Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak čeští novináři používají sociální sítě?
Název práce v češtině: Jak čeští novináři používají sociální sítě?
Název v anglickém jazyce: How Czech journalists use social media?
Klíčová slova: Sociální sítě, Twitter, novinář, tweet, retweet
Klíčová slova anglicky: Social media, Twitter, journalist, tweet, retweet
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.09.2021
Datum zadání: 29.09.2021
Datum a čas obhajoby: 13.09.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2022
Oponenti: Mgr. Ondřej Trunečka, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Pavlíček, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomika, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
Bentivegna, Sara a Marchetti, Rita. Journalists at a crossroads: Are traditional norms and practices challenged by Twitter? Table of Contents. Transformations in Journalism, 2018, Sv. 19, 2.
Hanusch, Folker. Political journalists’ corporate and personal identities on Twitter profile pages: A comparative analysis in four Westminster democracies. New Media & Society. 20, 2018, 4.
Simonsen, Chris-Adrian a Enli, Gunn. ‘Social media logic’ meets professional norms: Twitter hashtags usage by journalists and politicians. Communication & Society. 21, 2018, 8.
Barnard, Stephen. “‘Tweet or Be Sacked’: Twitter and the New Elements of Journalistic Practice. Journalism. 17, 2014, 2.
Wimmer, R. D. a Dominick, J. R. Mass Media Reserach. An Introduction. místo neznámé : Thomson Wadsworth, 2006. ISBN : 0-534-64718-9.
Předběžná náplň práce
Sociální sítě jsou už několik let součástí novinářské práce. Jedna z nich, a to Twitter, hraje hlavní roli v žurnalistickém světě. Díky své rychlosti, stručnosti a nastavení algoritmů se stal tím nejlepším místem, kde se mohou novináři potkávat, sdílet informace a komunikovat se svými čtenáři.
Tato práce zkoumá to, jak sedm vybraných českých novinářů používá Twitter. Ve třech měsících (březen, duben a květen 2022) sleduje profily žurnalistů na Twitteru a analyzuje jejich publikované příspěvky. Zároveň byl s každým novinářem veden rozhovor, který rozebírá jak jejich aktivitu na sociálních sítích, tak i to, jak sítě používají ke své práci. Pro práci byli vybráni novináři ze soukromé i veřejnoprávní sféry a audiovizuálních i psaných médií.
Z analýzy vychází, že novináři se na sociálních sítích prezentují v drtivé většině čistě novinářsky – jako žurnalisti, kteří jsou součástí daného média. Novináři sdíleli v nadpoloviční většině příspěvků práci právě svého média a jejich kolegů. Novináři v rozhovorech nejčastěji uváděli, že sociální sítě vnímají jako způsob prezentace své práce a svých kolegů, ale i jako nástroj k práci, který jim pomáhá získat větší rozhled a zjednodušuje přístup k informacím. Vedle výhod vnímají novináři i komplikace, které sociální sítě přináší.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Social media are a part of journalistic work for several years now. One of them, Twitter, plays a major role in the journalistic world. With its speed, conciseness and algorithm setup, it has become the best place for journalists to meet, share information and interact with their readers.
This paper examines how seven selected Czech journalists use Twitter. It follows journalists' profiles and analyses their published posts over three months on Twitter (March, April and May 2022). At the same time, each journalist was interviewed to analyse both their social media activity and how they use the networks for their work. Journalists from both, private and public service and audio-visual and written media were selected for this paper.
The analysis shows that journalists overwhelmingly present themselves on social media in a purely journalistic way - as journalists who are part of the media. In the vast majority of posts, journalists shared the work of their media outlet and their colleagues. In interviews, journalists most often reported that they saw social media as a way of presenting their work and their colleagues, but also as a tool to help them gain greater insight and simplify access to information. In addition to the benefits, journalists also perceive the complications that social networking brings.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK