Percepce map žáky základních škol
Název práce v češtině: | Percepce map žáky základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupils' perception of maps |
Klíčová slova: | mapa, mapové schéma, percepce, učebnice, základní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | map, map schema, perception, textbook, elementary education |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.11.2021 |
Datum zadání: | 18.11.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.11.2021 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2023 |
Oponenti: | Mgr. Darina Mísařová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Acheson, G. (2003). Teaching the tool of the trade: An exploration of teachers’ beliefs, knowledge, and practices about maps [Dissertation theses, Texas A&M University]. http://hdl.handle.net/1969.1/421 Crampton, J. W., & Krygier, J. (2018). An Introduction to Critical Cartography. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/359 Lee, S., Kim, S.-H., Hung, Y.-H., Lam, H., Kang, Y.-A., & Yi, J. S. (2016). How do People Make Sense of Unfamiliar Visualizations?: A Grounded Model of Novice’s Information Visualization Sensemaking. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 22(1), 499–508. https://doi.org/10.1109/TVCG.2015.2467195 Kitchin, R., & Dodge, M. (2007). Rethinking maps. Progress in Human Geography, 31(3), 1–14. https://doi.org/10.1177/0309132507077082 Pang, P. C.-I., Biuk-Aghai, R. P., & Yang, M. (2016). What Makes You Think This Is a Map? Suggestions for Creating Map-like Visualisations. Proceedings of the 9th International Symposium on Visual Information Communication and Interaction, 75–82. https://doi.org/10.1145/2968220.2968239 |
Předběžná náplň práce |
Jednou z hlavních myšlenek kritické kartografie je, že záleží jen na každém z nás, zda danou vizuálii budeme vnímat jako mapu či nikoliv. Záměrem této práce je proto zjistit, co žáci vstupující na druhý stupeň základních škol považují za mapu a co ne, tedy co si představují pod pojmem mapa a co zvažují, když se rozhodují, zda daná vizuálie je mapou, nebo nikoliv. Výzkum bude realizován pomocí nestrukturovaného či polostrukturovaného rozhovoru s jednotlivými žáky i skupinami žáků, kterým mimo jiné budou v rámci rozhovoru ukázány různé druhy map a mapám příbuzná zobrazení. Ohniskové skupiny budou využity za účelem zjištění, zda a jak osobní vnímání map ovlivňuje vnímání map okolím. |