Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza politické komunikace na sociálních sítích během volby prezidenta České republiky v roce 2023
Název práce v češtině: Analýza politické komunikace na sociálních sítích během volby prezidenta České republiky v roce 2023
Název v anglickém jazyce: Analysis of political communication on social networks during the election of the president of the Czech Republic in 2023
Klíčová slova: negativita, politická komunikace, personalizace, kvantitativní obsahová analýza, sociální sítě
Klíčová slova anglicky: negativity, political communication, personalization, quantitative content analysis, social networks
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Daniel Helmich - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.08.2021
Datum zadání: 05.08.2021
Datum a čas obhajoby: 23.06.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2023
Oponenti: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BAUMAN, Zygmunt. Individualizovaná společnost. 1., Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1195-1
BLUMLER, Jay G. The Fourth Age of Political Communication. Keynote address delivered at a Workshop. In: Political Communication Online. The Free University of Berlin, [online] 2013 [cit. 2023-02-22]. Dostupné z: https://www.scribd.com/document/337580226/Blumler-The-Fourth-Age-of-Political-Communication-2013#
BLUMER, Jay a Dennis KAVANAGH. The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication [online] 1999 [cit. 2023-01-23] Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1423/podzim2015/POL256/um/59670691/Blumler__Kavanagh_-_The_third_age_of_communic..pdf
BOYD, Danah M. a Nicole B. ELLISON. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. In: Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2007, [cit. 2022-1209]. Dostupné z https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210-230/4583062
BRADOVÁ, Eva. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. 1., Olomouc: Peripleum, 2008. ISBN 978-80-86624-44-0.
BRETTSCHNEIDER, Frank. Personalization of Campaigning. In: The International Encyclopedia of Communication [online]. 2008 [cit. 2023-02-22] Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/9781405186407.wbiecp029?saml_referrer=
BRIANS, Craig L. a Martin P. WATTENBERG. Campaign issue knowledge and salience: comparing reception from TV commercials, TV news, and newspapers. In: American Journal of Political Science. [online] 1999 [cit. 2023-01-17] Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/2111699ol. D40, No. 2.
CORNER, John., PELS, Dick.: Media and the Restyling of Politics. 1., Londýn: SAGE Publications, 2003. ISBN 07-619-4920-8
CROSBIE, Vin. Rebuilding Media: What is 'New Media'? In: Corante [online]. 2006, [cit. 2022-12-27]. Dostupné z: https://digmediaman.files.wordpress.com/2011/09/what_is_new_media_by_vin_crosbie.pdf
MARK, David. Going Dirty: The Art of Negative Campaigning. 1. Plymouth: Rowman & Littlefiled Publishers, 2009. ISBN 07-425-4500-8
DENTON, R. Denton a Gary E.WOODWARD. Political Communication in America. 1., New York: Praeger, 1990. ISBN: 02-746-6168-3
ERIKSEN, T. Hylland. Globalization: Key concepts. 1., Oxford: Berg, 2007. ISBN 08-578-5742-8
GABAL, Ivan. Ivan Gabal: Pozitivní důsledky negativní kampaně. In: IHNed.cz [online]. 2006, [cit. 2023-01-13]. Dostupné z: https://ihned.cz/3-18663930-Gabal-000000_d-a8
HAYES, Danny. Has Television Personalized Voting Behavior? In: Political Behavior [online]. 2009, [cit. 2023-02-23]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/225974016_Has_Television_Personalized_Voting_Behavior
FREEDMAN, Paul a Kenneth GOLDSTEIN, a kol. Campaign Advertising and Democratic Citizenship. In: American Journal of Political Science [online]. 2002, [cit. 2023-02-23]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/1519930
GRABER, Doris. Political Communication Faces the 21st Century. In: Journal of Communication [online]. 2005, [cit. 2023-01-13]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/231382284_Political_Communication_Faces_the_21st_Century
HAYES, Danny. Has Television Personalized Voting Behavior? In: Political Behavior. [online] 2009, [cit. 2023-02-04]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/40213346
HOADLEY, Christopher. M. a Peter G. KILNER. Using technology to transform communities of practice into knowledge-building communities. In: ACM SIGGROUP Bulletin [online]. 2005, [cit. 2023-01-13]. Dostupné z: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=1067699.1067705
HOUSTON, David A., Kelly DOAN, a David ROSKOW-EWOLDSEN: Negative political advertising and choice conflict. In: Journal of Experimental Psychology [online] 1999, [cit. 2023-02-23].Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/1999-10279-001
CHYTÍLEK, Roman a Anna MATUŠKOVÁ, a kol. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 80-7325-281-6
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Blanka ŘÍCHOVÁ. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0182-6
JIRÁK, Jan a Otakar ŠOLTYS. Political Advertising in a "New" Democracy: The Czech Republic. In: The SAGE handbook of political advertising. [online] 2006 [cit. 2023-01-13]. Dostupné z: https://sk.sagepub.com/reference/hdbk_politicaladvert/n22.xml
JOHNSON-CARTEE, Karen S. A Gary COPELAND. Negative Political Advertising: Coming of Age. In: Lawrence Erlbaum Associates [online]. 1991 [cit. 2023-02-22]. Dostupné z: http://books.google.com/books?id=IJngwnkdDZ0C&printsec=frontcover&dq=Negative+pol%C3%ADtical+advertising&hl=cs&ei=hDC5TcXdBIXJswaa5eTqAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false>.
KAID, Lynda L. Handbook of Political Communication Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. ISBN 08-058-3775-2
KARVONEN, Lauri. The Personalization of Politics : What does research tell us so far, and what further research is in order? In: Paper prepared for the 4th ECPR Conference [online]. 2007, [cit. 2023-01-17]. Dostupné z? http://www.essex.ac.uk/ecpr/events/generalconference/pisa/papers/PP226.pdf
KATZ , Richard S. a Peter MAIR. Changing Models of Party Organization and Party Democracy : The Emergence of the Cartel Party. In: Party Politics [online]. 1995 [cit. 2022-01-13]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1354068895001001001?journalCode=ppqa
KRIPPENDORF, Klaus. Content Analysis. In: Annenberg School for Communication Departmental Papers (ASC). [online] 1989 [cit. 2023-01-07] Dostupné z: http://repository.upenn.edu/asc_papers/226
KŘEČEK, J. Politická komunikace: Od res publica po public relations. Praha: Grada Publishing, 201,. ISBN 80-247-3536-8
LAU, Richard R. A Gerald M. POMPER. Effectiveness of negative campaigning in U.S. senate elections. In: American Journal of Political Science [online] 2002 [cit. 2023-02-08] Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/272582258_Effectiveness_of_Negative_Campaigning_in_US_Senate_Elections
LEBEDOVÁ, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň: politická komunikace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 80-7419-158-9
LILLEKER, Darren G. Key concepts in political communication. Londýn: Sage, 2006. ISBN 14-129-1831-6
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Přeložil Václav JANOŠČÍK. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. Studia nových médií. ISBN 80-246-2961-2.
MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2002. ISBN 02-626-3255-1.
MATUŠKOVÁ, A. Politický marketing a české politické strany. Brno: Masarykova univerzita v Brně – Mezinárodní politologický ústav, 2010. ISBN 80-210-5169-0
MCNAIR, Brian. Stručná historie politické reklamy: USA. In: Revue pro média [online]. 2002 [cit. 2022-18]. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue03/preklad_mcnair_rpm03.pdf
NAJ, Alessandro. Going Negative, Worldwide: Towards a General Understanding of Determinants and Targets of Negative Campaigning, In: Government and Opposition [online]. 2020 [2023-02-04]. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/journals/government-and-opposition/article/going-negative-worldwide-towards-a-general-understanding-of-determinants-and-targets-of-negative-campaigning/219E60068DEEDA2154370EBBF2FC014B
NORRIS, Pippa. Virtuous Circle: Political Communications. In: Post-Industrial Societies [online]. 2000 [cit. 2023-01-18]. Dostupné:: https://www.researchgate.net/publication/228792338_A_Virtuous_Circle_The_Impact_of_Political_Communications_in_Post-Industrial_Democracies
NORRIS, Pippa. Political Communication. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences [online] 2004 [cit. 2023-01-22]. Dostupný z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B0080430767043643
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 80-245-1742-1.
PHILLIPS, Sarah. A brief history of Facebook. In: The Guardian [online]. 2007 [cit. 2022-12-27]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/technology/2007/jul/25/media.newmedia
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN: 80-204-2206-4
RAHAT, Gideon a Tamir SHEAFER. The Personalization(s) of Politics: Israel, 1949–2003. In: Political Communication [online]. 2007 [cit. 2023-02-08]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/228976382_The_PersonalizationS_of_Politics_Israel_1949-2003
SCHERER, Helmut, et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha : Karolinum, 2004. ISBN: 80-246-0827-8
SCHULZ, Winfried. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8
SWANSON, David L. a Paolo MANCINI. Politics, Media, and Modern Democracy : An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences. Londýn: Praeger, 1996. ISBN 02-759-5183-9
ŠKODOVÁ, Markéta. Role kampaně v politické komunikaci a její nazírání českou veřejností před parlamentními volbami v roce 2006. In: Naše společnost: CVVM [online]. 2006 [cit. 2022-12-18]. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a1242/f28/100062s_NS0602_Skodova.pdf
O'REILLY, Tim. What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. In: O’Reilly [online]. O’Reilly Media, 2005 [cit. 2022-12-19]. Dostupné z: https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. (2010). Analýza diskurzu. In: TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, s. 169-181. ISBN 978-80-7367-683-4.
VAN AELST, Peter. The personalization of mediated political communication: A review of concepts, operationalizations and key findings. In: Sage Journalism [online] 2011 [cit. 2023-01-07]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884911427802
VAN ZOONEN, Liesbet, A tyranny of intimacy? Women, femininity and television news. In: Communication and Citizenship [online] 1991 [cit. 2022-12-26]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/330435972_A_tyranny_of_intimacy_Women_femininity_and_television_news_Journalism_and_the_Public_Sphere
ZBIEJCZUK, Adam. WEB 2.0 - charakteristiky a služby. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita.
Předběžná náplň práce
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na politickou komunikaci vybraných kandidátů na funkci prezidenta České republiky v závěru předvolebního období, a to na sociálních sítích Facebook a Twitter. Mezi vybrané kandidáty patří Danuše Nerudová, Andrej Babiš a Petr Pavel, kteří v měli v závěru voleb největší volební potenciál. Diplomová práce si klade za cíl popsat a analyzovat jejich politickou komunikaci na sociálních sítích, přičemž stěžejními tématy práce je analýza personalizace a negativní politické komunikace v příspěvcích. V teoretické části je personalizace a negativní politická komunikace zasazena do širšího rámce poznatků, které
vycházejí z vývoje politické komunikace a jejích současných trendů. Na základě výsledků práce jsou dále porovnávány způsoby vedení politické komunikace vybraných kandidátů, a to v souvislosti s tematickým zaměřením analýzy. Pro tento výzkum byla určena kvantitativní obsahová analýza vybraných sociálních sítí tří politických kandidátů, jež zajišťuje odpovědi na stanovené výzkumné otázky a hypotézy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis focuses on the political communication of selected candidates for the office of the President of the Czech Republic at the end of the pre-election period on the social networks Facebook and Twitter. The selected candidates include Danuše Nerudová, Andrej Babiš and Petr Pavel, who had the highest electoral potential at the end of the election. The thesis aims to describe and analyse their political communication on social networks, with the analysis of personalisation and negative political communication in the posts being the core themes of the thesis. In the theoretical part, personalisation and negative political communication are set in a broader framework of knowledge, based on the development of political communication and its current trends. Based on the results of the thesis, the ways of conducting political communication of selected candidates are further compared in relation to the thematic focus of the analysis. A quantitative content analysis of the selected social networks of the three political candidates was determined for this research, which provides answers to the set research questions and hypotheses.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK