Poslání nebo povolání? Jak se žije mladým učitelům (Série rozhovorů)
Název práce v češtině: | Poslání nebo povolání? Jak se žije mladým učitelům (Série rozhovorů) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mission or profession ? How do young teacher live (Series of interviews) |
Klíčová slova: | školství, učitelé, povolání, poslání, vztah s dětmi |
Klíčová slova anglicky: | education, teachers, profession, mission, relationship with children |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | prof. MgA. David Jan Novotný |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.09.2021 |
Datum zadání: | 29.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2022 09:20 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2022 |
Oponenti: | PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha: Academia, 2007. Europa (Academia). ISBN 978-80-200-1451-1.
OSVALDOVÁ Barbora, KOPÁČ Radim, ed. Rozhovory o interview. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1618-6. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem teoretické části této bakalářské práce je popsat vzdělávání v České republice, jeho zásady a systém fungování. Dále pak autorka informuje o zákoně, který se věnuje pedagogickým pracovníkům a podle nějž jsou učitelé zařazováni do praxe. V závěru teoretické části je práce zaměřena na řešení problematických oblastí učitelské profese, a to jak z historického pohledu v podobě transformace a novelizace konkrétního zákona, tak z pohledu současného, kdy představuje organizace, které se prací pedagogů zabývají a které se pokouší o zlepšení podmínek budoucích učitelů už v době jejich studia na univerzitách. V praktické části práce, která je realizovaná prostřednictvím publicistických rozhovorů s mladými učiteli vybranými pro účely této práce na základě věku či vyučovaného předmětu, se autorka zaměřuje na zprostředkování zkušeností začínajících pedagogů. V polostrukturovaných rozhovorech se učitelé svěřují s tím, s jakými obavami nastupovali do praxe, hodnotí, zda byli dostatečně připraveni z univerzity. Dále pedagogové například vzpomínají, jak se vypořádali s výukou v době pandemie koronaviru. Cílem bakalářské práce je pak zjistit, zda učitelé vidí za svou profesí určitý přesah, tedy zda považují své povolání za poslání. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main goal of the theoretical part of this bachelor thesis is to describe education and its principles in the Czech Republic. The author also tries to inform about the law, which deals with the situation of the pedagogical staff. At the end of the theoretical part, the work is focused on some of the problematic areas of the profession. It informs about the transformation and amendment of a particular law and presents some of the organizations which are trying to improve the conditions of teachers. In the practical part of the work, which is realized through a series of journalistic interviews with teachers selected for the purposes of this work on the basis of the age or subjects, the author focuses on mediating the experience of the beginning teachers. In semi-structured interviews, the teachers confide their concerns before entering the practice, they evaluate whether they were sufficiently prepared from the university. Furthermore, the teachers recall how they dealt with teaching during the coronavirus pandemic. The aim of the bachelor thesis is to find out whether the teachers consider their profession a mission. |