Socioekonomický status a jeho vliv na postavení dítěte ve třídním kolektivu
Název práce v češtině: | Socioekonomický status a jeho vliv na postavení dítěte ve třídním kolektivu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "Socioeconomic Status and its Impact on the Child's social position in the Class Group" |
Klíčová slova: | SES, Rodina, Osobnost dítěte, Třídní kolektiv, Metoda Guess Who, |
Klíčová slova anglicky: | the SES, family, child´s personality, the class group, the „Guess Who“ method |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra učitelství (28-08) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.07.2021 |
Datum zadání: | 19.07.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2022 |
Oponenti: | PhDr. Jiří Kameníček, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
- Vymezení základních pojmů: Socioekonomický status, Rodina, Osobnost dítěte,Dotazník Guess Who - Cílem teoretické práce je prozkoumat vliv SES dítěte ve třídním kolektivu - Cílem bakalářské práce je prozkoumat " jaký vliv má socioekonomický status na postavení dítěte v třídním kolektivu". Empirická část: Cíl výzkumu: - Cílem výzkumu je zjistit "jaký vliv má socioekonomický status na postavení dítěte v třídním kolektivu" - Kvalitativní výzkum. - Respondenti výzkumu: třídní učitel, třída, dítě, - Přístup k respondentům proběhne ve spolupráci se základní školou - Metody sběru dat: rozhovory, dotazník "Guess who" |
Seznam odborné literatury |
BLAŽEK, R, Zuzana JANOTOVÁ, Eva POTUŽNÍKOVÁ a Josef Basl. Mezinárodní šetření PISA 2018. Praha: Národní zpráva, 2019
BOMBA, L. - ZEMANČÍKOVÁ, V. 2011. Vliv socioekonomického statusu rodiny na prospěch žáka ve škole-současný stav na Liptově. In PEDAGOGIKA.CZ, 2011, roč. 2, čj. 3; 145-171. Dostupné na internetu: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-2/cislo-3/bomba-zemancikova.pdf BROŽ, Miroslav, Petra KINTLOVÁ a Ladislav TOUŠEK. Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Praha: Člověk v tísni - společnost při České televizi, c2007, 91 s. ISBN 978-80-86961-27-9. ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178- 463-6 DUNOVSKÝ, J. et. al Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. GAJDOŠOVÁ, Eva a Gabriela HERÉNYIOVÁ. Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Praha: Portál, 2006. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7367-115-8. GEIST, B., Sociologický slovník, Praha: Victoria Publishing, 1992, ISBN 80-85605- 28-7 HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8. HELUS, Z. 2007. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2 HOLEČEK, Václav. MIŇHOVÁ, Jana. PRUNNER, Pavel. Psychologie pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk,2007. ISBN 978–80–7380–065–9 KELLER, J., Tři sociální světy, sociální struktura postindustriální spole čnosti, 1. vyd., Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, ISBN 978-80-7419-031-5 KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V.: Člověk, prostředí, výchova. 1. vyd. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80–7315–004-2. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. MAREŠ, P., (2000) Chudoba, marginalizace, sociální vyloučení,, Sociologický časopis 3/2000 MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-58-X. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. V Praze: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-830-6. PRŮCHA, J. et. al. 1995. Pedagogický slovník. Praha : Portál. ISBN 80-7178-029-4. RIEGEL, Karel. Ekonomická psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1185-0. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. ŘÍČAN, P.,Pavlína JANOŠOVÁ ., Jak na šikanu, Praha: Grada Publishing, 2010, ISBN 978-80-247-2991-6 ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9. SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4. STŘELEC, S. 2007. Rodina jako výchovný činitel. In STŘELEC, S. (ed.): Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MU, 109-124, ISBN 80-210-3687-7. ŠAFR, Jiří (ed.), Marta KOLÁŘOVÁ, ŠANDEROVÁ, Jadwiga, ŠMÍDOVÁ, Olga, Kateřina VOJTÍŠKOVÁ. 2008. Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, vvi 978-80-7330-146-0. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. VAJDA, ZS.- KÓSA, E. Neveléslélektan. Budapest: Osiris, 2005. ISBN 963-389-728-9. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. 2008. Sociální psychologie. Praha: ISV. |