Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Non-linear Stories In Games: Case study of players’ and developers' perspective
Název práce v češtině: Nelineární vyprávění příběhů ve hrách: hráčská a vývojářská perspektiva, případová studie
Název v anglickém jazyce: Non-linear Stories In Games: Case study of players’ and developers' perspective
Klíčová slova: videohry|HCI|nelineární storytelling|vývojářské nástroje|hráčská perspektiva
Klíčová slova anglicky: Video games|Human-computer interaction|non-linear storytelling|engagement|developers' tools
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lukáš Kolek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.06.2021
Datum zadání: 03.06.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2021
Datum a čas obhajoby: 10.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:22.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2021
Oponenti: Mgr. Vojtěch Černý
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Video games are a rare format for storytelling that allows players to interact with a story and perceive the outcomes of that interaction. The agency provided to players in interaction with the stories varies. Putting aside the emerging storytelling - more branching of game stories gives players more opportunities to interact with them, but it also requires more work from developers to create such stories. By its very nature, a particular game session has one starting point that defines the potential for possible branching of the story and multiple endings. Do players prefer a more guided story progression with a set of softly enforced rules, or a version of the game that leaves all decision making to the players and gives them more options to interact with the story?

This bachelor thesis has two objectives. First, create a tool or an algorithm that facilitates the development of non-linear narratives in games. Second, create two versions of one game that differ in the amount of agency in relation to possible interaction with the game story. These two versions of the game will be evaluated in an empirical pilot study focusing on the players' engagement of each version of the game.
Seznam odborné literatury
Green, M. C., & Jenkins, K. M. (2014). Interactive narratives: Processes and outcomes in user-directed stories. Journal of Communication, 64(3), 479-500.

Schell, J. (2019). The Art of Game Design: A book of lenses. 3rd edition. CRC press.

Sharp, J., & Thomas, D. (2019). Fun, taste, & games: An aesthetics of the idle, unproductive, and otherwise playful. MIT Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK