Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě, v širších duchovních a výtvarných souvislostech Centra Aletti v Římě.
Název práce v češtině: Sarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě, v širších duchovních a výtvarných souvislostech Centra Aletti v Římě.
Název v anglickém jazyce: The sarcophagus of Tomaš Špidlík in Velehrad in the wider spiritual and artistic context of Centro Aletti in Rome.
Klíčová slova: sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík, Marko Ivan Rupnik, Centro Aletti, Otmar Oliva, Velehrad.
Klíčová slova anglicky: sarcophagus, mosaic, liturgical space, basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad, Tomáš Špidlík, Marko Ivan Rupnik, Centro Aletti, sculptor Otmar Oliva, Velehrad.
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.03.2021
Datum zadání: 08.03.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2021
Datum a čas obhajoby: 22.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:11.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2022
Oponenti: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování

Obsah práce

1. Úvod
2. Zhodnocení literatury

3. Archivní prameny
NPÚ Kroměříž
Farní úřad Velehrad
Fotodokumentace z průběhu tvorby
Nahrávky rozhovorů s autorem M. I. Rupnikem

4. Metoda interpretace
Ikonografie, ikonologie
Kulturně historická metoda
Teologie umění - Stupně umělecké tvorby podle M. I. Rupnika

5. Osobnost Tomáše Špidlíka SJ
5. 1. Duchovní inspirace a myšlenky pro liturgické umění ateliéru Centra Aletti

6. Ateliér Liturgického umění Centra Aletti v Římě
6. 1. Představení Centra Aletti v Římě
6. 2. Osobnost umělce Marka Ivana Rupnika SJ
6. 3. Ateliér liturgického umění Centro Aletti v Římě
6. 4. Práce s liturgickým prostorem
6. 5. Mozaika

7. Velehrad, Velehradská bazilika Nanebevzetí Panny Marie
7. 1. historický kontext
7. 2. skutečnost a legenda

8. Sarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě
8. 1. Vznik sarkofágu a proč se nachází právě na Velehradě
8. 1. 1. hluboká duchovní tradice a symbol
8. 1. 2. Srovnání s tombou arcibiskupa Antonína Stojana v Královské kapli v bazilice na Velehradě
8. 3. Umístění sarkofágu, jakožto současného díla do staršího, již užívaného liturgického prostoru.
8. 4. Technika
8. 5. Kompozice - čtyři boční strany sarkofágu
8. 6. Náměty na obvodu sarkofágu
Kristus Pantokrator
Božská moudrost
Povolání
Josef Egyptský
Zvěstování
Ukřižování
Zjevení Krista po zmrtvýchvstání
Beránek na trůnu
8. 7. Další umělecká díla spojená se sarkofágem
Bronzový nápis na horním víku
Deska s nápisem za sarkofágem

9. Výčet realizací provedených Ateliérem liturgického umění

10. Závěr
Seznam odborné literatury
Literatura
ADAM 2001 — Adolf ADAM: Liturgika. Křesťanská bohoslužba a její vývoj. Praha 2001
ALTRICHTER 2016 — Michal ALTRICHTER : Otec Špidlík mezi námi: humoresky. Olomouc 2016
AMBROS 2012 — Pavel AMBROS: Kardinál Tomáš Špidlík SJ – starec a teolog nerozdělené církve: kompletní bibliografie 1938–2011. Olomouc 2012
AMBROS 2016 — Pavel AMBROS: Velehrad na křižovatkách evropských dějin. Olomouc 2016
BÁRTA 1976 — Jan BÁRTA: Ekumenismus. Praha 1976
BECKER 2002 — Udo BECKER: Slovník symbolů. Praha 2002
BENÍČEK 1994 — Josef BENÍČEK: Mystika v tradici křesťanského Východu. Velehrad 1994
BERGER 2008 — Rupert BERGER: Liturgický slovník. Praha 2008
BIBLE – Písmo svaté Starého a Nového zákona. Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 1995.
CIKRLE 2012 — Vojtěch CIKRLE: Kostel: živé místo k setkávání, Brno 2012.
CINEK 1939 — František CINEK: Basilika velehradská po obnově 1935-1938. Brno 1939
ČEMUS 2020 — Richard ČEMUS: Život není čas, ale setkání: nové svědectví o Tomáši Špidlíkovi. Český Těšín 2020
ČERNOUŠEK 1995 — Tomáš ČERNOUŠEK: Liturgický prostor. Olomouc 1995
DANIÉLOU 1997 — Jean DANIÉLOU: I simboli cristiani primitivi. Roma 1997
DOSTÁLEK 1945 — Jan DOSTÁLEK: Liturgický prostor a novodobá tvorba chrámová. Hradec Králové 1945
GUARDINI 1992 — Romano GUARDINI: O posvátných znameních. Kostelní Vydří 1992
GUARDINI 1993 — Romano GUARDINI: O duchu liturgie. Kostelní Vydří 1993
GUARDINI 2009 — Romano GUARDINI: O podstatě uměleckého díla. Praha 2009
HUDEC 2016 — Petr HUDEC: Kamenná čítanka - Průvodce Bazilikou Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Velehrad 2016
HURT 1934 — Rudolf HURT: Dějiny cisterciáckého kláštera na Velehradě. I. 1205-1650. Olomouc 1934
HURT 1938 — Rudolf HURT: Dějiny cisterciáckého kláštera na Velehradě. I. 1650 -1784. Olomouc 1938
JEMELKOVÁ 2013—Simona JEMELKOVÁ (ed.): Mezi Východem a Západem: Svatí Cyril a Metoděj v kultuře Českých zemí. Katalog výstavy Muzeum umění Olomouc, 25. 4. 2013 – 11. 8. 2013. Olomouc 2013
KASPER 2008 — Walter KASPER: Duchovní ekumenismus. Praktické podněty k jeho uskutečňování. Kostelní Vydří 2008
KAŠPAROVÁ 2011— Pavlína KAŠPAROVÁ: Symbol ve výtvarném řešení kaple Redemptoris Mater (diplomová práce na Cyrilometodějské teologické fakultě Palackého Univerzity v Olomouci). Olomouc 2011
KLÍPA 2009 — Jan KLÍPA: Liturgický prostor v současné architektuře. Praha 2009
KOPEČEK 2004 — Pavel KOPEČEK: Slavení křesťanského tajemství – stručný úvod do liturgiky. Brno 2004
KRÁTKÝ 1970 — Stanislav KRÁTKÝ: Druhý vatikánský koncil a jeho poselství. Praha 1970
KUTHAN 2018 — Jiří KUTHAN: Dílo knížat a králů z rodu Přemyslovců. Praha 2018
LÁŠEK/LUPTÁKOVÁ/ŘOUTIL 2011— Jan Blahoslav LÁŠEK/Marina LUPTÁKOVÁ/Michal ŘOUTIL: Ikona v Ruském myšlení 20. století: sborník statí a studií. Červený Kostelec 2011
LURKER 1999 — Manfred LURKER: Slovník biblických obrazů a symbolů. Praha 1999
MIKULKA 2012 — Tomáš MIKULKA : Řeči na obranu obrazů/Svatý Jan Damašský. Kostelní Vydří 2012
POJSL 1997 — Miloslav POJSL: Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje. Velehrad 1997
POJSL 1997 — Miloslav POJSL: Velehrad v památkách osmi století. Velehrad 1997
POKORNÝ 1976 — Ladislav POKORNÝ: Obnovená liturgie. Praha 1976
POLC 1981 — Jaroslav POLC: Posvátná liturgie, Řím: Křesťanská akademie. Řím 1981
RAHNER 1996 — Karl RAHNER: Teologický slovník. Olomouc 1996
REJZEK 1900 — Antonín REJZEK: Popis svatyně velehradské. Brno 1900
ROYT 2006 — Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006
RUPNIK 1997 — Marko Ivan RUPNIK: Až se stanou umění a život duchovními. Velehrad 1997
RUPNIK 2011 — Marko Ivan RUPNIK: Sarkofág Otce Tomáše Špidlíka. Olomouc 2011
RUPNIK 2019 — Marko Ivan RUPNIK: Il giorno al giorno ne affida il racconto, L'esperienza del padre. Roma 2019
SENDLER 2010 — Egon SENDLER: Ikony Krista. Kostelní Vydří 2010
SKALICKÝ 1997 — Egon SENDLER: Ekumenismus na druhém vatikánském koncilu. Kostelní Vydří 1997
SCHMIDT 2004 — Norbert SCHMIDT: Fénix sakrální stavby. Praha 2004
SCHMIDT 2004 — Norbert SCHMIDT: Duch vane kam chce. Praha 2004
SCHMIDT 2010 — Norbert SCHMIDT: Dům Boží a brána nebe ve 20. století. Praha 2010
SCHMIDT 2016 — Norbert SCHMIDT: Přímluva za současnost: umění v sakrálním prostoru. Praha 2016
ŠPIDLÍK 1983 — Tomáš ŠPIDLÍK: Spiritualita křesťanského Východu I. Systematická příručka. Řím 1983
ŠPIDLÍK 1988 — Tomáš ŠPIDLÍK: Ekumenismus v cyrilometodějské tradici, In: Nový život, 1988
ŠPIDLÍK 1991 — Tomáš ŠPIDLÍK: K vyšším věcem jsem se narodil. Praha 1991
ŠPIDLÍK 1995 — Tomáš ŠPIDLÍK: Cesta ducha. Velehrad 1995
ŠPIDLÍK 1999 — Tomáš ŠPIDLÍK: Jak očistit své srdce. Olomouc 1999
ŠPIDLÍK 1999 — Tomáš ŠPIDLÍK: Spiritualita křesťanského Východu II. Modlitba. Velehrad 1999
ŠPIDLÍK/RUPNIK 2000— Tomáš ŠPIDLÍK/Marko Ivan RUPNIK: La fede secondo le icone. Olomouc 2000
ŠPIDLÍK 2004 — Tomáš ŠPIDLÍK: Duše poutníka. Tomáš Špidlík v rozhovoru s Janem Paulusem. Kostelní Vydří 2004
ŠPIDLÍK 2005 — Tomáš ŠPIDLÍK: Prameny světla: (příručka křesťanské dokonalosti). Velehrad 2005
ŠPIDLÍK 2007 — Tomáš ŠPIDLÍK: Duchovní jednota nové Evropy. Olomouc 2007
ŠPIDLÍK 2007 — Tomáš ŠPIDLÍK: Duchovní jednota nové Evropy. Olomouc 2007
ŠPIDLÍK 2007 — Tomáš ŠPIDLÍK: Věřím v život věčný. Eschatologie. Olomouc 2007
ŠPIDLÍK 2008 — Tomáš ŠPIDLÍK: Katecheze o církvi. Olomouc 2008
ŠPIDLÍK 2008 — Tomáš ŠPIDLÍK: Katecheze o církvi. Olomouc 2008
ŠPIDLÍK/RUPNIK 2008— Tomáš ŠPIDLÍK/Marko Ivan RUPNIK: Nové cesty pastorální teologie. Krása jako východisko. Olomouc 2008
ŠPIDLÍK/RUPNIK 2015— Tomáš ŠPIDLÍK/Marko Ivan RUPNIK: Integrální poznání: symbol jako nejdokonalejší výpověď. Přeložil Pavel AMBROS. Olomouc 2015
edice pramenů – používají se zavedené zkratky edic:
RM — JAN PAVEL II.: Redemptoris Mater. Praha 1995
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá novodobým sarkofágem kardinála Tomáše Špidlíka SJ (1919-2010) v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a Svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Sarkofág vznikl v Ateliéru liturgického umění Centra Aletti v Římě v roce 2010. Práce má za cíl zasadit vznik a umístění díla do širších duchovních, historických a výtvarných souvislostí. Těžištěm pro představení umělecké tvorby Atelieru Centra Aletti, jsou Špidlíkovy myšlenky o výtvarném umění s teologickým podkladem. Jeho teologický směr a duchovní vedení byly východiskem pro akademického malíře a jezuitu Marka Ivana Rupnika (*1954), který je Špidlíkovým žákem a dnes působí v čele Centra Aletti v Římě. Důležitým bodem práce je část věnující se umístění sarkofágu v bazilice na Velehradě, která je významná spojením s cyrilometodějským kultem. Hlavní část práce je zaměřena z metodologického hlediska na formální analýzu díla a ikonografickou interpretaci témat vyobrazených na bocích sarkofágu. To se týká také uměleckých děl patřících k sarkofágu jako: bronzový nápis na víku, jehož autorem je sochař Otmar Oliva (*1952) a deska s mottem Tomáše Špidlíka za sarkofágem také z ateliéru Centra Aletti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis is devoted to the modern sarcophagus designed for cardinal Tomáš Špidlík SJ (1919-2010), located in the basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad. The sarcophagus was created in the Atelier of Liturgical art of Centro Aletti in Rome in 2010. The main target of the thesis is to put in the creation and emplacement of the masterpiece into the wider spiritual and artistic context. In order to introduce the Centro Aletti's liturgical art, it is important to focus on Špidlik's thoughts about art on theological background. His theological direction and spiritual guidance were a resource for a painter and jesuit Marko Ivan Rupnik (*1954) and Špidlik's disciple and the head of Centro Aletti in Rome. A significant part of the work is focused on the emplacement of the sarcophagus in the basilica of Velehrad, famous for the cult of saints Cyril and Methodius. The main part of the thesis deals with the formal analysis and iconographic interpretation of the topics depicted on the sides of the sarcophagus from a methodological point of view. This also applies to other attached pieces of art as the bronze inscription on the lid by the sculptor Otmar Oliva (*1952) and the panel with Špidlik's motto, which is to be found behind the sarcophagus.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK