Jak rozvíjet emoční inteligenci dítěte předškolního věku skrze práci s příběhem (pohledem rodičů a pedagogů)
Název práce v češtině: | Jak rozvíjet emoční inteligenci dítěte předškolního věku skrze práci s příběhem (pohledem rodičů a pedagogů) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Developing children's emotional intelligence through a story (from the point of view of parents and teachers) |
Klíčová slova: | rozvoj emoční inteligence, literatura pro děti, příběh |
Klíčová slova anglicky: | development of emotional intelligence, literature for children, story |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.10.2021 |
Datum zadání: | 21.10.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PP) |
Oponenti: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zjistit, jaký má emoční inteligence význam pro úspěšný život/rozvoj dítěte, zmapovat vývoj pohledu na emoční inteligenci a jak ji můžeme u dětí rozvíjet skrze příběh.
Cílem praktické části je popsat, jak je toto téma ukotveno mezi rodiči předškolních dětí a pedagogy mateřských škol a jak je jeho znalosti využívána ve výchově dětí; zjistit, jak je emoční inteligence rozvíjena v rodičovské a učitelské praxi a jakou funkci při tom zastává příběh. Na závěr jsou výsledky výzkumné části porovnávány s nejnovějšími teoretickými poznatky. Výzkum realizován jako deskriptivní případová studie. Metody sběru dat: dotazník s převahou otevřených položek; analýza dat - otevřené kódování. Respondenti: rodiče dětí předškolního věku a pedagogové MŠ. |
Seznam odborné literatury |
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložil Lucie LUCKÁ. Praha: NLN, 2000. ISBN 80-7106-290-1.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2. ČERNÝ, Vojtěch a GROFOVÁ, Kateřina. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 3. vydání. Brno: Edika, 2020. ISBN 978-80-266-1558-3. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). Přeložil Markéta BÍLKOVÁ. V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6. GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2012. ISBN 978-80-87580-06-6. MERRIAM, S. B. Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1998. ISBN 9780787910099 MIOVSKÝ, Michal; SKÁCELOVÁ, Lenka; ZAPLETALOVÁ, Jana; NOVÁK, Petr; BARTÁK, Miroslav et al. Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4. NIKOLAJEVA, Maria. Reading for learning. Amsterdam: John Benjamins B.V., 2014. ISBN 978-90-272-0157-7. SEGI LUKAVSKÁ, Jana (ed.). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Teoretická knihovna. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-413-2. SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-964-X. ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. |