Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Schopnost přenosu naučených dovedností ve všedních denních aktivitách do bězného života u pacientů po získaném poškození mozku; Se zaměřením na pacienty po cévní mozkové příhodě
Název práce v češtině: Schopnost přenosu naučených dovedností ve všedních denních aktivitách do bězného života u pacientů po získaném poškození mozku; Se zaměřením na pacienty po cévní mozkové příhodě
Název v anglickém jazyce: Ability to Transfer Learned Skills in Activities of Daily Living to Everyday Life in Patients with Acquired Brain Injury; Focusing on patients after stroke
Klíčová slova: generalizace, transfer, učení, cévní mozková příhoda, ergoterapie
Klíčová slova anglicky: generalisation, transfer, learning, stroke, occupational therapy
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Bc. Olga Nováková, M.Sc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.02.2021
Datum zadání: 02.05.2024
Datum a čas obhajoby: 11.06.2024 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2024
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02662)
Oponenti: PhDr. Kristýna Hoidekrová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AHN, Si-nae et al. Comparison of Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance and Conventional Occupational Therapy on Occupational Performance in Individuals with Stroke: A Randomized Controlled Trial. NeuroRehabilitation [online]. 2017,40(3), 285–292 [cit. 2023-12-13]. Dostupné z:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28222552/
AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén, 2011, 351 s. ISBN 978-80-7262- 707-3.
AOTA. Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process—Fourth Edition. The American Journal of Occupational Therapy [online]. 2020,74(2), 87s. [cit. 2023-12-13]. ISSN: 1943-7676.
BABULAL, Ganesh; Erin R. FOSTER a Timothy J., WOLF. Facilitating Transfer of Skills and Strategies in Occupational Therapy Practice: Practical Application of Transfer Principles. Asian Journal of Occupational Therapy [online]. 2016,11(1), 19-25 [cit. 2021-06-15]. Dostupné z:https://www.jstage.jst.go.jp/article/asiajot/11/1/11_19/_pdf/-char/en
BLACK, Melissa H. et al. Understanding the meaning and use of occupational engagement: Findings from a scoping review. British Journal of Occupational Therapy [online]. 2019,82(5) 272–287 [cit. 2023-12-13]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/330503716_Understanding_the_meaning_and_use_of_occupational_engagement_Findings_from_a_scoping_review
CAREY, Leeanne et al. Finding the Intersection of Neuroplasticity, Stroke Recovery, and Learning: Scope and Contributions to Stroke Rehabilitation. Neural Plasticity [online]. 2019, (3), 1-15 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.hindawi.com/journals/np/2019/5232374/
DARLINGTON, Anne-Sophie E. et al. Coping Strategies as Determinants of Quality of Life in Stroke Patients: A Longitudinal Study. Cerebrovascular Diseases [online]. 2007,23 (5-6), 401–407 [cit. 2023-12-13]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/6416068_Coping_Strategies_as_Determinants_of_Quality_of_Life_in_Stroke_Patients_A_Longitudinal_Study
EDMANS, Judi. Occupational Therapy and Stroke. Chichester: Blackwell Publishing, 2010. ISBN 978-1-4051-9266-8
FERJENČÍK, JÁN. Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
FONOLLOSA, Jordi; Emre, NEFTCI a Mikhail, RABINOVICH. Learning of Chunking Sequences in Cognition and Behavior. PLoS Computational Biology [online]. 2015,11(11), 1-24 [cit. 2023-12-16]. Dostupné z: https://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1004592
GEUSGENS, Chantal et al. Transfer of cognitive strategy training after stroke: No place like home? Maastricht: NeuroPsych Publishers, 2007b. ISBN 978-90-75579-34-5
GEUSGENS, Chantal et al. Occurrence and Measurement of Transfer in Cognitive Rehabilitation: A Critical Review. Journal of rehabilitation medicine [online]. 2007b,39(6), 425-439 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/6214710_Occurrence_and_measurement_of_transfer_in_cognitive_rehabilitation_A_critical_review
GOBET, Fernand a Peter C. R., LANE. Chunking mechanisms and learning. In: SEEL, Norbert M. Encyclopedia of the Sciences of Learning [online]. Boston: Springer, 2012, 541–544 [2023-12-16]. ISBN: 978-1-4419-1428-6. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/308158087_Chunking_mechanisms_and_learning
GUPTA, Ashish; VIG, Lovekesh a David C., NOELLE. A Cognitive Model for Generalization during Sequential Learning. Journal of Robotics [online]. 2011, 12 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/258380097_A_Cognitive_Model_for_Generalization_during_Sequential_Learning
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. 3. aktualizované vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
HENDL, JAN. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
HOULDIN, Adina. Measurement and Mechanisms of Skill Generalization and Transfer in the Rehabilitation Context [online]. Toronto: University of Toronto, 2018 [cit. 2021-06-15]. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Dostupné z:https://tspace.library.utoronto.ca/handle/1807/89769
HOULTON, Josh et al. Therapeutic Potential of Neurotrophins for Repair After Brain Injury: A Helping Hand From Biomaterials. Frontiers in Neuroscience [online]. 2019,13, 23 s. [cit. 2023-12-12]. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2019.00790/full
CHIVIACOWSKY, Suzete a Natália, HARTER. Perceptions of competence and motor learning: performance criterion resulting in low success experience degrades learning. Brazilian Journal of Motor [online]. 2015,9(1), 10 s. [cit. 2023-12-18] Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/328594536_Perceptions_of_competence_and_motor_learning_performance_criterion_resulting_in_low_success_experience_degrades_learning
JANDOVÁ, Dobroslava et al. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz - 2. díl. Bratislava: Raabe, 2017. ISBN 978-80-8140-352-1.
JELÍNKOVÁ, Jana; Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675837.
JONES, Gary. Why chunking should be considered as an explanation for developmental change before short-term memory capacity and processing speed. Frontiers in Psychology [online]. 2012, vol. 3, 8 s. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2012.00167/full
KHO, Adeline Y.; Karen P. Y., LIU a Raymond C. K., CHUNG. Meta-analysis on the effect of mental imagery on motor recovery of the hemiplegic upper extremity function. Australian Occupational Therapy Journal [online]. 2014,61, 38-48 [cit. 2023-12-17]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1440-1630.12084
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 2. vydání. Praha: Galén, 2020. ISBN 978-80-7492-500-9.
KRÁMSKÁ, Lenka. Neuropsychologie cévních mozkových příhod. In: KULIŠŤÁK, Petr et al. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova – Nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3068-7.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 368 s. ISBN 978-80-247- 2699-1.
KUSEC, Andrea, et al. Psychometric Properties of Measures of Motivation and Engagement after Acquired Brain Injury. Rehabilitation Psychology [online]. 2018,63(1), 92–103. Dostupné z: https://doi.org/10.1037/rep0000186
LI, Kitsum et al. Does Generalization Occur Following Computer-Based Cognitive Retraining? —An Exploratory Study. Occupational Therapy in Healthcare [online]. 2015,29(3), 283-296 [cit. 2021-06-15]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/277024318_Does_Generalization_Occur_Following_Computer-Based_Cognitive_Retraining-An_Exploratory_Study
LI, Janice S. et al. Effectiveness of the Bridge/Adapt Program on Functional Skill Generalization After Acquired Brain Injury [online]. San Rafael, CA: Dominican University, 2016 [cit. 2021-06-15]. Graduate Master's Theses, Capstones, and Culminating Projects. Dostupné z:https://scholar.dominican.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1203&context=masters-theses
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, Marcela. Neurorehabilitace. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
LIŠKOVÁ, Kateřina et al. Neurorehabilitace - Jak se zorientovat?: Příručka pro osoby se získaným poškozením mozku. Praha: Erudis, 2014. Dostupné z: https://www.sanatoria-klimkovice.cz/base/files/attachments/564700/54931-Neurorehabilitace_prirucka_pro_osoby_se_ziskanym_poskozenim_mozku.pdf
LIU, Karen P. Y. et al. A randomized controlled trial of mental imagery augment generalization of learning in acute poststroke patients. Stroke [online]. 2009,40(6), 2222-2225 [cit. 2023-12-17]. Dostupné z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19390069/
LIU, Karen P.Y. Rehabilitation Programme to Promote Task Relearning and Generalisation after Stroke: A Review of Literature. Journal of Neurology & Neurophysiology [online]. 2014,5(4), 7 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/278967330_Rehabilitation_Programme_to_Promote_Task_Relearning_and_Generalisation_after_Stroke_A_Review_of_Literature
LIU, Yanjin et al. Association Between Illness Perception and Health Behaviour Among Stroke Patients: The Mediation Effect of Coping Style. Journal of Advanced Nursing [online]. 2021,77(5), 2307-2318 [cit. 2023-12-13]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jan.14761
MASKILL, Linda a Stephanie, TEMPEST. Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Performance. 4th edition. John Wiley, 2017. ISBN 978-1-118-71132-3.
MCEWEN, Sara et al. Combined Cognitive-Strategy and Task-Specific Training Improve Transfer to Untrained Activities in Subacute Stroke: An Exploratory Randomized Controlled Trial. Neurorehabilitation and Neural Repair [online]. 2015,29(6) 526–536 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440855/
MCGRAW-HUNTER, M.; G. D. FAW a P. K. DAVIS. The Use of Video Self-modelling and Feedback to Teach Cooking Skills to Individuals with Traumatic Brain Injury: A pilot study. Brain Injury [online]. 2013,32(1), 103-115 [cit. 2021-06-15]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/6736200_The_use_of_video_self-modelling_and_feedback_to_teach_cooking_skills_to_individuals_with_traumatic_brain_injury_A_pilot_study
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
MOL, Tanja I. et al. Self-regulation as rehabilitation outcome: what is important according to former patients? Disability and Rehabilitation [online]. 2022,44(24), 7484–7490 [cit. 2023-12-17]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09638288.2021.1998663
Multicontext [online]. MC CogRehab Resources: ©2017. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://multicontext.net/
NAGELKOP, Nicole Denise et al. Using Multicontext Approach to Improve Instrumental Activities of Daily Living Performance after a Stroke: A Case Report. Occupational Therapy in Health Care [online]. 2021, 35 (3), 249–267 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07380577.2021.1919954?journalCode=iohc20
PARKE, Hannah L. et al. Self-Management Support Interventions for Stroke Survivors: A Systematic Meta-Review. PLoS ONE [online]. 2015,10(7), 23 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0131448
PERKINS, David N. a Gavriel, SALOMON. Transfer of learning. International Encyclopedia of Education [online]. 1992,2, 6452-6457 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://openlab.citytech.cuny.edu/fywpd/files/2020/01/transferoflearning.pdf
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-2001-499-3.
POWELL, Trevor J. Poškození mozku: praktický průvodce pro terapeuty, rodinné příslušníky a pacienty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-667-4.
PREISS, Marek. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 8071694436.
PRICE, Pollie et al. “Still there is beauty”: one man’s resilient adaptation to stroke. Scandinavian Journal of Occupational Therapy [online]. 2012,19, 111–117 [cit. 2023-12-02]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/11038128.2010.519402
PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-2712-853-2.
RŮŽKOVÁ, Hana. Vliv dodržování zásad i mimo terapeutickou místnost na celkový vývoj terapie. 2008. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze. Vedoucí práce Rodová, Zuzana. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/12415/BPTX_2007_1_11110_B01225_102091_0_53218.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8923-2.
SATINK, Ton et al. Self-management Develops Through Doing of Everyday Activities—a Longitudinal Qualitative Study of Stroke Survivors During Two Years Post-stroke. BMC Neurology [online]. 2016,16(1), 13 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://bmcneurol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12883-016-0739-4
SEIDELR, Rachael D. Neural Correlates of Motor Learning, Transfer of Learning, and Learning to Learn. Exercise and Sport Sciences Reviews [online]. 2010,38(1), 3-9 [cit. 2023-12-11]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/40693675_Neural_Correlates_of_Motor_Learning_Transfer_of_Learning_and_Learning_to_Learn
SKIDMORE, Elizabeth R. et al. Strategy training shows promise for addressing disability in the first 6 months after stroke. Neurorehabilitation and Neural Repair [online]. 2015,29(7), 668-676 [cit. 2023-12-15]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4465421/
SKIDMORE, Elizabeth R. et al. Guided training relative to direct skill training for individuals with cognitive impairments after stroke: a pilot randomized trial. Archives of Physical Medicine and Rehabilition [online]. 2017,98(4), 673–680 [cit. 2023-12-15]. Dostupné z:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5368028/
Stroke, Cerebrovascular accident. World Health Organization [online]. ©2023 [cit. 2023-12-28]. Dostupné z: https://www.emro.who.int/health-topics/stroke-cerebrovascular-accident/index.html
ŠVESTKOVÁ, Olga et al. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.
TIPKOVÁ, Zuzana. Přehled nástrojů využitelných ergoterapeutem pro hodnocení instrumentálních všedních denních činností. [An Overview of Instruments Usable for Evaluation of Instrumental Activities of Daily Living in Occupational Therapy] [online]. Praha, 2019 [cit. 2020-12-05]. 74 s., 6 příloh. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství. Vedoucí bakalářské práce Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/199545/?lang=en
TOGLIA, Joan et al. A Multicontext Approach to Promoting Transfer of Strategy Use and Self-regulation after Brain Injury: An Exploratory Study. Brain Injury [online]. 2010,24(4), 664–677 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/02699051003610474?journalCode=ibij20
TOGLIA, Joan; Sylvia A., RODGER a Helene J., POLATAJKO. Anatomy of cognitive strategies: A therapist’s primer for enabling occupational performance. Canadian Journal of Occupational Therapy [online]. 2012,79(4), 225-236 [cit. 2024-01-04]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.2182/cjot.2012.79.4.4
VACÍNOVÁ, Marie a Marta LANGOVÁ. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Vyd. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-8672-342-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VAIDYA, Avinash R. et al. Neural representation of abstract task structure during generalization. ELife [online]. 2021, 26 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8016482/
VAN DE VELDE, Dominique et al. Delineating the Concept of Self-management in Chronic Conditions: A Concept Analysis. BMJ Open [online]. 2019,9(7), 15 s. [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/334516764_Delineating_the_concept_of_self-management_in_chronic_conditions_A_concept_analysis
VODOVÁ, Magdalena. Přehled nástrojů využitelných ergoterapeutem pro hodnocení personálních všedních denních činností [An Overview of Instruments Applicable for Assessment of Basic Activities of Daily Living by Occupational Therapist] [online]. Praha, 2020 [cit. 2020-12-05]. 94, 2 přílohy. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství. Vedoucí bakalářské práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Dostupné z:https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/118332
VOKURKA, Martin et al. Patofyziologie pro nelékařské směry. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2032-9.
WALDRON, Brian, et al. Cognitive Behavioural Therapy for Depression and Anxiety in Adults with Acquired Brain Injury. What works for whom? Neuropsychological Rehabilitation [online]. 2012,23(1), 64–101 [cit. 2021-06-15]. Dostupné z:https://doi.org/10.1080/09602011.2012.724196
WARNER, Grace et al. A Systematic Review of the Effectiveness of Stroke Self-management Programs for Improving Function and Participation Outcomes: Self-management Programs for Stroke Survivors. Disability and Rehabilitation [online]. 2015,37(23), 2141–2163 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/09638288.2014.996674
WASSENIUS, Charlotte et al., Integrating consequences of stroke into everyday life – Experiences from a long-term perspective. Scandinavian Journal of Occupational Therapy [online]. 2022,29 (2), 126–138 [cit. 2023-12-02]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/11038128.2020.1857433
WILLIAMS, Michael W. et al. Engagement in rehabilitation therapy and functional outcomes among individuals with acquired brain injuries. Disability and Rehabilitation [online]. 2019,43(1), 33-41[cit. 2023-12-13]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09638288.2019.1613682
YIP, Ben C.B. a David W.K. MAN. Virtual Reality-based Prospective Memory Training Program for People with Acquired Brain Injury. NeuroRehabilitation [online]. 2013,32(1), 103–115 [cit. 2021-06-15]. Dostupné z:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23422463/
YOUZE, He et al. Computer aided self‑regulation learning and cognitive training improve generalization ability of patients with poststroke cognitive impairment. Scientific reports [online]. 2021, 11(1), 10 s. [cit. 2024-03-23]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8683486/
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem přenosu dovedností hlavně z oblasti všedních denních činností naučených v terapii do běžného života u pacientů po cévní mozkové příhodě. Jedná se o případovou studii v rámci kvalitativního výzkumu, jejímž hlavním cílem bylo popsat průběh přenosu naučených dovedností z oblasti ADL do běžného života v delším časovém období. Důvodem výběru tohoto tématu byla skutečnost, že ačkoliv je přenos naučených dovedností pro rehabilitaci a návrat pacienta do domácího prostředí klíčový, stále mu není věnována dostatečná pozornost.
Cílem teoretické části byl především popis prvků ovlivňujících přenos naučených dovedností do běžného života a možností ergoterapeuta pro podporu tohoto procesu v terapii a jeho hodnocení.
Praktická část probíhala u čtyř pacientů po dobu 6-8 měsíců. U každého pacienta se nejprve uskutečnilo 6 terapií a poté následovaly dvě návštěvy, vždy s časovým odstupem 2-3 měsíců, při nichž proběhl polostrukturovaný rozhovor. Cílem praktické části bylo vyzkoušení různých technik a přístupů i následného hodnocení přenosu v praxi. Výsledkem výzkumu jsou především rozhovory s pacienty, které byly následně propojeny s teoretickými poznatky, a hodnocení dosažení přenosu naučených dovedností u jednotlivých cílů nástrojem Generalisation and Transfer Scale. V rámci rozhovorů s pacienty bylo například zjištěno, že všichni pacienti v domácím prostředí používali dovednosti naučené v terapiích, ale jejich použití nebylo ze začátku automatické a bylo potřeba v tomto ohledu zaměřit a zvýšit svou pozornost. Zároveň měli pacienti tendence vytvářet vlastní strategie a snažili se o postupné navyšování soběstačnosti v domácím prostředí používáním těchto strategií i strategií naučených v terapii.
Přínos práce spočívá jak v teoretickém přehledu informací, tak v předání praktických doporučení k vyzkoušeným technikám a přístupům i ve zhodnocení využitelnosti nástroje Generalisation and Transfer Scale.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the topic of transfer of skills mainly from the area of activities of daily living learned in therapy to everyday life in patients after stroke. It is a case study within the framework of qualitative research, the main aim of which was to describe the process of transfer of learned skills from the field of ADL to everyday life over a longer period of time. The reason for choosing this topic was that although transfer of learned skills is crucial for rehabilitation and patient return to the home environment, it is still not given enough attention.
The aim of the theoretical part was mainly to describe the elements influencing the transfer of learned skills to everyday life and the occupational therapist's possibilities to support this process in therapy and its evaluation.
The practical part was conducted with four patients for 6-8 months. For each patient, 6 therapy sessions were first conducted, followed by two visits, each 2-3 months apart, during which a semi-structured interview took place. The aim of the practical part was to test different techniques and approaches in practice as well as to evaluate the transfer afterwards. In particular, the research resulted in patient interviews, which were subsequently linked to theoretical findings, and an assessment of the achievement of transfer of learned skills for each goal using the Generalisation and Transfer Scale instrument. For example, the patient interviews revealed that all patients in the home setting used the skills learned in therapy, however their use was not automatic at first and needed to focus and increase their attention. Patients also tended to develop their own strategies and tried to gradually increase their self-sufficiency in the home environment by using these strategies and those learned in therapy.
The contribution of this thesis lies in the theoretical review of the information and in the impartation of practical recommendations on the techniques and approaches tried, as well as in the evaluation of the usefulness of the Generalisation and Transfer Scale instrument.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK