Studie k českému figurálnímu sgrafitu: Od novorenesance po secesi.
Název práce v češtině: | Studie k českému figurálnímu sgrafitu: Od novorenesance po secesi. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Study on the Czech Figural Sgraffito: From the Neo-Renaissance to the Art Nouveau. |
Klíčová slova: | sgrafito|novorenesance|secese|figurální |
Klíčová slova anglicky: | Sgraffito|Neo-Renaissance|Art Nouveau|Figural |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Roman Prahl, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.01.2021 |
Datum zadání: | 04.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.01.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Ing. Petr Macek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se bude zabývat figurálními sgrafity a jejich návrhy, které byly vytvořeny v období od novorenesance po secesi, tj. přibližně mezi lety 1860–1910, a to na území českých zemí. Využívání sgrafita, malířské techniky původem renesanční, nebylo v 2. polovině 19. století a na počátku století následujícího okrajovou záležitostí. O tom svědčí poměrně velké množství návrhů a samotných realizací sgrafit, ať už ornamentálních či figurálních, které nalézáme například v soupisech děl umělců. Práce touto technikou nacházíme i u umělců, kteří nebyli primárně malíři, a to hlavně u architektů. Na druhou stranu toto téma stojí na okraji zájmu odborné literatury, o sgrafitech vytvořených mezi lety 1860 až 1910 dosud neexistuje žádná komplexnější studie nebo jejich soupis. Bakalářská práce si z tohoto důvodu klade za cíl pokus o vytvoření prvního rozsáhlejšího pojednání věnující se sgrafitu této doby, a to formou přehledové studie, která se bude blíže věnovat sgrafitu figurálnímu. Práce představí vybrané umělce věnující se sgrafitu, a dále se bude hlavně soustředit na příklady figurálních sgrafit v jejich tvorbě. Studie se bude věnovat například těmto umělcům: Mikoláš Aleš, Josef Fanta, Celda Klouček, Jan Koula, Láďa Novák, či Josef Schulz a Antonín Wiehl. Tato studie se bude šířeji soustředit na ty umělce, kteří svá figurální sgrafita tvořila v Praze a pro Prahu. V této české metropoli sgrafito ve 2. polovině 19. století a na počátku století následujícího zaznamenává prudký rozkvět. Studie však neopomene zmínit také vybrané důležité mimopražské příklady, například realizace sgrafit Mikoláše Alše v Plzni. Práce se bude také zabývat charakteristikou samotné techniky sgrafita a popsáním proměn její podoby mezi lety 1860–1910. Nezbytně nutnou součástí této charakteristiky bude i nastínění problému nepravých sgrafit - maleb jinou technikou vydávající se za sgrafito a sgrafit v interiérech. Tento problém charakteristiky totiž úzce souvisí se samotným výběrem děl, která budou v práci prezentována. Dále zde bude věnován prostor specifickému vztahu sgrafita k architektuře a jeho funkcím v tomto rámci - otázka sgrafita jako dekoračního a dotvářejícího prvku architektury. S architekturou je také spojena otázka, do jaké míry témata ztvárňovaná sgrafitem reflektovala účel stavby, na které či ve které se nacházela. Tato studie bude dále obsahovat stručné pojednání o historii sgrafitové techniky a zmínku o významných příkladech renesančních sgrafit, protože sgrafita minulosti sloužila jako důležitý vzor a inspirační zdroj sgrafit v práci sledovaných. S otázkou vlivu starších sgrafit dále souvisí i téma jejich restartování. Práce se tedy pokusí u sledovaných umělců dohledat i případné zkušenosti s touto činností. Součástí práce bude větší obrazová příloha s reprodukcemi - katalog sgrafit. |
Seznam odborné literatury |
Ondřej Saturnin HELLER: Renaissance moderních průčelí našich a vztah její k renaissanci původní. In: Zprávy Spolku architektů a inženýrů v Království českém XVIII, č. 1–2, 1883, 1–7 Ondřej Saturnin HELLER: Renaissance moderních průčelí našich a vztah její k renaissanci původní. In: Zprávy Spolku architektů a inženýrů v Království českém XVIII, č. 3–4, 1883, 4–13 Martin HORÁČEK: Přesná renesance v české architektuře 19. století. Dobová diskuse o slohu. Olomouc 2012 Yvonne JANKOVÁ: Motivy z českých dějin na novorenesančních fasádách 19. století. In: Staletá Praha XVI, 1983, 257–274 Ludvík LOSOS: Sgrafito. In: Ludvík LOSOS: Techniky malby. Praha 1994, 146–150 Lenka MERGLOVÁ-PÁNKOVÁ/ Jan MERGL: Jan Koula. Novorenesančník a vlastimil: užité umění v tvorbě architekta 19. století. Plzeň 2019 Miroslav MÍČKO/ Emanuel SVOBODA: Mikoláš Aleš. Nástěnné malby. Dílo Mikoláše Alše (sv. 3.). Praha 1955 Láďa NOVÁK: O sgraffitu. In: Dílo IX, č. 1, 1911, 14–19, 46–48, 115–123, 175–176, 204–216 Petra PECHOVÁ: Malíř staropražan Karel Ludvík Klusáček (1865–1929). Ze života umělce a organizátora veřejného života. Polná 2000 Vít PELC: Výzdoba pražských nájemních domů v poslední třetině 19. století a na počátku století dvacátého (diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy). Praha 2007 Roman PRAHL/ Petr ŠÁMAL: Umění jako dekorace a symbol. Výzdoba reprezentačních staveb Prahy v éře historismu, secese a moderny. Praha 2012 Markéta SEDLMAYEROVÁ: Osobnost Josefa Fanty a jeho secesní tvorba (diplomová práce na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy). Praha 2016 Gottfried SEMPER: Die Sgraffito-Dekoration. In: Gottfried SEMPER/ Hans SEMPER: Kleine Schriften. Berlín 1884, 508–516 Ivana SKÁLOVÁ/ Jana DOMANICKÁ: Mikoláš Aleš v Plzni. Plzeň 2013 Jan SVOBODA/ Zděněk LUKEŠ: Praha 1891-1918. Kapitoly o architektuře velkoměsta. Praha 1997 Petr ŠÁMAL: Bydlení v umění. Malířská a sochařská výzdoba pražských obytných staveb 19. a raného 20. století. Praha 2019 Jana TEICHMANOVÁ: Osobnost Celdy Kloučka a jeho dílo (diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy). Praha 2007 Lumír TEJMAR: K původu pověry o dvouvrstvém sgrafitu v období historismu. In: Svorník 8, 2010, 103–114 Jindřich VYBÍRAL: Česká architektura na prahu moderní doby. Devatenáct esejů o devatenáctém století. Praha 2002 Zdeněk WIRTH: Antonín Wiehl a česká renesance. Praha 1921 Slovníková hesla Umělecko-historické topografie |