Vztah eschatologie a pozemských skutečností u Jeana Daniélou
Název práce v češtině: | Vztah eschatologie a pozemských skutečností u Jeana Daniélou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationship between eschatology and earthly realities for Jean Daniélou |
Klíčová slova: | Jean Daniélou, eschatologie, teologie dějin, pozemská skutečnosti, událost vzkříšení. |
Klíčová slova anglicky: | Jean Daniélou, eschatology, theology of history, earthly reality, resurrection event. |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST) |
Vedoucí / školitel: | ThLic. Mgr. Pavel Frývaldský, Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.08.2021 |
Datum zadání: | 02.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.06.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.06.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Oponenti: | ThLic. Mgr. Tomáš Mohelník, Th.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka je seznámena se zásadami vypracování diplomové práce a konzultuje s vedoucím práce jednotlivé kapitoly svého pojednání. |
Seznam odborné literatury |
Jean Daniélou
DANIÉLOU, Jean. Essai sur le mystère de l'histoire. Paris: Seuil, 1953. DANIÉLOU, Jean. Approches du Christ. Paris: Bernard Grasset, 1960. Église et temps présent. DANIÉLOU, Jean. Dieu et nous. Paris: Bernard Grasset, 1956. Livre de vie. DANIÉLOU, Jean. L`avenir de la religion. Paris: Fayard, 1968. DANIÉLOU, Jean. L’Oraison, problème politique. Paris: Cerf, 2012. DANIÉLOU, Jean. La foi de toujours et l`homme d`aujourd`hui. Paris: Beauchesne, 1969. DANIÉLOU, Jean. La Trinité et le mystere de l`existence. Paris: Desclée de Brouwer, 1968. Méditations théologiques. DANIÉLOU, Jean. L'entrée dans l'histoire du salut: baptême et confirmation. Paris: Les Éditions du Cerf, 1967. Foi Vivante. O díle a myšlení Jeana Daniélou ALVA RODRÍGUEZ, Inmaculada. Cristianismo y religiones en el pensamiento de Jean Daniélou. Doktorská práce. Pamplona: Universidad de Navarra, 2007. BOISDEFFRE, Pierre de. Père Daniélou. La Nouvelle Revue Des Deux Mondes, březen 1977, s. 534-543. FIGUEIREDO COSTA, Françoá Rodrigues. „Conversão e drama: Alguns aspectos da teologia da conversão de Jean Daniélou“. http://catolicadeanapolis.edu.br/revmagistro/wp-content/uploads/2013/05/CONVERS%C3%83O-E-DRAMA.pdf. FIGUEIREDO COSTA, Françoá Rodrigues. Cristo, misterio de la alianza, en la teología de Jean Daniélou. Doktorská práce. Pamplona: Universidad de Navarra, 2012. FONTAINE, Jacques (ed.). Actualité de Jean Daniélou. Paris: Cerf, 2006. GIET, Stanislas. „Jean Daniélou, Essai sur le mystère de l'Histoire“, 1953. Revue des Sciences Religieuses, sv. 28, sešit 2, 1954. s. 192-193. GUGGENHEIM, Antoine. „La théologie de l’accomplissement“. Nouvelle revue théologique, sv. 128, 2006/2, s. 240-257. |
Předběžná náplň práce |
Jean Daniélou se ve svých knihách vyjadřuje k myšlenkovým proudům své doby, jež často vyrůstají z nihilistické negace transcendence, která ubližuje člověku a jeho (inter)subjektivnímu postavení ve světě, anebo jak říká Daniélou: v realitě. Jediná správná realita je pro něj taková, která překračuje sféru viditelných věci (ačkoli ji nutně ovlivňuje) a která se naplňuje v eschatologické vidině budoucnosti. S tímto pohledem na budoucnost souvisí i Daniélouova vize dějin: křesťanství je pro něj jednak historií a představuje cestu vedoucí ke spáse, a tedy se vpisuje do dějin spásy, ale rovněž je v historii. Tzn., je ovlivněno konkrétními socio-kulturními souřadnicemi, které má schopnost samo vytvářet a proměňovat.
Obě tato pojetí historie splývají a jsou interpretovatelné ve vtěleném Slově: Kristus je počátkem i završením dějin. O výrazně christologické orientaci dějin hovoří Daniélou jako o již započaté eschatologii (eschatologie commencée). Tato orientace se promítá i na individuální úrovni, kdy člověk má vlastní proměnou směřovat k připodobnění se Božskému obrazu. Pojednává-li Daniélou dále také o teologii naplnění (théologie de l’accomplissement), myslí tím primárně naplnění v Kristu. O tomto naplnění svědčí Písmo, přičemž vtělené Slovo se objevuje ve Starém zákoně jako počátek něčeho, co se teprve rozvíjí a co později determinuje celou budoucnost, neboť jak shrnuje teolog: mimo Trojici „není nic“. Naplnění se taktéž realizuje v přijetí Krista do života každého člověka a toto naplnění začíná právě individuální odpovědí vtělenému Slovu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In his books, Jean Daniélou comments on the currents of thought of his time, which often grow out of the nihilistic negation of transcendence, which hurts man and his (inter) subjective position in the world, or as Daniélou says: in reality. The only correct reality for him is one that transcends the realm of visible things (although it necessarily affects it) and which is fulfilled in the eschatological vision of the future. Daniélou's vision of history is also connected with this view of the future: for him, Christianity is both a history and a path leading to salvation, and thus it is written into the history of salvation, but it is also in history. That is, it is influenced by specific socio-cultural coordinates, which it has the ability to create and transform itself.
Both of these conceptions of history merge and can be interpreted in the incarnate Word: Christ is the beginning and the end of history. Daniélou speaks of a markedly Christological orientation of history as an already started eschatology (eschatologie commencée). This orientation is also reflected on the individual level, where one has to transform oneself with one's own transformation to become like the Divine image. If Daniéla also discusses the theology of fulfilment (théologie de l’accomplissement), he means primarily fulfillment in Christ. This fulfilment is evidenced by Scripture, with the incarnate Word appearing in the Old Testament as the beginning of something that is still developing and which later determines the whole future, because, as the theologian sums up: there is "nothing" outside the Trinity. Fulfilment is also realized in the acceptance of Christ into the life of every human being, and this fulfilment begins precisely with the individual response to the embodied Word. |