Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři II
Název práce v češtině: | Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři II |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of experimental sets for a new conception of Optics in the Interactive Physics Laboratory II |
Klíčová slova: | optika|střední škola|měření|laboratorní práce|fyzikální experimenty |
Klíčová slova anglicky: | optics|secondary school|measurement|experiments in physics|labs |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.01.2021 |
Datum zadání: | 14.01.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2022 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 05.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
Oponenti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se s aktuální podobou tématu Optika tak, jak je nyní v Interaktivní fyzikální laboratoři nabízeno žákům SŠ.
2. Seznámit se s typickými miskoncepcemi žáků v optice. 3. Ve spolupráci s vedoucí práce vytipovat převážně kvantitativní pokusy vhodné pro samostatné experimentování žáků. 4. Pro potřeby Interaktivní fyzikální laboratoře připravit formou pracovních listů čtyři až pět experimentálních stanovišť z optiky, každé dimenzované na experimentování v délce cca 30 minut. 5. Otestovat uvedené pracovní listy v prostředí Interaktivní fyzikální laboratoře při návštěvách žáků SŠ, na základě jejich zpětné vazby pracovní listy upravit. 6. Podle časových možností se případně detailněji věnovat strategii postupu žáků při samotném experimentování. |
Seznam odborné literatury |
• Rakušan, Z., Votrubcová, Š., Havlíček, J. (2014). Experimentář. IQLANDIA o. p. s., Liberec.
• Machalická, J. (2017). Experimentální sady z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř. Diplomová práce, MFF UK. • Mandíková, D., Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno. • Fürstová, T. (2020). Různé úrovně badatelské výuky ve fyzikálních experimentech. Diplomová práce, MFF UK. • Vybrané příspěvky ze sborníků konference Veletrh nápadů učitelů fyziky (http://vnuf.cz/sbornik/temata/Optika_(5).html). • Webové stránky science center iQPARK, VIDA, Techmania • Další literatura na základě domluvy s vedoucí práce. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce je součástí inovace experimentálních stanovišť z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř. Ve spolupráci s řešitelem souběžně vypsané práce "Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I" vzniknou dva experimentální bloky určené pro samostatné experimentování žáků SŠ. |