Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichts
Název práce v jazyce práce (němčina): Aktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichts
Název práce v češtině: Aktivizační metody v kontextu distanční výuky
Název v anglickém jazyce: Activating methods in distance learning context
Klíčová slova: aktivierende Methoden|Distanzunterricht|kritisches Denken|Schlüsselkompetenzen|kooperatives Lernen
Klíčová slova anglicky: activating methods|distance education|critical thinking|key competencies|cooperative learning
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: němčina
Ústav: Ústav germánských studií (21-UGS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.10.2021
Datum zadání: 17.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.02.2022
Datum a čas obhajoby: 16.06.2025 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Martin Maurach, Dr. phil.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zásady vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat možnosti a využití aktivizačních metod ve výuce němčiny jako cizího jazyka při distanční výuce a na základě poznatků odborné literatury navrhnout konkrétní realizace výukových aktivit v online hodinách.
V první části práce definuje autorka výukové metody se zvláštním zřetelem na metody aktivizační, především jejich specifika, přínosy a nedostatky. Zároveň se pokusí zmapovat odbornou literaturu k pojmu distanční výuky, jeho definici a na základě průzkumů spojených s pandemií covid-19 v letech 2019-2021 zdůraznit hlavní problémy realizace distanční výuky ve školách.
Praktická část pak bude obsahovat návrhy aktivit pro distanční online výuku využívající aktivizační metody. Každá aktivita bude doplněna metodickým komentářem a doporučeními pro učitele. Vedle obecných doporučení vedení distanční výuky tak vznikne série konkrétně zaměřených pracovních listů.
Seznam odborné literatury
Seznam odborné literatury:
- BOECKMANN, Klaus-Börge; Carina HOPP; Linhofer, Susanne LINHOFER; Teufel, Martin TEUFEL und Heiko VOGL. "Dann drückst du auf OK...". Ergebnisse einer Studie zum digitalen Distanzunterricht für Deutsch als Zweitsprache. Graz: Pädagogische Hochschule Steiermark 2020.
- CERUTTI, Caterina. Digitale Lernszenarien im Schulunterricht in Italien: Erfahrungen aus der Corona-Zeit. In: interculture journal. Onlinezeitschrift für interkulturelle Studien 19 (2020), 33. S. 107-115.
Online unter:https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/73347
- LACINA, Lubor, Tomáš KOTRBA. Aktivizační metody ve výuce: Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015.
- MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
- MATTES, Wolfgang. Methoden für den Unterricht. Kompakte Übersichten für Lehrende und Lernende. Paderborn: Schöningh, 2011.
- MEYER, Hilbert. Was ist guter Unterricht? 7. Auflage. Berlin: Cornelsen Scriptor, 2010.
- NEUNER, Gerhard und Hans HUNFELD. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, c1993, 184 s. Deutsch als Fremdsprache, 4.
- PECINA, Pavel, Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
- SCHULTZ, Daniela, et al. Aktivierende Methodik im Fremdsprachenunterricht–Nutzen, Wirkung, praktische Beispiele. Wissenschaftliche Beiträge 2013, 17: 2013. S. 97-102.
Online unter:https://opus4.kobv.de/opus4-th-wildau/frontdoor/index/index/docId/304
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019.
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Cesta k cizím jazykům: 100 + 10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada, 2020.
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.
- SURKAMP, Carola (Hg.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik: Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart: J. B. Metzler, 2017.
- WICKE, Rainer E. Aktiv und kreativ lernen: Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. München: Max Hueber Verlag, 2004.
- Vyučující v epidemii covid-19. Závěrečná zpráva z dotazníkového šetření na základních a středních školách. 2021.
Online unter:https://www.jsns.cz/o-jsns/aktuality/843336-nejvetsi-problem-distancni-vyuky-v-cr-je-zapojeni-vsech-studentu-uvadeji-vyucujici
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK