Symbiózy hub a rostlin v praktické výuce biologie
Název práce v češtině: | Symbiózy hub a rostlin v praktické výuce biologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Symbioses between fungi and plants in practical biology teaching |
Klíčová slova: | symbióza, parazitismus, rostliny, houby, lišejníky, mykorhiza, rez |
Klíčová slova anglicky: | symbiosis, parasitism, plants, fungi, lichens, mycorrhiza, rust |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.12.2020 |
Datum zadání: | 07.12.2020 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2022 |
Oponenti: | PhDr. Petr Novotný, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cílem závěrečné práce je připravit a při výuce otestovat didaktické materiály prakticky ilustrující symbiózu rostlin a hub pro gymnázium, eventuálně jiný typ střední školy s výukou biologie. Symbióza hub a rostlin je velmi rozšířená, má řadu podob a předpokládá se, že byla jedním z důležitých faktorů umožňujících kolonizaci terestrického prostředí rostlinami. Mezi nejlépe prozkoumané typy symbióz rostlin a hub patří soužití řasy a houby v lišejníku a soužití kořenů vyšších rostlin a půdních hub ve formě mykorhizní symbiózy. Obojí spadá pod mutualistickou, tedy vzájemně prospěšnou symbiózu pro oba zúčastněné partnery. Podrobně prozkoumány jsou však i příklady parazitické symbiózy hub a rostlin, ať už jde o parazitizmus řady nekrotrofních a biotrofních hub na rostlinách, nebo orchideoidní symbiózu, kdy klíčící (a někdy i dospělé) orchideje využívají k svému růstu látky produkované mycéliem půdních hub. Méně prozkoumaným typem symbiózy je pak endofytní symbióza hub rostoucích uvnitř pletiv rostlin. Výše psané typy symbióz rostlin a hub mají řadu společných rysů, ale také řadu odlišností a lze na nich dobře demonstrovat složité předivo interakcí v živém světě. V teoretické části práce bude zpracována literární rešerše, jejímž cílem je uvedení učitelů do problematiky. V rámci praktické části práce budou navrženy jednoduché a názorné experimenty či aktivity a pracovní listy, doplňující texty a metodické pokyny pro učitele ilustrující vybrané typy symbióz. Vytvořené didaktické materiály budou použity při výuce a jejich praktická realizovatelnost a efektivita bude vyhodnocena pomocí anonymního dotazníku. |