Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv dostupné sociální opory na studijní úspěšnost středoškolských studentů
Název práce v češtině: Vliv dostupné sociální opory na studijní úspěšnost středoškolských studentů
Název v anglickém jazyce: The impact of available social support on the academic success of high school students
Klíčová slova: sebepojetí, dospívání, sociální opora, školní úspěšnost, motivace, samoregulace, rodina, vrstevníci, škola
Klíčová slova anglicky: self-concept, adolescence, social support, school success, motivation, self-regulation, family, peers, school
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 12.04.2021
Datum zadání: 13.04.2021
Datum a čas obhajoby: 12.01.2023 14:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce je koncipována jako kvantitativní výzkum problematiky sociální opory u středoškolských studentů. Výzkum využije standardizovaného dotazníku, který bude administrován středoškolským studentům vybraných typů škol.
Seznam odborné literatury
• BENDL, Stanislav a Anna KUCHARSKÁ. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
• BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2747-9.
• BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
• ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
• ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-15-3.
• HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675691.
• CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
• PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1387-3
• TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK, ed. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2.
• VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
• VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8.
• Social Support from Parents, Friends, Classmates, and Teachers in Children and Adolescents Aged 9 to 18 Years: Who Is Perceived as Most Supportive?sode_540 417.. Social Development [online]. 2010(2) [cit. 2021-03-30]. Dostupné z: doi:10.1111/j.1467-9507.2009.00540.x
• Lifintseva A.A., Ryaguzova A. Adaptation of «Child and adolescent social support scale» technique by C. Malecki [Elektronnyi resurs]. Klinicheskaia i spetsial'naia psikhologiia = Clinical Psychology and Special Education, 2013. Vol. 2, no. 2 (In Russ., аbstr. in Engl.)
Předběžná náplň práce
Práce se bude zabývat vlivem dostupné sociální opory na školní úspěšnost u středoškolských studentů.

Cíle práce
Cílem práce bude zjistit, jaký vliv má sociální opora na školní úspěšnost u středoškolských studentů.

Teoretická část (hlavní teze a tematické okruhy)
Práce se bude zabývat relevantními teoretickými východisky, tematicky se bude jednat o sebepojetí v kontextu rané adolescence, sociální oporu vycházející ze sociální sítě, kterou si každý jedinec vytváří v průběhu celého života. Poslední tematický okruh, kterým se práce bude zabývat, jsou otázky školní úspěšnosti a neúspěšnosti a faktorů, které je ovlivňují.

Empirická část (charakteristika výzkumného šetření nebo pedagogického projektu, metody sběru dat, výzkumný vzorek aj.)
V empirické části se zaměříme na zodpovězení výzkumných otázek:
• Jaký je vzájemný vztah mezi sociální oporou a školní úspěšností?
• Jak souvisí sociální opora s ambicemi žáků k dosažení dalšího stupně vzdělání?
Výzkumné šetření bude realizováno prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření. Dotazník bude vycházet z Dotazníku Sociální opory u dětí a dospívajících v české verzi od autorů Jiřího Mareše a Stanislava Ježka a bude administrován online vybraným skupinám středoškolských studentů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis will deal with the influence of available social support on school success in high school students.

Objectives of the work
The aim of the work will be to find out what influence social support has on school success in high school students.

Theoretical part (main theses and thematic areas)
The work will deal with relevant theoretical background, thematically it will be about self-concept in the context of early adolescence, a social support based on the social network that each individual creates throughout his life. The last thematic area that the work will deal with are the issues of school success and failure and the factors that affect them.

Empirical part (characteristics of a research survey or pedagogical project, methods of data collection, research sample, etc.)
In the empirical part we will focus on answering research questions:
• What is the relationship between social support and school success?
• How does social support relate to pupils' ambitions to achieve further education?
The research survey will be carried out through a quantitative questionnaire survey. The questionnaire will be based on the Questionnaire of Social Support for Children and Adolescents in the Czech version by the authors Jiří Mareš and Stanislav Ježek and will be administered online to selected groups of high school students.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK