Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Předškolní vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem
Název práce v češtině: Předškolní vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem
Název v anglickém jazyce: Preschool education for children with different native language
Klíčová slova: předškolní věk|odlišný mateřský jazyk|bilingvismus|inkluze|podpůrná opatření|jazyková bariéra|komunikace|řeč|vzdělávání|asistent pedagoga
Klíčová slova anglicky: preschool age|different mother tongue|bilingualism|inclusion|support measures|language barrier|communication|speech|education|teaching assistant
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.01.2021
Datum zadání: 19.01.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.06.2021
Datum a čas obhajoby: 22.01.2025 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:15.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách se zaměřením na jejich bezproblémový vstup do vzdělávacího systému ČR a na plynulý přechod do školy základní. Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak na tuto oblast nahlížejí pedagogové, a která podpůrná opatření a metodická doporučení považují za přínosná z hlediska úspěšného zahájení školní docházky dětí s odlišným mateřským jazykem. Práce má teoreticko-empirický charakter. Empirická část vychází z kvalitativního výzkumného šetření realizovaného formou polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy mateřských a základních škol.
This thesis deals with education of children with different mother tongue in kindergartens focusing on children´s smooth entry into educational system in the Czech Republic and smooth transition to primary schools. This thesis aims to find out how teachers themself view this area and which support measures and metodological reccomendation they consider to be beneficial in terms of succesful start of schooling of children with different mother tongue. The thesis has a theoretical-empirical character. The empirical part is based on qualitative research survey carried out in the form of semistructured interviews with kindergarten and primary school teachers.
Seznam odborné literatury
BASLEROVÁ, Pavlína, Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření: obecná část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN ISBN978-80-244-5717-8.
BOHÁČOVÁ, Jana a Ilona HULÍNOVÁ-MIHALCOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP:: v praxi mateřské školy. Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-422-0.
FELCMANOVÁ, Lenka a kolektiv autorů projektu WELCOME. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání [online]. Praha: Dr. Josef Raabe, 2019 [cit. 2021-04-10]. ISBN 978-80-7496-399-5. Dostupné z: http://www.raabe.cz/…spx
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. Praha: D H, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Monografie. ISBN 80-244-1511-9.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV (nakladatelství), 2001. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
RVP PV leden 2018.pdf, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ©2013 [cit. 14.03.2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/45304/
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0044-4.
Internetové zdroje:
InBáze, z.ú., www.inbaze.cz
www.inkluzivniskola.cz
ČSÚ,www.czso.cz
Evropská migrační síť,www.emncz.eu
www.imigracniportal.cz
META, o.p.s., www.meta-ops.eu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,www.msmt.cz
Národní pedagogický institut České republiky,www.npi.cz
Nová škola, o.p.s.,www.novaskola.org
Zákony a vyhlášky:
Zákon č. 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)
Vyhláška č. 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK