Aktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichts
Název práce v jazyce práce (němčina): | Aktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichts |
---|---|
Název práce v češtině: | Aktivizační metody v kontextu distanční výuky |
Název v anglickém jazyce: | Activating methods in distance learning context |
Klíčová slova: | aktivierende Methoden|Distanzunterricht|kritisches Denken|Schlüsselkompetenzen|kooperatives Lernen |
Klíčová slova anglicky: | activating methods|distance education|critical thinking|key competencies|cooperative learning |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Ústav germánských studií (21-UGS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.10.2021 |
Datum zadání: | 17.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.02.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Martin Maurach, Dr. phil. |
Zásady pro vypracování |
Zásady vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat možnosti a využití aktivizačních metod ve výuce němčiny jako cizího jazyka při distanční výuce a na základě poznatků odborné literatury navrhnout konkrétní realizace výukových aktivit v online hodinách. V první části práce definuje autorka výukové metody se zvláštním zřetelem na metody aktivizační, především jejich specifika, přínosy a nedostatky. Zároveň se pokusí zmapovat odbornou literaturu k pojmu distanční výuky, jeho definici a na základě průzkumů spojených s pandemií covid-19 v letech 2019-2021 zdůraznit hlavní problémy realizace distanční výuky ve školách. Praktická část pak bude obsahovat návrhy aktivit pro distanční online výuku využívající aktivizační metody. Každá aktivita bude doplněna metodickým komentářem a doporučeními pro učitele. Vedle obecných doporučení vedení distanční výuky tak vznikne série konkrétně zaměřených pracovních listů. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
- BOECKMANN, Klaus-Börge; Carina HOPP; Linhofer, Susanne LINHOFER; Teufel, Martin TEUFEL und Heiko VOGL. "Dann drückst du auf OK...". Ergebnisse einer Studie zum digitalen Distanzunterricht für Deutsch als Zweitsprache. Graz: Pädagogische Hochschule Steiermark 2020. - CERUTTI, Caterina. Digitale Lernszenarien im Schulunterricht in Italien: Erfahrungen aus der Corona-Zeit. In: interculture journal. Onlinezeitschrift für interkulturelle Studien 19 (2020), 33. S. 107-115. Online unter:https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/73347 - LACINA, Lubor, Tomáš KOTRBA. Aktivizační metody ve výuce: Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. - MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. - MATTES, Wolfgang. Methoden für den Unterricht. Kompakte Übersichten für Lehrende und Lernende. Paderborn: Schöningh, 2011. - MEYER, Hilbert. Was ist guter Unterricht? 7. Auflage. Berlin: Cornelsen Scriptor, 2010. - NEUNER, Gerhard und Hans HUNFELD. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, c1993, 184 s. Deutsch als Fremdsprache, 4. - PECINA, Pavel, Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. - SCHULTZ, Daniela, et al. Aktivierende Methodik im Fremdsprachenunterricht–Nutzen, Wirkung, praktische Beispiele. Wissenschaftliche Beiträge 2013, 17: 2013. S. 97-102. Online unter:https://opus4.kobv.de/opus4-th-wildau/frontdoor/index/index/docId/304 - SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. - SIEGLOVÁ, Dagmar. Cesta k cizím jazykům: 100 + 10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada, 2020. - SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. - SURKAMP, Carola (Hg.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik: Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart: J. B. Metzler, 2017. - WICKE, Rainer E. Aktiv und kreativ lernen: Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. München: Max Hueber Verlag, 2004. - Vyučující v epidemii covid-19. Závěrečná zpráva z dotazníkového šetření na základních a středních školách. 2021. Online unter:https://www.jsns.cz/o-jsns/aktuality/843336-nejvetsi-problem-distancni-vyuky-v-cr-je-zapojeni-vsech-studentu-uvadeji-vyucujici |