Využití metody oční kamery ve fyzikálním vzdělávání
Název práce v češtině: | Využití metody oční kamery ve fyzikálním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The eye-tracking method in physics education |
Klíčová slova: | oční kamera|fyzikální vzdělávání|didaktika fyziky |
Klíčová slova anglicky: | eye-tracking|physics education|method |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Martina Kekule, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.09.2021 |
Datum zadání: | 29.09.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.09.2021 |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se se současným stavem oboru vztahujícím se k tématu, tj. týkajícím se oční kamery a strategií žáků při čtení a učení se z textu, případně řešení úloh.
2. Nejen na základě experimentálních dat stanovit vhodné indikátory a vytipovat jevy pro analýzu záznamů z oční kamery pro vzdělávání. 3. Vytipovat vhodné možnosti vizualizace indikátorů a jevů viz bod 2. 4. Na základě výše uvedeného realizovat kvalitativní výzkum týkající se začlenění metody eyetrackingu do vzdělávací praxe. |
Seznam odborné literatury |
Duchowski, A. (2006). Eye tracking methodology. Theory and practice. 2nd edition, Springer.
Bax, S. (2013) Readers` cognitive processes during IELTS reading tests: evidence from eye tracking. British Council, London. ISBN 978-0-86355-720-0 Jošt, Jiří. (2009) Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0 Text 2.0 [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://text20.net/ Immersive Quantified Learning Lab [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: http://iql-lab.de/en/research/ Ali Borji, Laurent Itti (2014) Defending Yarbus: Eye movements reveal observers’ task, Journal of Vision, 14(3):29, 1–22 van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. ‘Connectives and layout as processing signals: How textual features affect students’ processing and text representation’ , Journal of Educational Psychology. Ariasi, N., Mason, L. (2011). Uncovering the effect of text structure in learning from a science text: An eye-tracking study. Instr Sci (39), 581–601. DOI 10.1007/s11251-010-9142-5 Kendeou, P., & van den Broek, P. (2007). The effects of prior knowledge and text structure on comprehension processes during reading of scientific texts. Memory and Cognition, 35, 1567–1577 Lai, M., Tsai, M., Yang, F., Hsu, Ch., Liu, T., Lee, S., Lee, M., Chiou, G., Liang, J., & Tsai, Ch. (2013). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational Research Review, 10, 90-115 Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání Scientia in educatione 5(2), 2014, ISSN 1804-7106. 58–73. Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ Matematika-fyzika-informatika 24(2), 2015, ISSN 1210-1761 (Print) ISSN 1805-7705 (On-line). Tobii Studio - user manual 3.2. 2005 Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., and Van Dee Weijer, J. Eye tracking. Oxford university press, Oxford, 2015. Gegenfurtner, A., Lehtinen, E. & Saljo, R. (2011). Expertise differences in the comprehension of visualizations: a meta-analysis of eye-tracking research in professional domains. Educational Psychology Review, 23, 523–552. Madsen, A. M., Larson, A. M., Loschky, L. C. & Sanjay Rebello, N. (2012). Difference in visual attention between those who correctly and incorrectly answer physics problems. Physical Review Special Topics – Physics Education Research, 8. Dostupné z DOI:10.1103/PhysRevSTPER.8.010122 Kozhevnikov, M., Motes, M. & Hegarthy, M. (2007). Spatial visualization in physics problem solving. Cognitive Science, 31, 549–579. Lukavský, J. (2005). Sledování očních pohybů. [Bakalářská práce]. MFF UK, Praha. Bax, S. (2013) Readers` cognitive processes during IELTS reading tests: evidence from eye tracking. British Council, London. ISBN 978-0-86355-720-0 JOŠT, Jiří. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373- 055-0. Ali Borji, Laurent Itti (2014) Defending Yarbus: Eye movements reveal observers’ task, Journal of Vision 14(3):29, 1–22 JARODZKA, Halszka, Kenneth HOLMQVIST a Hans GRUBER. Eye tracking in Educational Science: Theoretical frameworks and research agendas. Journal of Eye Movement Research [online]. 2017, 10(1) [cit. 2021-7-18]. ISSN 1995-8692. Dostupné z: doi:10.16910/jemr.10.1.3 |