Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Budování mezijazykových vazeb prostřednictvím výuky latiny
Název práce v češtině: Budování mezijazykových vazeb prostřednictvím výuky latiny
Název v anglickém jazyce: Support of interlingual learning through Latin classes
Klíčová slova: latina|didaktika latiny|aktivní učení|mezipředmětové vazby|didaktika cizích jazyků|konstruktivismus
Klíčová slova anglicky: Latin language|didactics of the Latin language|active learning|interdisciplinary learning|foreign language teaching|constructivism
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav řeckých a latinských studií (21-URLS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Lucie Pultrová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.03.2021
Datum zadání: 30.03.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.05.2021
Datum a čas obhajoby: 09.09.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představit potenciál výuky latiny na středních školách jako podpůrného prostředku pro výuku moderních jazyků. Řešitelka stručně shrne současné místo výuky latiny ve vzdělávacím procesu, tj. jednak jaký je současný rozsah výuky latiny na středních školách v ČR a jaká je její typická realizace, ale zejména jaký je vztah výuky latiny k RVP-G a zde definovaným klíčovým kompetencím a cílům jednotlivých vzdělávacích oblastí. Konkrétně se zaměří na vzdělávací obory „Cizí jazyk“ a „Další cizí jazyk“ ze vzdělávací oblasti „Jazyk a jazyková komunikace“ s přihlédnutím k dodatku Metodického portálu RVP o výuce latiny. Řešitelka ve své práci navrhne konkrétní postupy ve výuce latiny (vycházející především z principů aktivního učení), které jsou vhodné pro budování mezijazykových vazeb, a tím k naplňování cílů této vzdělávací oblasti RVP-G.
Seznam odborné literatury
Gruber-Miller, John et al. When Dead Tongues Speak (Teaching Beginning Greek and Latin). New York: Oxford University Press, Inc., 2006.
Kienpointer, Manfred. Latein – Deutsch kontrastiv. Vom Phonem zum Text. Tübingen: Julius Groos Verlag, 2014.
Krejčová Lenka. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013.
Kuťáková, Eva. „Možnosti uplatnění latiny a antické kultury v průřezových tématech RVP G.“ Netradiční přístupy k výuce klasických jazyků. Sborník z konference konané v rámci projektu FRVŠ 2007 Propagace výuky latinského jazyka, řešeného na Katedře klasické filologie FF UP v Olomouci, ed. Barbara Pokorná. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Z angličtiny přeložil Štěpán Kovařík. Praha: Portál s.r.o., 2008.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada 2019.
Šebesta, Karel a kol. Druhý a cizí jazyk: Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2014.
Wittich, Peggy. Latein unterrichten: planen, durchführen, reflektieren. Berlin: Cornelsen, 2015.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK