Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývojová porucha koordinace. Diagnostika a terapie z pohledu fyzioterapeuta
Název práce v češtině: Vývojová porucha koordinace. Diagnostika a terapie z pohledu fyzioterapeuta
Název v anglickém jazyce: Developmental coordination disorder. Diagnosis and therapy from the physiotherapist´s perspective
Klíčová slova: Vývojová porucha koordinace, neurovývojové poruchy motoriky, terapie, diagnostika, fyzioterapie
Klíčová slova anglicky: Developmental coordination disorder, neurodevelopmental motor disorder, therapy, diagnosis, physiotherapy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Ing. Bc. Milan Šebek
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.02.2021
Datum zadání: 28.04.2023
Datum a čas obhajoby: 09.06.2023 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 09.06.2023
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01226)
Oponenti: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato teoretická bakalářská práce je věnována vývojové poruše koordinace a její diagnostice a terapii z pohledu fyzioterapeuta. V teoretické části shrnuje současnou úroveň poznání o této poruše, její etiologii, rizikových faktorech, komorbiditách, projevu, možnostech diagnostiky a terapie. Cílem druhé části práce byla tvorba systematické rešerše zabývající se nejnovějšími možnostmi fyzioterapie a jejich efektivitou u vývojové poruchy koordinace. Do rešerše bylo na základě plnění selekčních kritérií zařazeno 16 kontrolovaných randomizovaných studií z let 2017-2023. Studie se zabývají zkoumáním vlivu různých terapeutických přístupů na dětis DCD ve věku do 12 let. Výsledky rešerše shrnují současné stav a směřování výzkumu v oblasti terapie DCD. Studie obsažené v rešeršní části se věnovaly ovlivnění nejrůznějších projevů DCD (nestabilita, problémy s motorickým učením a prediktivní motorickou kontrolou, pohybem v představě i plánováním pohybu, zrakovou kontrolou a podobně). Mezi terapeutické přístupy zaměřené na řešení některých ze zmíněných potíží patří kineziologické tejpování, využití aktivních videoher, trénink orientovaný na úkol, „Cognitve Orientation to Daily Occupational Performance“, trénink pohybu v představě a současné pozorování pohybu, trénink zrakové kontroly či základních pohybových dovedností a další. Vyjma jedné studie došly všechny, díky použité terapii, k poměrně pozitivním výsledkům, které byly shledány významnými pro směřování dalšího výzkumu i terapie. Součástí bakalářské práce je též informační brožura, která byla tvořena s cílem předání základních informací o vývojové poruše koordinace pacientům a jejich rodičům.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This theoretical bachelor thesis is devoted to the topic of developmental coordination disorder, its diagnosis and therapy from the perspective of a physiotherapist. In the theoretical part it summarizes the current level of knowledge about developmental coordination disorder, its etiology, risk factors, comorbidities, manifestation, diagnostic and therapeutic options. The aim of the second part of the thesis was to make a systematic review about the latest physiotherapy options for developmental coordination disorder and their effectiveness. The search included 16 randomised controlled trials from 2017-2023 investigating the impact of different therapeutic approaches on children with DCD aged up to 12 years, The results of the search summarise the current status and direction of research in the field of DCD therapy.The studies included in the search section looked at influencing a variety of manifestations of DCD, ranging from instability, motor learning problems and predictive motor control, imagery and movement planning, visual control, and others. Therapeutic approaches aimed at addressing some of the aforementioned difficulties include kinesiology taping, active video games using the Wii or Xbox, task-oriented training, Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance, imagery and simultaneous movement training, visual control training, basic movement skills training, and more. With the exception of one study, all of these studies achieved at least some degree of positive results due to the therapy used, or their results were found to be significant for the direction of further research and therapy. The bachelor thesis also includes an information brochure aimed at providing basic information about developmental coordination disorder to patients and their parents.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK