Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výukový program na téma dýchací soustavy pro základní školy s využitím aktivizačních metod
Název práce v češtině: Výukový program na téma dýchací soustavy pro základní školy s využitím aktivizačních metod
Název v anglickém jazyce: Teaching Program on the Topic of the Respiratory System for Elementary Schools Using Activation Methods
Klíčová slova: dýchací soustava, přírodopis, myšlenkové mapy, výukový program, aktivizační metody
Klíčová slova anglicky: respiratory system, natural science, mind maps, education program, activation methods
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 02.03.2021
Datum zadání: 02.03.2021
Datum a čas obhajoby: 19.01.2023 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R307, 307, biologie, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 19.01.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem dýchací soustavy a jeho zařazením do výuky přírodopisu. Téma dýchací soustavy může být pro žáky
z hlediska výměny plynů nebo celkové anatomie dýchací soustavy poměrně abstraktní. Téma dýchací soustavy je navíc aktuálním tématem
v souvislosti s probíhající pandemií Covid-19. V teoretické části se práce zabývá analýzou problematiky dýchací soustavy, rozborem
a obsahem tohoto tématu v RVP pro základní vzdělávání. V rámci teoretické části byly analyzovány také výukové metody klasické
a aktivizující, které byly stěžejní pro následné vytvoření výukového programu. Cílem praktické části práce bylo vytvořit a ověřit navržený výukový program na téma dýchací soustavy na základní škole. Ověření navrženého programu bylo provedeno v 8. ročnících základní školy na vzorku 42 žáků. Zkoumáno bylo žákovské konceptuální porozumění tématu dýchací soustava, které bylo ověřováno na základně myšlenkových map před, následně a s časovým odstupem po výukovém programu. Z výsledků je patrné, že výukový program měl pozitivní vliv na konceptuální porozumění, všechny skupiny se v počtu pojmů a logickém zapojení zlepšily, navrhované hodiny jsou tedy funkčním výukovým celkem, který nejen shrnuje anatomii, mechaniku dýchání, ale také onemocnění dýchací soustavy v historii a současnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the topic of the respiratory system and its inclusion in the teaching of natural sciences. The topic of the respiratory system can be quite abstract for pupils in terms of gas exchange or overall anatomy of the respiratory system. In the context of today's time of global pandemic, is important topical topic. In the theoretical part, the thesis deals with the analysis of the problems of the respiratory system, the analysis and content of this topic in the FEP for basic education. Within the theoretical part, classical and activating teaching methods were also analyzed, which were crucial for the subsequent creation of the educational program. The aim of the practical part of the thesis was to create and verify the proposed educational program on the topic of the respiratory system at primary school. This research was carried out in the 8th grade of elementary school and the phenomenon examined was their conceptual understanding, which was verified on the basis of mind maps before, after and with a time interval after the teaching program. The results show that the educational program had a positive effect on conceptual understanding and work using activation methods has a positive effect on pupils. It is evident from the recults that the educational program had a positive effect on conceptual understanding, all groups improved in the number of terms and logical connestion, so it is a functional educational unit that not only summarizes anatomy, breathing mechanics, but also diases of the respirátory systém in history and the present.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK