Rodina a její zobrazení v minulosti a současnosti
Název práce v češtině: | Rodina a její zobrazení v minulosti a současnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The family and its depiction in the past and present |
Klíčová slova: | rodina, obraz, malba, portrét, funkce rodiny, historie rodiny, rodina v umění |
Klíčová slova anglicky: | Family, picture, painting, portrait, family functions, family, history, family in art |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.06.2021 |
Datum zadání: | 24.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Rodina je centrem zájmu v současné společnosti, která se k ní staví společensky, politicky i filozoficky rozličným způsobem, zvláště nynější společenské i mezilidské situaci. Odedávna patří k cenným tématům umění. Její zobrazení má dlouhou historii a nekončící inspirační sílu. Najděte si i její význam pro vlastní tvořivost. Vytvořte podnětná témata pro výtvarnou řadu k jejímu vyjádření v tvorbě dětí a mladých lidí v konkrétních hodinách výtvarné výchovy.
Téma Rodina je velmi často začleňované do výtvarné výchovy. Malé děti nejčastěji čerpají inspiraci pro svou tvorbu právě v rodině. Já osobně svou tvorbu zakládám na své rodině a prostředí. Při vymýšlení didaktických transformací jsem se snažila pojmout téma Rodiny z jiného konce, než je v klasických hodinách výtvarné hodiny zvykem a přistupovat k němu velmi citlivě. |
Seznam odborné literatury |
BRODÍKOVÁ, Veronika. Zobrazování rodiny v dětské kresbě: diplomová práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Jana Kouřilová, 2010.
CAPACCHIONE, Lucia. Tvořivý deník pro děti: průvodce pro rodiče, učitele a vychovatele. Hodkovičky: Pragma, [2003?], c1982. ISBN 80-7205-912-2. ČERNÁ, Jitka a Lucie VOJTÍŠKOVÁ. Výstava Velmi křehké vztahy, obraz rodiny v současném umění: kurátorský a marketingový přístup k výstavě. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-292-5. GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. GILBERT, Guy. Rodina: poklad naší doby. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1330-7. GOMBRICH, Ernst H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-204-0685-9. GUMULEC, Lenka. Mezigenerační vztahy z pohledu současných českých umělců: bakalářská diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce doc. PhDr. Ladislav Kessner, Ph.D., 2014. HAVÍŘOVÁ, Silvie. Rodina a její vliv na jedince: bakalářská diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Institut mezioborových studií Brno. Vedoucí práce PaedDr. Libuše Mazánková, Dr., 2006. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0. HINTNAUS, L. Člověk a rodina – smysl a funkce rodiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2. HOLLÝ, Michaela. Rodina ve fotografických projektech: teoretická diplomová práce. Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta. Vedoucí práce doc. Mgr. Václav Podestát, 2019. HORSKÝ, Jan a Markéta PRAŽÁKOVÁ SELIGOVÁ. Rodina našich předků. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 1997. Knižnice Dějin a současnosti. ISBN 80-7106-195-6. JURECOVÁ, Anna. Rodina jako výchozí téma současné umělecké tvorby: diplomová práce. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Fakulta umění a designu Vedoucí práce PhDr. Ludvík Hlaváček, 2014. KRŠKOVÁ, Miroslava. Hodnota a podpora rodiny v současné době: diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS., 2009. MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha 1: Avicenum, 1986. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-901424-7-8. MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Základy sociologie. ISBN 80-86429-05-9. MOŽNÝ, Ivo. Moderní rodina: (mýty a skutečnosti). Brno: Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8. PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3. PIJOAN, José. Dějiny umění (1-10). Praha: Odeon, 1989. RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. SATIR, Virginia. Kniha o rodině. Vyd. 2. Praha: Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0. SCHAEFFEROVÁ, Edith. Co je rodina? Praha: Návrat domů, 1995. 178 s. ISBN 80-85495-41-4. SINGLY, François de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1. SVOBODOVÁ, Aneta. Téma rodiny v současném umění: diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Matěj Smetana, Ph.D., 2020. ŠVADLENA, Václav. Geneze portrétu: Zkoumání podoby rodinných příslušníků společně s proměnou pojetí rodinného portrétu: diplomová práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Dr. Dominika Sládková, M.A., 2015. ŠTACHOVÁ, Nikola. Rodina jako základní stavební kámen společnosti: bakalářská diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce Mgr. Milan Smola, 2011. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Dr. Dominika Sládková, M.A., 2015. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část diplomové práce se věnuje tématu rodina, jejímu postavení ze sociologického hlediska a jejího zobrazování napříč uměním minulosti a současnosti. Podrobněji jsou zde uvedení konkrétní umělci minulosti, kteří s tématem rodiny pracovali, inspirovali se či zobrazovali svou vlastní rodinu. Součástí je také moderní a současné umění, jejich rozdílný přístup a uchopení tématu rodiny.
V praktické části vznikne autorské album (kniha) zachycující mou rodinu. Kresby, malby, fotografie, koláže doplněné povídkami, příhodami či výroky jednotlivých členů rodiny. Celé album bude tvořit jakýsi ucelený obraz mé rodiny. Didaktická část se věnuje tomu, jak toto téma citlivě přiblížit dnešnímu dětskému publiku a začlenit jej do hodin výtvarné výchovy. Návrh/realizace výtvarné řady na dané téma. Východiskem , že téma Rodina je velmi často začleňované do výtvarné výchovy. Malé děti nejčastěji čerpají inspiraci pro svou tvorbu právě v rodině. Já osobně svou tvorbu zakládám na své rodině a prostředí. Při vymýšlení didaktických transformací jsem se snažila pojmout téma Rodiny z jiného konce, než je v klasických hodinách výtvarné hodiny zvykem a přistupovat k němu velmi citlivě. Didaktické transformace: • Rodinný typografický portrét • Objekt v materiálu na téma dědičnost • Obraz rodiny - malba • Vztahová síť |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part of the diploma thesis deals with the topic of the family, its position from a sociological point of view and its depiction across the art of the past and present. Here are more detailed specific artists of the past who worked with the theme of the family, were inspired or portrayed their own family. It also includes modern and contemporary art, their different approaches and grasping the theme of the family.
In the practical part, an author's album (book) will be created depicting my family. Drawings, paintings, photographs, collages supplemented by short stories, incidents or statements of individual family members. The whole album will form a complete picture of my family. The didactic part is devoted to how to sensitively approach this topic to today's children's audience and integrate it into art lessons. Design / implementation of an art series on a given topic. The starting point is that the topic of the family is very often included in art education. Young children most often draw inspiration for their work in the family. I personally base my work on my family and environment. When inventing didactic transformations, I tried to take the theme of the Family from a different end than the custom of art lessons in classical lessons and to approach it very sensitively. Choice of many possible didactic transformations: • Family typographic portrait • Object in the material on the topic of inheritance • Family view - painting • Relationship network |