Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dokument V síti jako vzdělávací nástroj pro publikum dětí ve věku 12 - 15 let
Název práce v češtině: Dokument V síti jako vzdělávací nástroj pro publikum dětí ve věku 12 - 15 let
Název v anglickém jazyce: Document V síti as an educational tool for young audience aged 12 - 15 years
Klíčová slova: bezpečnost na internetu, mediální výchova, kybergrooming, sexting, děti v kyberprostoru, dokument V síti, kybernetická bezpečnost
Klíčová slova anglicky: cybergrooming, media literacy, sexting, internet safety for kids, document V síti, cyber safety
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.01.2021
Datum zadání: 26.01.2021
Datum a čas obhajoby: 20.09.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2021
Oponenti: Dr. phil. habil. Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
JIRÁK, Jan, WOLÁK. Radim, ed. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
Autoři se pokusili přispět k opatrně se rozvíjející diskusi o vazbě mezi vzdělaností, mediální gramotností a médii. Vědomi si faktu, že mediální gramotnost není jen záležitost institucionalizovaného (školního) vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání, ale má i svou dimenzi mimoškolního vzdělávání (mimo jiné i prostřednictvím médií) a má i rozměr profesní přípravy, například jako výchova budoucích novinářů.

MIČIENKA, Marek, JIRÁK, Jan. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
Metodický materiál pro výuku mediální výchovy seznamuje s principy fungování médií, učí je kritickému přístupu k médiím a uvádí do základů mediální gramotnosti. Mediální výchova je jedno z průřezových témat, která se nově učí žáci ZŠ a SŠ. Kniha je určena pedagogům na 2. stupni ZŠ, SŠ a na všech typech gymnázií, vysokoškolským pedagogům, studentům pedagogiky a mediálních oborů na VŠ.

DOČEKAL, Daniel, MÜLLER, Jan, HARRIS, Anastázie, HEGER, Luboš a kol.: Dítě v síti. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2019. 208 s. ISBN: 978-80-204-5145-3.
Přehledný a praktický návod, jak přistupovat k výchově a vzdělávání dětí během současné expanze informačních technologií. Zabývá se mnoha paradoxy dnešní „doby datové“, která nabízí dětem i dospělým stejně tak úžasné příležitosti jako dosud netušená rizika. Jak se smysluplně vzdělávat v situaci, kdy všechny informace jsou k dispozici na pár kliknutí, ale je těžké vyznat se v jejich kontextu?

ECKERTOVÁ, Lenka, DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5
Publikace vznikla ve spolupráci s Národním centrem bezpečnějšího internetu. Obsah publikace se věnuje tématům, které postihují celou škálu problematiky bezpečného užívání online technologií a minimalizaci potenciálních rizik, na které uživatel v jeho prostředí může narazit.

KOŽÍŠEK, Martin, PÍSECKÝ, Václav. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
Publikace nabízí přehlednou orientaci v problematice internetových rizik, upozorňuje na současné trendy a největší nebezpečí, která se v prostředí sítě internetu vyskytují. Odhaluje rizika internetu jako jsou různé formy internetové kriminality.

ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2014. 184 s. ISBN 978-80-247-5010-1.
Kniha určená nejen širší odborné veřejnosti představuje vybraná rizika, se kterými se dnešní děti mohou na internetu setkat. Pozornost je upřena na jejich výskyt a důsledky, dále na vymezení ohrožených skupin dětských uživatelů internetu a v neposlední řadě na preventivní či intervenční opatření.

KRČMÁŘOVÁ, Barbora. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. ISBN 978-80-904920-2-8
Publikace (sborník) zaměřený na online aktivity dětí a dospívajících a důsledky, které na jejich život a vývoj mohou mít.

KOPECKÝ, Kamil. SZOTKOWSKI, René. O2 Czech Republic & Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, České děti v kybersvětě, 2019

KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René. O2 Czech Republic & Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru (výzkumná zpráva), 2017
Předběžná náplň práce
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jakou roli hraje v oblasti mediálního vzdělávání v České republice dokumentární film V síti. Nakolik je pro učitele dětí ve věku 12–15 let přelomové jeho zhlédnutí. Kvalitativní výzkum je zaměřený na individuální rozhovory s pedagogy z druhého stupně. Cílem je nalézt odpověď na otázku, na jaké úrovni je mediální vzdělávání v českém systému a do jaké míry tuto instituci supluje dokumentární film V síti. Hlavním výzkumným problémem je dokumentární film V síti jako vzdělávací nástroj pro publikum dětí ve věku 12–15 let, a to ve smyslu, jak je pro pedagogy na 2. stupni základních škol přelomové jeho zhlédnutí a zda potřebné informace o bezpečném chování na internetu dětem předávali i předtím na základě jiných zdrojů a zda toto téma bylo ve výuce vůbec obsaženo. Pro hlubší pochopení tématu a také jeho důležitosti ve vzdělávání dětí byly v teoretické části diplomové práce definovány klíčové koncepty, kterými jsou kyberbezpečnost, kybergrooming a sexting.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis aims to find out what role the documentary film Caught in the net plays in the field of media education in the Czech Republic. How groundbreaking is it for teachers of children aged 12–15 to see it. Qualitative research is focused on individual interviews with teachers from the second level of elementary school. The aim is to find an answer to the question of the level of media education in the Czech system and the extent to which this institution is replaced by the documentary In the Network. The main research problem is the documentary Caught in the net as an educational tool for the audience of children aged 12–15, in the sense of how groundbreaking its viewing is for primary school teachers and whether they passed on the necessary information about safe behavior on the Internet even before on the basis of other sources and whether this topic was included in the teaching at all. For a deeper understanding of the topic and also its importance in children's education, the key concepts were defined in the theoretical part of the thesis, which are cybersecurity, cybergrooming and sexting.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK