Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Téma truchlení a vizuální tropy ve fotožurnalismu
Název práce v češtině: Téma truchlení a vizuální tropy ve fotožurnalismu
Název v anglickém jazyce: Mourning and visual tropes in photojournalism
Klíčová slova: truchlení, fotožurnalismus, fotografie, vizuální tropy, umění, paměť, paměťová studia, válečná fotografie, koronavirus, Náhorní Karabach
Klíčová slova anglicky: mourning, photohournalism, photography, visual tropes, art, memory, memory studies, war photography, coronavirus, Nagorno-Karabakh
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.09.2021
Datum zadání: 17.09.2021
Datum a čas obhajoby: 12.09.2022 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2022
Oponenti: doc. Robert Silverio, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ALLAN, Stuart. Online news: journalism and the internet. Maidenhead ; Berkshire: Open University Press, 2006, 208 s. ; 24 cm. ISBN 0-335-22121-1.

ALLAN, Stuart a Barbie ZELIZER, 2004. Reporting war: Journalism in wartime. New York: Routledge. ISBN 0-203-49756-2.

BARTHES, Roland a Miroslav PETŘÍČEK. Světlá komora: poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005, 123 s.: il., portréty, fot. ISBN 978-80-86603-28-5.

BARTHES, Roland a Josef FULKA. Mytologie. Třetí vydání v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2018, 173 stran; 21 cm. ISBN 978-80-7363-888-7.

BAUMAN, Zygmunt. The individualized society. John Wiley & Sons, 2013.

BELTING, Hans a Iva KRATOCHVÍLOVÁ, 2021. Antropologie obrazu: Návrhy vědy o obrazu. Brno: Books & Pipes Publishing. ISBN 978-80-7485-250-3.

BERGER, John. O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009, 225 stran: ilustrace; 18 cm. ISBN 978-80-86603-81-

BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 2000, xi , 295 stran : ilustrace ; 23 cm. ISBN 0-262-52279-9.

BRINKEMA, Eugenie. The forms of the affects. Durham: Duke University Press, 2014, xvi, 347 s., [1] l. obr. příl.; 24 cm. ISBN 978-0-8223-5644-8.

BUTLER, Judith, et al. Precarious life: The powers of mourning and violence. verso, 2004.

CAPLE, Helen. Photojournalism: a social semiotic approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013, xvi, 237 stran: ilustrace; 23 cm. ISBN 978-0-230-30100-9.

DEBORD, Guy, Josef FULKA a Pavel SIOSTRZONEK. Společnost spektáklu. V Praze: Intu, 2007, 157 s.; 21 cm. ISBN 978-80-903355-5-4.

DIDI-HUBERMAN, Georges a Josef FULKA. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 stran: ilustrace. ISBN 978-80-86603-80-3.

DIDI-HUBERMAN, Georges a Martin HYBLER. Před časem. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2008, 277 s.: il. ; 20 cm. ISBN 978-80-87029-41-1.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Images in spite of all: four photographs from Auschwitz. University of Chicago Press, 2008.

ELKINS, James a Markéta BLAŽKOVÁ. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha: Academia, 2007, 214 s.: il. (některé barev.); 20 cm. ISBN 978-80-200-1509-9.

ERLL, Astrid a Sara B. YOUNG. Memory in culture. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011, ix, 209 stran; 22 cm. ISBN 978-0-230-29745-6.

ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar; YOUNG, Sara B. (ed.). Cultural memory studies: An international and interdisciplinary handbook. de Gruyter, 2008.

FLUSSER, Vilém, Božena KOSEKOVÁ, Josef KOSEK a Karel THEIN. Za filosofii fotografie. Vydání druhé, upravené. Praha: Fra, 2013, 103 stran; 18 cm. ISBN 978-80-86603-79-7.

FREUD, Sigmund. On murder, mourning and melancholia. Penguin UK, 2005.

GOMBRICH, E. H. (Ernst Hans), Miroslava GREGOROVÁ, Jan MALÝ, Josef KRÁSA a Lubomír KONEČNÝ. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985, 534 stran: ilustrace (některé barevné), portréty; 22 cm.

GOMBRICH, E. H. (Ernst Hans). The image and the eye: further studies in the psychology of pictorial representation. London: Phaidon Press, 1982, 320 stran: ilustrace. ISBN 0-7148-3243-X.

HALL, Stuart. Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open University Press, 2003, 400 stran: ilustrace. ISBN 0-7619-5432-5.

HIRSCH, Marianne. Family frames: photography, narrative and postmemory. Cambridge: Harvard University Press, 1997 - 1997, xiv, 304 s. : čb. fot. ISBN 978-147000-748-5.

HIRSCH, Marianne. The generation of postmemory: writing and visual culture after the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012, 305 s. : fot. ISBN 978-0-231-15652-3.

HOSKINS, Andrew. Digital memory studies: media pasts in transition. London: Taylor and Francis, 2017, 1 online resource (326 pages): illustrations. ISBN 1-317-26742-7. Dostupné z: doi:10.4324/9781315637235

LÁB, Filip, 2021. Postdigitální fotografie, Praha: Karolinum. ISBN 9788024647609.

LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB, 2009. Soumrak fotožurnalismu?: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1647-6.

MIKŠ, František a Ladislav KESNER. Gombrich: porozumět umění a jeho dějinám. Brno: Barrister & Principal, 2009 - 2010, 247 s. : il. ; 23 cm. ISBN 978-80-210-5177-5.

MORAVEC, Václav. Proměny novinářské etiky. Praha: Academia, 2020, 467 stran: ilustrace, fotografie; 23 cm. ISBN 978-80-200-3111-2.

POGAČAR, Martin. Culture of the Past. Digital Memory Studies [online]. 1. Routledge, 2018, 27-47 [cit. 2022-06-11]. ISBN 1138639389. Dostupné z: doi:10.4324/9781315637235-2

ROTHBERG, Michael. Multidirectional memory: remembering the Holocaust in the age of decolonization. Stanford: Stanford University Press, 2009, xvii, 379 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-0-8047-6217-5.

SONTAG, Susan a Pavel VANČÁT. O fotografii. Praha: Paseka, 2002, 181 s. ISBN 80-7185-471-9.

SONTAG, Susan a Petr FANTYS. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011, 113 stran; 20 cm. ISBN 978-80-7432-092-7.

ZARZYCKA, Marta. Madonnas of Warfare, Angels of Poverty: Cutting through press photographs. Photographies [online]. Abingdon: Taylor & Francis, 2012, 5(1), 71-85 [cit. 2022-06-18]. ISSN 1754-0763. Dostupné z: doi:10.1080/17540763.2012.655945

ZARZYCKA, Marta a Martijn KLEPPE. Awards, archives, and affects: tropes in the World Press Photo contest 2009-11. Media, culture & society [online]. London, England: SAGE Publications, 2013, 35(8), 977-995 [cit. 2022-06-18]. ISSN 0163-4437. Dostupné z: doi:10.1177/0163443713501933

ZELIZER, Barbie. About to die: how news images move the public. New York: Oxford University Press, 2010, ix, 415 stran: ilustrace; 24 cm. ISBN 978-0-19-975213-3.

ZELIZER, Barbie (ed.). Visual culture and the Holocaust. A&C Black, 2001.
Předběžná náplň práce
Již v 19. století německý historik umění Aby Warburg upozorňuje na určité typy vyobrazení (gest) spojených s emocemi v umění, které se opakují bez ohledu na kulturu. Ustálené obrazy, které reprezentují určité události či emoce pak definuje i Marianne Hirsch pod pojmem vizuální figury paměti. Ty demonstruje především na fotografiích z druhé světové války, které daný konflikt zastupují a vytvářejí pro další generace způsob vzpomínání, takzvanou „post-paměť“. V dnešní době fotografie dominují vizuálními prostoru, přesto ale hojně čerpají z klasických uměleckých děl, která potkáváme v galeriích. Na neustále opakující se témata a stylizace ve fotografii poukázali svým výzkumem Marta Zarzycká a Martijn Kleppe, kteří zde pracují s pojmem vizuální tropy. Jejich použití v nás má vyvolat emoce, což odpovídá i obratu k afektu, který můžeme v posledních letech v médiích zaznamenat. Pokud budeme pozorně sledovat novinářské fotografie, zjistíme, že se tento trend projevuje i ve snímcích znázorňující truchlení a smutek. Cílem práce tak bude poukázat na podobnost stylizace tematiky truchlení u novinářské fotografie a malířství spolu s jejich rozdílným vyobrazením u různých typů událostí pomocí snímků spojených s koronavirem a válkou v Náhorním Karabachu v roce 2020. Zdrojem pro analyzované snímky pak bude americký deník The New York Times.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In the 19th century, the German art historian Aby Warburg pointed out that certain types of depictions (gestures) associated with emotions in the art are repeated regardless of culture. Established images that represent certain events or emotions are then also defined by Marianne Hirsch under the term visual figures of memory. She demonstrates these primarily in photographs from the Second World War, which represent the conflict and create a way of remembering for future generations, the so-called "post-memory". Nowadays, photographs dominate our visual spaces, however, they draw heavily on the classic works of art we encounter in galleries. The constantly recurring themes and stylizations in photography have been highlighted by the research of Marta Zarzycka and Martijn Kleppe, who work with the notion of visual tropes. Their use is meant to evoke emotions, which corresponds to the turn toward affect that we can see in media outlets in recent years. If we observe journalistic photographs closely, we can see that this trend is also manifested in images depicting mourning and grieving. To conclude, this thesis will aim to highlight the similarity of the stylization of themes of mourning in journalistic photography and painting, along with their different depiction of different types of events. The thesis will analyze images related to the coronavirus and the Nagorno-Karabakh war in 2020 from the American newspaper The New York Times.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK