Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Novináři na Twitteru: převažují tradiční mormy nebo nové standardy?
Název práce v češtině: Novináři na Twitteru: převažují tradiční mormy nebo nové standardy?
Název v anglickém jazyce: Journalists on Twitter: do they follow traditional norms or new standards?
Klíčová slova: Sociální sítě, Twitter, gatewatching, samoregulace, profesní
Klíčová slova anglicky: Social network, Twitter, gatewatching, self-regulation, professional ethics
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.09.2021
Datum zadání: 30.09.2021
Datum a čas obhajoby: 13.09.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2022
Oponenti: PhDr. Vratislav Maňák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
CRESWELL, John W. a J. David CRESWELL. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5. Los Angeles: SAGE Publications, 2018. ISBN 978-1-5063-8676-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
JENKINS, Henry. Convergence Culture. New York: NYU Press, 2006. ISBN 9780814742952.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2572-2.
MORAVEC, Václav. Proměny novinářské etiky. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3111-2.
OSVALDOVÁ, Barbora, Jan Halada a kol. Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5.
OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.
PUNCH, Keith. Introduction to Social Research. 3. University of Western Australia: SAGE Publications, 2013. ISBN 1446240932.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
TUCHMAN, Gaye. The production of news. A Handbook of Media and Communication Research. Routledge, 2002, 78-90. IBSN 9780203465103.
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3.
BRUNS, Axel. Reconfiguring journalism [online]. Sydney: UNSW Press, 2004 [cit. 2022-07-18]. ISBN 0868405035. Dostupné z: https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=FmHSqYXCW98C&oi=fnd&pg=PA177&dq=axel++bruns+2004&ots=nXeqNGCl2J&sig=ksF1jMZjBBvpQvu9U1XG8fXNBFI&redir_esc=y#v=onepage&q=axel%20%20bruns%202004&f=false
BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond [online]. London: Petr Lang Publishing, 2008 [cit. 2022-07-09]. ISBN 9780820488660. Dostupné z: https://books.google.cz/books/about/Blogs_Wikipedia_Second_Life_and_Beyond.html?id=oj2A68UIHpkC&redir_esc=y
ELLISON, Nicole. Sociality through Social Network Sites. In: The Oxford Handbook of Internet Studies [online]. 1. Oxford: Oxford University Press, 2013, s. 151-172 [cit. 2022-07-09]. ISBN 9780198708841. Dostupné z: https://www.academia.edu/7731305/Ellison_N._B._and_boyd_d._2013_._Sociality_through_Social_Network_Sites._In_Dutton_W._H._Ed._The_Oxford_Handbook_of_Internet_Studies._Oxford_Oxford_University_Press_pp._151-172?auto=download
SHOEMAKER, Pamela J. a Timothy VOS. Gatekeeping Theory [online]. New York: Routledge, 2009 [cit. 2022-07-09]. ISBN 9780203931653. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9780203931653
WARD, Stephen. Journalism Ethics. In: The Handbook of Journalism Studies [online]. New York: Routledge, 2008, 15 stran [cit. 2022-07-24]. ISBN 9780203877685. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203877685-31/journalism-ethics-stephen-ward WELLER, Katrin, Axel BRUNS, Jean BURGESS, Merja MAHRT a Cornelius PUSCHMANN. Twitter and Society [online]. New York: Petr Lang Publishing, 2014 [cit. 2022-07-27]. ISBN 978-1-4539-1170-9. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/260283030_Twitter_and_society
BRANDTZAEG, Petter Bae a Jan HEIM. Why People Use Social Networking Sites [online]. San Diego, 2009 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-02774-1_16
CARPENTIER, Nico. Identity, contingency and rigidity: The (counter-)hegemonic constructions of the identity of the media professional. Journalism [online]. 2005, 2005, 6(2), 199-219 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1464884905051008
CURRAN, James. The Future of Journalism. Journalism Studies [online]. 2010, 2010, 11(4), 464-476 [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/14616701003722444 CVRČEK, Václav. Proměny registrů české žurnalistiky 1995–2018. Časopis pro moderní filologii [online]. 2022, 2022, 104(1), 7–34 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/174839/Vaclav_Cvrcek_7-34.pdf?sequence=1
DEUZE, Mark. What Is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered. Journalism [online]. 2005, 2005, 6(4), 442-464 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/249689904_What_Is_Journalism_Professional_Identity_and_Ideology_of_Journalists_Reconsidered
DEVOE, Kristina M. Burst of Information: Microblogging. The Reference Librarian [online]. 2009, 2009, 50(2), 212-214 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02763870902762086
DJERF-PIERRE, Monica a Ulrika HEDMAN. The social journalist: Embracing the social media life or creating a new digital divide? [online]. 2013 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/260791630_The_social_journalist_Embracing_the_social_media_life_or_creating_a_new_digital_divide
DJERF-PIERRE, Monika, Marina GHERSETTI a Ulrika HEDMAN. Appropriating Social Media: The changing uses of social media among journalists across time. Digital Journalism [online]. 2016, 4(7), 849-860 [cit. 2021-07-16]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2016.1152557
DURAU, Julia, Sandra DIEHL a Ralf TERLUTTER. Digital Health [online]. 2022 [cit. 2022-07-24]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/20552076221102769
EZRIKOVA, Elina. In: The International Encyclopedia of Strategic Communication [online]. New Jersey: Wiley, 2018, s. 1-6 [cit. 2022-07-09]. ISBN 9781119010722. Dostupné z: Gatekeeping
FARHI, Paul. The Twitter explosion. American Journalism Review [online]. 2009, 2009, 31(3) [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA202350153&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=10678654&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Ef9934720 FRANCKE, Warren. The Evolving Watchdog: The Media's Role in Government Ethics. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science [online]. 1995, 1995, 573(1), 109-121 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0002716295537000010
GALTUNG, John a RUGE, Marie. The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers, Journal of Peace Research, [online].1965, 2(1), pp. 64–90.[cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002234336500200104.
HANITZSCH, Thomas. Professional Identity and Roles of Journalists [online]. 2017 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.95. Department of Media and Communication, Ludwig-Maximilians-Universität München. HARCUP, Tony a Deindre O'NEILL. What Is News? Galtung and Ruge revisited. Journalism Studies [online]. 2001, 2(2), 261-280 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616700118449
HARCUP, Tony a Deindre O'NEILL. What Is News? Galtung and Ruge revisited (again). Journalism Studies [online]. 2017, 18(12), 1470-1488 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2016.1150193
HERMIDA, Alfred. Twittering the news: The emergence of ambient journalism. Journalism Practice [online]. 2010, 2010, 4(3), 297-308 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512781003640703
HOLTON, Avery E. a Seth C. LEWIS. Journalists, social media, and the use of humor on Twitter. The Electronic Journal of Communication [online]. 2011, 21(1,2), 1-21 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://cios.org/EJCPUBLIC/021/1/021121.html
HSIEH, Hsiu-Fang a Sarah E. SHANNON. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research [online]. 2005, 2005, 15(9), 1277-1288 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1049732305276687
JAVA, Akshay, Xiaodan SONG, Tim FINNIN a Belle TSENG. Why we Twitter: Understanding microblogging usage and communities [online]. 2007, 56-65 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/234786863_Why_we_Twitter_Understanding_microblogging_usage_and_communities
KEJRIWAL, Mayank, Qile WANG, Honguy LI a Lu WANG. An empirical study of emoji usage on Twitter in linguistic and national contexts. Online Social Networks and Media [online]. 2021, 24 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468696421000318#!
LASORSA, Dominic L., Seth C. LEWS a Avery E. HOLTON. Normalizing Twitter: Journalism Practise in an Emerging Communication Space. Journalism Studies [online]. 2012, 13(1), 19-36 [cit. 2021-07-16]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2011.571825
MCCOMBS, Maxwell E. a Donald L. SHAW. The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly [online]. 1972, 1972, 36(2), 176–187 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/267990 MILLER, Gregory S. The Press as a Watchdog for Accounting Fraud. Journal of Accounting Research [online]. 2006, 2006, 44(5), 1001-1033 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1475-679X.2006.00224.x
NOLAN, David. Rethinking Journalism Culture and Authority: Beyond 'Professionalism', 655-671 [online]. 2009 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://researchsystem.canberra.edu.au/ws/portalfiles/portal/33728633/c28ad6b551c2602882802ab66c0764a8510a.pdf. Queensland University of Technology.
OLAUSSON, Ulrika. The Reinvented Journalist: The discursive construction of professional identity on Twitter. Digital Journalism [online]. 2017, 5(1), 61-81 [cit. 2021-07-16]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2016.1146082?scroll=top&needAccess=true&journalCode=rdij20
OTTOVORDEMGENTSCHENFELDE, Svenja. ‘Organizational, professional, personal’: An exploratory study of political journalists and their hybrid brand on Twitter. Journalism [online]. 2016, 2017, 18(1), 64-80 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1464884916657524
SHERWOOD, Merryn a Penny O'DONNELL. Once a Journalist, Always a Journalist?: Industry restructure, job loss and professional identity. Journalism Studies [online]. 2018, 2021, 19(7), 1021-1038 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1249007
SINGER, Jane. The political j-blogger: ‘Normalizing’ a new media form to fit old norms and practices. Journalism [online]. 2005, 6(2), 173-198 [cit. 2021-07-16]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884905051009
SUMPTER, Randy a James W. TANKARD JR. The spin doctor: An alternative model of public relations. Public Relations Review [online]. 1994, 20(1), 19-27 [cit. 2022-07-24]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/0363-8111(94)90111-2
WANG, Tai-Li. From News Receiver to News Produser—The New Relationship between Journalists and Audience in Web 2.0. Advances in Journalism and Communication [online]. 2016, 2016, 4(2), 55-66 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=67074 WESTERSTÅHL, Jörgen. OBJECTIVE NEWS REPORTING: General Premises. Communication Research [online]. 1983, 1983, 8(3), 403-424 [cit. 2022-07-27]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/009365083010003007
YAN, Qiang, Lianren WU a Lan ZHENG. Social network based microblog user behavior analysis. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications [online]. 2013, 2013, 392(7), 1712-1723 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378437112010540
Jaromír Bosák. In: Česká televize [online]. Česká televize, © 1996–2021 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/lide/jaromir-bosak/
Jaromír Bosák. In: Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, © 1996–2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/autor/jaromir-bosak-707
JENKINS, Henry. Transmedia Storytelling 101. In: Henry Jenkins [online]. 2007 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
Jindřich Šídlo. In: Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, a.s, © 1996–2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/autor/jindrich-sidlo-54
Kodex Českého rozhlasu. In: Český rozhlas [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://rada.rozhlas.cz/kodex-ceskeho-rozhlasu-7722382
Kodex chování Seznam.cz a Seznamáků na sociálních sítích. In: O Seznamu [online]. Seznam.cz, © 1996–2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://o.seznam.cz/eticky-kodex/kodex-chovani-seznam-cz-a-seznamaku-na-socialnich-sitich/
Kodex mediálního domu Economia. In: Economia [online]. Economia, © 2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.economia.cz/kodexy
Most popular social networks worldwide as of January 2022, ranked by number of monthly active users. Statista [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Novináři na Twitteru. In: Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://www.nfnz.cz/novinari-na-twitteru
Redakční etický kodex. In: O Seznamu [online]. Seznam.cz, © 1996–2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://o.seznam.cz/eticky-kodex/redakcni-eticky-kodex/
Robert Záruba. In: Česká televize [online]. Česká televize, © 1996–2021 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/lide/robert-zaruba/
Spin doctor. In: Cambridge Dictionary [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/spin-doctor
SPJ Code of Ethics. In: Society of Professional Journalists [online]. Society of Professional Journalists, © 1996-2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.spj.org/ethicscode.asp
The BBC's Editorial Standards. In: BBC [online]. BBC, © 2022 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.bbc.com/editorialguidelines/guidelines/editorial-standards#13thepublicinterest
Tweet Roberta Záruby [online]. In: Twitter. 5.5. 2022 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://twitter.com/robertzaruba/status/1522158718032490498?s=20&t=KezhY-M5cOLdjdFE60_10Q
Tweet Týdeníku Respekt. In: Twitter [online]. 27. 5. 2022 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://twitter.com/RESPEKT_CZ/status/1530148868565917701?s=20&t=KezhY-M5cOLdjdFE60_10Q
Tweet Jaromíra Bosáka. In: Twitter [online]. 7. 5. 2022 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://twitter.com/JaromirBosak/status/1522941423959560195?s=20&t=33ONPfW-N6bN6PvfaRYwtg
Tweet Miloše Čermáka. In: Twitter [online]. 21. 5. 2022 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://twitter.com/cermak/status/1528078781864452096?s=20&t=KezhY-M5cOLdjdFE60_10Q
Tweet Roberta Záruby. In: Twitter [online]. 22. 5. 2022 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: ttps://twitter.com/robertzaruba/status/1528369704116621312?s=20&t=33ONPfW-N6bN6PvfaRYwtg
Twitter's Difficult Gift To Journalism. New Matilda [online]. Newmatilda.com, 16. 6. 2009 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://newmatilda.com/2009/06/16/twitters-difficult-gift-journalism/
Zákon č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů. In: Zákony pro lidi [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-159
Předběžná náplň práce
Cílem práce bylo zkoumat způsob chování vybraných českých novinářů na sociální síti Twitter. Konkrétně se tato práce zaměřila na rozdíl mezi tradičními normami, kterými se novináři při práci řídí, a rolemi, které při své práci zastávají a tím, jak se chovají na Twitteru. Příspěvky daných novinářů tato práce nejprve rozdělila do kategorií podle toho, o jaký druh příspěvku se jednalo. V kvalitativní části pak zkoumala jeden po druhém a zaměřila se na jejich obsah co se týče použití jazyka a dalších doplňujících prvků jako jsou fotky, videa, emotikony a další. Výzkum ukázal, že se novináři chovají odlišně od profesních norem a také se mění role, které zastávají. Z gatekeeperů se stávají gatewatcheři a novináři inklinují ke komentátorským pozicím. Také se stávají promotéry své práce.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis aims to examine the way the Czech journalists use the social network Twitter. The thesis concentreates on the difference between the traditional norms under which journalists behave, the roles they play, and how they use Twitter. Firstly, the tweets where divided into the categories based on what kind of tweet it was. The thesis analysed the tweets one by one in the quantitative part, it concentrated on its content, used language and other special characters which could be photos, videos, emojis and other. The thesis showed that the journalists on Twitter behave differently than professional norms sets and that their roles differ. They become gatewatchers instead of gatekeepers and the journalists tend to comment on the topics. They also become the promoters of their
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK