Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Symbiózy hub a rostlin v praktické výuce biologie
Název práce v češtině: Symbiózy hub a rostlin v praktické výuce biologie
Název v anglickém jazyce: Symbioses between fungi and plants in practical biology teaching
Klíčová slova: symbióza, parazitismus, rostliny, houby, lišejníky, mykorhiza, rez
Klíčová slova anglicky: symbiosis, parasitism, plants, fungi, lichens, mycorrhiza, rust
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: závěrečná práce CŽV
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.12.2020
Datum zadání: 07.12.2020
Datum odevzdání elektronické podoby:11.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2022
Oponenti: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem závěrečné práce je připravit a při výuce otestovat didaktické materiály prakticky ilustrující symbiózu rostlin a hub pro gymnázium, eventuálně jiný typ střední školy s výukou biologie. Symbióza hub a rostlin je velmi rozšířená, má řadu podob a předpokládá se, že byla jedním z důležitých faktorů umožňujících kolonizaci terestrického prostředí rostlinami. Mezi nejlépe prozkoumané typy symbióz rostlin a hub patří soužití řasy a houby v lišejníku a soužití kořenů vyšších rostlin a půdních hub ve formě mykorhizní symbiózy. Obojí spadá pod mutualistickou, tedy vzájemně prospěšnou symbiózu pro oba zúčastněné partnery. Podrobně prozkoumány jsou však i příklady parazitické symbiózy hub a rostlin, ať už jde o parazitizmus řady nekrotrofních a biotrofních hub na rostlinách, nebo orchideoidní symbiózu, kdy klíčící (a někdy i dospělé) orchideje využívají k svému růstu látky produkované mycéliem půdních hub. Méně prozkoumaným typem symbiózy je pak endofytní symbióza hub rostoucích uvnitř pletiv rostlin. Výše psané typy symbióz rostlin a hub mají řadu společných rysů, ale také řadu odlišností a lze na nich dobře demonstrovat složité předivo interakcí v živém světě.
V teoretické části práce bude zpracována literární rešerše, jejímž cílem je uvedení učitelů do problematiky. V rámci praktické části práce budou navrženy jednoduché a názorné experimenty či aktivity a pracovní listy, doplňující texty a metodické pokyny pro učitele ilustrující vybrané typy symbióz. Vytvořené didaktické materiály budou použity při výuce a jejich praktická realizovatelnost a efektivita bude vyhodnocena pomocí anonymního dotazníku.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK