Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj komunikačních dovedností u dětí v rámci školní zralosti a připravenosti v období pandemie COVID-19
Název práce v češtině: Rozvoj komunikačních dovedností u dětí v rámci školní zralosti a připravenosti v období pandemie COVID-19
Název v anglickém jazyce: Development of children’s communication skills as a part of school maturity and readiness during COVID-19 pandemic
Klíčová slova: Předškolní vzdělávání, komunikační schopnosti, školní zralost a připravenost, COVID-19, distanční vzdělávání.
Klíčová slova anglicky: Preschool education, communication skills, school maturity and readiness, COVID-19, distant education.
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 15.04.2021
Datum zadání: 15.04.2021
Datum a čas obhajoby: 08.09.2022 12:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:03.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2022
Oponenti: PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce řeší předškolní vzdělávání v době pandemie COVID-19 z pohledu logopedie. Cílem bylo zjistit, zda pandemie ovlivňuje rozvoj komunikačních dovedností u dětí v rámci školní zralosti a připravenosti. Práce je rozčleněna do čtyř kapitol, první tři jsou teoretického charakteru, poslední je částí empirickou. Teoretické kapitoly se zabývají pojetím a vymezením oblastí školní zralosti a připravenosti, odklady povinné školní docházky, jazykovými rovinami v rámci rozvoje komunikačních dovedností, a především také předškolním vzděláváním v období pandemie COVID-19. Praktická část se zabývala metodologií a ověřováním stanovených hypotéz, jež měly dokázat, zda pandemická situace ovlivnila, či neovlivnila rozvoj komunikačních dovedností u dětí předškolního věku v rámci školní zralosti a připravenosti ve školním roce 2020/2021. K výzkumnému šetření byla využita kvantitativní metoda, prostřednictvím samostatně vytvořeného dotazníku, jenž byl vyplněn v 50 mateřských školách v kraji Vysočina. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že množství odkladů povinné školní docházky je ve školním roce 2020/2021 vyšší než v předchozích letech. Jako hlavní příčinu respondenti uvedli psychickou nezralost, do níž se řadí i narušená komunikační schopnost. Dále bylo zjištěno, že u více jak poloviny respondentů mají děti ve třídě stejné obtíže v komunikačních schopnostech jako v minulých letech, i přesto však 92 % učitelů přiznalo, že nebyly ve školním roce 2020/2021 naplněny vzdělávací cíle v oblasti komunikace, dle Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Hlavním zjištěním je potvrzení stanovené hypotézy, která říká, že byl rozvoj komunikačních dovedností v rámci školní zralosti a připravenosti ovlivněn pandemií COVID-19.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis addresses preschool education in the COVID-19 pandemic from a speech therapy perspective. The aim was to determine whether the pandemic affects the development of communication skills in children's school maturity and readiness. The thesis consists of four chapters, the first three are theoretical, and the last one is empirical. The theoretical chapters cover the area of school maturity and readiness, postponement of compulsory schooling, the development of communication skills, and preschool education in the COVID-19 pandemic. The practical part dealt with the methodology and testing of the hypotheses set out to prove whether or not the pandemic affected the development of communication skills in preschool children in the context of school maturity and readiness in the school year 2020/2021. The research investigation used a quantitative method, through a self-administred questionnaire that was answered in 50 kindergartens in the Vysočina region. The research found that the number of deferrals of compulsory school attendance is higher in the school year 2020/2021 than in previous years. The root causes cited by the respondents were psychological immaturity, including impaired communication skills. It was also found that for more than half of the respondents, children in the classroom have the same difficulties in communication skills as in previous years, yet 92% of teachers admitted that the educational objectives in the field of communication, according to the Framework Education Programme for Preschool Education, were not met in the 2020/2021 school year. The main finding confirms the stated hypothesis that the development of communication skills in the context of school maturity and readiness was affected by the COVID-19 pandemic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK