Fyzikální pokusy začleněné do příběhu - didaktický materiál pro učitele
Název práce v češtině: | Fyzikální pokusy začleněné do příběhu - didaktický materiál pro učitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Physics experiments incorporated into the story - didactic material for teachers |
Klíčová slova: | experimenty|základní škola|fyzika|příběh |
Klíčová slova anglicky: | experiments|elementary school|physics|story |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Jana Doležalová - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.02.2021 |
Datum zadání: | 21.02.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2022 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2022 |
Oponenti: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vytvořit didaktický materiál obsahující vybrané fyzikální pokusy propojené příběhem, které jsou vhodné pro prezenční i distanční výuku na 1. stupni ZŠ a které obsahují návody, metodické poznámky pro učitele, obrazovou dokumentaci a návrhy na doplňující a rozšiřující aktivity žáků.
• Zjistit zpětnou vazbu od učitelů, kteří se seznámili s materiálem vytvořeným v bakalářské práci autorky (Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole) a využít jejich podněty při tvorbě nového materiálu. • Na základě zkušeností z bakalářské práce a zpětné vazby od učitelů zvolit vhodná kritéria pro výběr pokusů a rozšiřujících aktivit k nim a na základě zvolených kritérií vybrat čtyři vhodné pokusy. • Vybrané pokusy propojit příběhem a vytvořit k nim návody a metodické poznámky pro učitele včetně obrazové dokumentace a rozšiřující aktivity pro žáky včetně pracovních listů. • Zjistit a zapracovat zpětnou vazbu od učitelů, kterým bude tento materiál poskytnut, případně i od zapojených žáků. • Publikovat vytvořený didaktický materiál tak, aby byl k dispozici dalším zájemcům. |
Seznam odborné literatury |
Odpovídající učebnice pro první stupeň základních škol
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. [cit. 2021-01]. Dostupné z WWW: < http://www.nuv.cz/file/4983/> MURPHY, Dr. Clíona, Ms Nicola BRODERICK a Ms Lyndsay KENNY. Real science for young scientists. Drumcondra: St Patrick’s College, 2015. ISBN 9780992727628. ČERMÁKOVÁ, Aneta. Motivace předškolních a mladších školních žáků k fyzice prostřednictvím příběhů. Praha, 2016. Bakalářská práce. Matematicko–fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky. Vedoucí práce RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. ČERMÁKOVÁ, Aneta. Podpora realizace a vysvětlení problematických fyzikálních pokusů ve výuce na prvním stupni základní školy minipřípadová studie. Praha, 2019. Diplomová práce. Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky. Vedoucí práce RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. DOLEŽALOVÁ, Jana. Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole. Praha, 2020. Bakalářská práce. Matematicko–fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky. Vedoucí práce RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80–7169–195–x. ŠIMÍČKOVÁ–ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Unverzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978–80–244–2141–4. DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. METODICKÝ PORTÁL RVP.CZ [online]. [cit. 2021-02-11]. Dostupné z: https://wiki.rvp.cz ANDREWS, Georgina a Kate KNIGHTON. 100 pokusů pro šikovné děti. Ilustroval Stella BAGGOTT. Praha: Svojtka & Co., 2003, [i.e.] 2006. Centrum dětského vzdělávání (Svojtka & Co.). ISBN 80-7352-418-x. LANDWEHR, Kerstin a Martina RÜTER. Nejnapínavější experimenty pro děti. Brno: Edika, 2014. ISBN 978–80–266–0493–8. RAKUŠAN, Zdeněk, Šárka VOTRUBCOVÁ a Jan HAVLÍČEK. Experimentář. 2. vyd. Liberec: IQlandia, 2014. ISBN 978–80–260–5292–0. Další literatura dle zadání vedoucí diplomové práce. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je vytvořit didaktický materiál obsahující vybrané fyzikální pokusy propojené příběhem vhodné i pro distanční výuku na 1. stupni ZŠ s návody a metodickými poznámkami pro učitele, obrazovou dokumentací a doplňujícími a rozšiřujícími činnostmi pro žáky. |