Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zařazení dvouletých dětí do systému předškolního vzělávání
Název práce v češtině: Zařazení dvouletých dětí do systému předškolního vzělávání
Název v anglickém jazyce: Inclusion of two-old children in preschool educational system
Klíčová slova: Předškolní vzdělávání, mateřská škola, dvouleté děti, specifika vývoje dvouletých dětí, vzdělávání, učitelé
Klíčová slova anglicky: Preschool education, kindergarten, two-year-old children, specifications of preschool children development, educational system, teachers experience
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.07.2021
Datum zadání: 19.07.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.07.2021
Datum a čas obhajoby: 06.02.2024 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2024
Oponenti: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce byla napsána pod vedením vedoucího práce se kterým byla práce konzultována.
Byly dodrženy všechny formální požadavky pro zpracování práce a její formální náležitosti.
Obsah práce:

Úvod.
1 Vývojová specifika dvouletých dětí 8
1.1 Biologický vývoj dítěte. 8
1.1.1 Hrubá motorika. 9
1.1.2 Jemná motorika. 10
1.2 Kognitivní vývoj 11
1.2.1 Hra. 11
1.2.2 Myšlení 13
1.2.3 Pozornost a paměť. 14
1.2.4 Rozvoj řeči 15
1.3 Psychosociální vývoj 16
1.3.1 Sebepojetí (sebeuvědomění) a chování 16
1.3.2 Emoce. 18
2 Socializace. 20
2.1 Činitelé socializace. 21
2.1.1 Rodina. 21
2.1.2 Vrstevnická skupina. 22
2.1.3 Pedagogové. 22
3 Podmínky vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole. 23
4. Empirická část 26
4.1 Výzkumný problém a cíl práce. 26
4.2 Metoda sběru dat 26
4.2.1 Kvalitativní výzkum.. 26
4.2.2 Polostrukturovaný rozhovor 27
4.3 Výzkumný vzorek. 28
4.4 Analýza získaných dat 31
5. Výsledky výzkumného šetření 32
5.1 Vývojová úroveň a připravenost dítěte. 32
5.1.1 Sebeobsluha. 32
5.1.2 Jazyk a komunikace. 33
5.1.3 Socializace. 34
5.1.4 Adaptace. 35
5.2 Požadavky při nástupu do mateřské školy. 36
5.3 Potřeba změn v pedagogickém přístupu. 38
5.2.1 Úprava programu. 38
5.2.2 Režim dne. 40
5.2.3 Personální změny. 40
6. Diskuse. 42
Závěr 46
Seznam odborné literatury
Seznam použité literatury:
ALLEN, K. Eileen a MAROTZ, Lynn R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
FREUD, Sigmund. Spisy z let 1904-1905: Pátá kniha. Přeložil Miloš KOPAL. Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000. ISBN 80-86123-16-2.
HAŠKOVÁ, Hana; SAXONBERG, Steven a MUDRÁK, Jiří. Péče o nejmenší: boření mýtů. Sociologické aktuality. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Psyché (Grada). Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-x.
OLECKÁ, Ivana a IVANOVÁ, Kateřina. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. 2010. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Sociologie (Grada). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-7367-124-7.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SPLAVCOVÁ, Hana a KROPÁČKOVÁ, Jana. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. SCAN. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN isbn80·85834-60.x.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
SYSLOVÁ, Zora; BORKOVCOVÁ, Irena a PRŮCHA, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. 2014. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN isbn978-80-7478-354-8.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Online. 2021. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: file:///C:/Users/Asus/Downloads/RVP%20PV%20z%C3%A1%C5%99%C3%AD%202021.pdf. [cit. 2023-11-06].
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK