Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Profese učitele druhého stupně základní školy v době koronavirové krize
Název práce v češtině: Profese učitele druhého stupně základní školy v době koronavirové krize
Název v anglickém jazyce: A teacher's profession at the secondary school during the coronavirus crisis
Klíčová slova: Klíčová slova: koronavirová krize, pandemie, školství, distanční výuka, pedagog, výuka
Klíčová slova anglicky: Key words: coronavirus crisis, pandemic, education, distance learning, teacher, teaching
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra historické teologie a církevních dějin (28-04)
Vedoucí / školitel: PhDr. Salim Murad, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.10.2021
Datum zadání: 05.10.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.10.2021
Datum a čas obhajoby: 20.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2022
Oponenti: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce
Diplomová práce pojednává o dopadu koronavirové krize na kvalitu
výuky především z pohledu pedagoga druhého stupně základní školy.
V úvodu své práce diplomantka vysvětlí vývoj jmenované krize,
porovná přístup ve školství s jinými státy, ale zmíní i historický
pohled na rušení výuky v ČR. Ústředním tématem práce bude
fenomén distanční výuky, její výhody a nevýhody. Práce shromáždí
relevantní literaturu, zejména různá šetření k danému tématu a
výstupy z nich vztáhne ke konkrétní škole, kde působí jako
pedagožka. Výzkumná pilotní sonda vzhledem k jedné konkrétní
škole bude vedena kvalitativní metodou polostrukturovaného
rozhovoru. Kromě zkušenosti pedagogů obsáhne i názor ředitele
školského zařízení.
Seznam odborné literatury
Použité zdroje
Čapek, R. Pro učitelský měsíčník: Výukové metody Líného učitele [online] 2022 [cit. 11. 7. 2022]. Dostupné z:https://robertcapek.cz/pro-ucitelsky-mesicnik-4-vyukove-metody-lineho-ucitele/
ČERNÝ, M. CHYTKOVÁ, D. MAZÁČOVÁ, P. a ŠIMKOVÁ, G. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN:978-80-905480-7-7.

Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost, příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246—139-7.

DOLEŽALOVÁ, J. Vzdělávání, výuka, cíle, obsah výuky: (interaktivní text z obecné didaktiky). Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. Vyd. 3. ISBN 978-80-7435-003-0.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MAŇÁK, J a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 039-5.

Moreks.F. K historii českého církevního školství [online]. Praha: 15.1.2010. [cit. 15. 6. 2022]. Dostupné z:https://cbk.blob.core.windows.net/cms/ContentItems/20891_20891/historie-ccs.doc

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika: [věda o edukačních procesech]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.

Somr, M. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987 29 s. 1. Vyd. 1987.

Zandlová, M. Rozhovor dle míry strukturovanosti [online] [cit. 30. 6. 2022]. Dostupné z:https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/69455/DPPR_2012_1_11410_0_394509_0_133493.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Zlámalová, H. Distanční vzdělávání a e-learning. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.

Zlámalová.H. Distanční vzdělávání- včera, dnes a zítra [online]. Centrum pro studium vysokého školství v.v.i. Praha: 2007 [cit. 20. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2007/03/04.pdf






Internetové zdroje

Bartoníček, R et al., 2022. Anatomie selhání: Dva roky covidu v Česku během pěti vln zemřelo 39 tisíc nakažených. Aktuálně.cz [online]. 5. 3. 2022 [cit. 6. 7. 2022]. Dostupné z:https://zpravy.aktualne.cz/domaci/casova-osa-covid/r~fd4c3f7e0ec511eb9d470cc47ab5f122/

Česká školní inspekce [online]. ČŠI: Vybraná zjištění České školní inspekce k distančnímu vzdělávání, 15. 4. 2020. [cit. 15. 6. 2022]. Dostupné z:https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vybrana-zjisteni-Ceske-skolni-inspekce-k-distancni

Česká školní inspekce [online]. ČŠI: Desatero pro efektivní školní výuku v době karantény, 4. 11. 2021. [cit. 15. 6. 2022]. Dostupné z:https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Desatero-pro-efektivni-distancni-vyuku-v-dobe-kara
Česká televize. Učítelka, I-vysílání [online] 1996-2021. [cit. 10. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

Čítárny [online]. Česká škola a stručná historie povinné školní docházky, 15.06.2020, Redakce vzdělávání a škola [cit. 30. 6. 2022]. Dostupné z:https://www.citarny.cz/knihy-lide/vzdelavani-a-souvislosti/vzdelavani-a-skola/skola-povinna-skolni-dochazka

Člověk v tísni [online]. Největší problém distanční výuky v ČR je podle učitelů zapojení všech studentů, Autor: JSNS [cit. 30. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.clovekvtisni.cz/nejvetsi-problemy-distancni-vyuky-v-cr-7491gp

Databazeknih.cz. [online]. Friedrich Nietzsche. Citáty. 2008-2022. [cit. 27. 4. 2022]. Dostupné z:https://www.databazeknih.cz/citaty/friedrich-nietzsche-1297?id=6
Domovský zpravodaj [online]. Domov Kaplice, Čtvrtletník vydaný domovem pro seniory Kaplice, 3/2018, [cit. 15. 6. 2022]. Dostupné z:https://www.domovkaplice.cz/download_modul/38_316_cs_3-2018.pdf

Edu.cz.: Metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví. (online) 2020/2021. [cit. 11. 7. 2022].https://www.edu.cz/metodicke-doporuceni-k-distancni-vyuce-a-dusevnimu-zdravi/
Edu.cz.: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (online) 2020. [cit. 11. 7. 2022]. Dostupné z:https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/07/RVP_ZV_2021_word.docx
Feřtek.T. Covid u tabule: Větší rozdíly mezi školami digitální gramotností a vědomí nejistoty. Respekt [online] 31. 12. 2020 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.respekt.cz/vzdelavani/rok-s-pandemii-vetsi-rozdily-mezi-skolami-digitalni-sborovny-a-vedomi-nejistoty

Házová, J. baj. Z pohledu historiků není omezení výuky y uzavření škol úplně mimořádná záležitost našich dějin. Český rozhlas [online]. Hradec králové: 17. 11. 2020. [cit. 30. 6. 2022]. Dostupné z:https://hradec.rozhlas.cz/z-pohledu-historiku-neni-omezeni-vyuky-a-uzavreni-skol-uplne-mimoradna-8363486

Iniciativa sníh. [online]. Pro většinu rodičů je pandemie covid-19 stresující zátěž, 2021 [cit. 10. 7. 2022]. Dostupné z:https://www.iniciativa-snih.cz/pro-vetsinu-rodicu-je-pandemie-covid-19-stresujici-zatez/

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. MŠMT: Zpráva z mimořádného šetření MŠMT k distanční výuce žáků v základním vzdělávání, 31.1 2021. [cit. 3. 7. 2022]. Dostupné z:https://www.msmt.cz/msmt-vydalo-zpravu-z-mimoradneho-setreni-k-distancni-vyuce
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. MŠMT: 2020, Na dálku, Vzdělávání na dálku, [cit. 10. 5. 2022]. Dostupné z:https://nadalku.msmt.cz/cs

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. MŠMT: Metodické doporučení pro vzdělání distančním způsobem, Praha: 2020. 8 s. [cit. 20. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Edu.cz [online] 2020 [cit. 11. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. MZČR: 2021, Mimořádná opatření. Stanovení podmínek pro osobní přítomnost dětí a žáků na vzdělávání nebo při poskytování školských služeb s účinností 31. 8. 2021 [cit. 7. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2021/08/Mimoradne-opatreni-stanoveni-podminek-pro-osobni-pritomnost-deti-a-zaku-na-vzdelavani-nebo-pri-poskytovani-skolskych-sluzeb-s-ucinnosti-od-31-8-2021.pdf

Nature mikrobiology [online]. The species Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2, 2020. [cit. 27. 4. 2022]. Dostupné z:https://www.nature.com/articles/s41564-020-0695-z
Nzip.cz. Covid – 19: úvod, inkubační doba, původce a sezónnost onemocnění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. 2022. [cit. 27. 4. 2022]. ISSN 2695-0340. Dostupné z:https://www.nzip.cz/clanek/447-covid-19-zakladni-informace

PAQ Research a Kalibro projekt s.r.o. [online]. Zkušenosti českých učitelů s distanční výukou. 24. 6. 2021 [cit. 9. 7. 2022]. Dostupné z:https://drive.google.com/file/d/1LAfGoeGHTGElbwI91GavJE2DmSz9X2Eq/view

Premium reportér [online]. Ještě nikdy v minulosti nebyly školy tak dlouho zavřené říká historička. Barbora Postránecká, 24. 6. 2020 [cit. 30. 6. 2022]. Dostupné z:https://reporterpremium.cz/a/pknBC/jeste-nikdy-v-minulosti-nebyly-skoly-tak-dlouho-zavrene-rika-historicka

Státní zdravotní ústav. Onemocnění Covid – 19, nový koronavirus je nepravděpodobné, že se virus přenáší potravinami [online]. [cit. 27. 4. 2022]. Dostupné z:http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/onemocneni-covid-19-novy-koronavirus-sars-cov-2-je

Státní zdravotní ústav. Vývoj a možnosti detekce infekce koronavirem Sars – cov2 [online]. Centrum epidemiologie a mikrobiologie, 29. 12. 2020 [cit. 29. 4. 2022]. Dostupné z:http://www.szu.cz/tema/prevence/vyvoj-a-moznosti-detekce-infekce-koronavirem-sars-cov-2

Škola profi. [online]. Školy byly zavřené od března do května, nyní od 14. Října, ČTK 2020 [cit. 7. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.skolaprofi.cz/33/skoly-byly-zavrene-od-brezna-do-kvetna-nyni-od-14-rijna-uniqueidgOkE4NvrWuPcrNPYrV2y-VR4XIcYcRrvT6QOQea68B8/

Švamberk, A. Koronavirus mohl řádit ve Wu-chanu už vloni v srpnu, ukazují satelitní snímky. Novinky.cz [online]. 9.06 2022 [cit. 10. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/koronavirus-mohl-radit-ve-wu-chanu-uz-v-loni-v-srpnu-ukazuji-satelitni-snimky-40327039

The Economist [online]. The pandemićs true death toll, 2021- [cit. 10. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-estimates?fsrc=core-app-economist

UK TV. Ochrání vás před Covidem 19 imunita? Pro koho je koronavirus skutečně nebezpečný? [online]. Youtube, 2020 [cit. 30. 4. 2022]. Dostupné z:https://www.youtube.com/results?search_query=koronavirus+vyj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD+prof.bart%C5%AF%C5%88kov%C3%A1

VŠEM. Forma a průběh studia. [online] [cit. 15. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.vsem.cz/forma-a-prubeh-studia.html
World health organization. Coronavirus disease(Covid – 19) [online]. WHO, 2022. [cit. 29. 4. 2022]. Dostupné z:https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_3
Zákony pro lidi, sbírka zákonů. Zákon č. 349/2020 Sb. [online]. Aion cs.s.r.o. 2010-2022 [cit. 7. 5. 2022]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-349#Top

ZŠ a MŠ Mšec [online]. Školní vzdělávací program základního vzdělávání ZŠ Bez hranic. 1. 9. 2019 [cit. 11. 6. 2022]. Dostupné z:https://www.skolabezhranic.cz/msec/wp-content/uploads/2017/08/%C5%A0VP-ZV-Z%C5%A0-a-M%C5%A0-Bez-hranic19_20.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK