Řešení problémových situací v mateřské škole skrze práci s příběhem
Název práce v češtině: | Řešení problémových situací v mateřské škole skrze práci s příběhem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problematic situations in Kindergarten and their solution with using story |
Klíčová slova: | řešení problémových situací, literatura pro děti, práce s knihou, příběh, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | problematic situation, problem solving, literature for children, the using of book, storie, preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.11.2020 |
Datum zadání: | 20.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je promyslet vhodné metody řešení problémových situací v mateřské škole skrze práci s příběhem u dětí předškolního věku, naplánovat jednotlivé lekce, realizovat je s dětmi v mateřské škole a reflektovat je.
Teoretickou část autorka věnuje tématům: problémové situace v mateřské škole, práce s knihou v MŠ, role učitele mateřské školy, charakteristiky dětí předškolního věku. V praktické části autorka nejprve analyzuje situace ve vybrané mateřské škole. Následně vybere čtyři vhodné tituly knih, které umožňují řešení aktuálních (pět nejčastějších – viz dotazník) problémových situací ve vybrané mateřské škole, navrhne jednotlivé lekce, které bude realizovat. Tyto lekce bude následně interpretovat a reflektovat. Navrhne doporučení do praxe. Studentka bude pravidelně konzultovat (osobně či emailem) postup zpracování BP. |
Seznam odborné literatury |
BROCKOVÁ, Avril a Carolynn RANKINOVÁ. Communication, language and literacy from birth to five. Los Angeles: SAGE, 2008. ISBN 9781412945905.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. FHS UTB: Zlín, 2018. Dostupné z: https://fhs.utb.cz/?mdocs-file=10360. EWING, Robyn, Jon CALLOW a Kathleen RUSHTONOVÁ. Language & literacy development in early childhood. Port Melbourne, VIC: Cambridge University Press, 2016. ISBN 1107578620. GILLERNOVÁ, I. Podpora sociálního a emocionálního vývoje dětí v mateřské škole. In Gillernová, I., Mertin, V. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, strana 125–140. HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. Learning about language & literacy in preschool. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children, [2015]. NAEYC (Series), #7227. ISBN 1938113101. OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. SVOBODOVÁ, E. & ŠVEJDOVÁ, H. (2011). Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. WILDOVÁ, R., VYKOUKALOVÁ, Věra, RYBÁROVÁ, Eva, RONKOVÁ, Jolana, HARAZINOVÁ, Radka. Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií, Praha: PedF UK, 2019. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2020/01/Publikace-ctenarske-strategie_print.pdf. Relevantní pedagogická a psychologická literatura a odborné časopisy. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce na téma Řešení problémových situací v mateřské škole skrze práci s příběhem se zabývá problémovými situacemi v mateřských školách a jejich řešením. V teoretické části se nejprve věnuji charakteristice dítěte předškolního věku. Následuje téma problémových situací, ke kterým v mateřské škole nejčastěji dochází. V další kapitole je popsána role učitele mateřské školy. Závěr teoretické části je zaměřen na práci s knihou v mateřské škole. Na základě dotazníku distribuovaného mezi pedagogy mateřských škol je představeno pět nejčastějších problémových situací vyskytujících se v oslovených mateřských školách. Na výsledky dotazníkového šetření potom navazuje vlastní praktická činnost, kdy bylo navrženo a realizováno ve vybrané mateřské škole celkem 5 lekcí s knihou, které tematizovaly nejčastější problémové situace v mateřské škole (agresivní projevy dítěte, adaptace nového dítěte, začleňování dítěte s odlišným mateřským jazykem, začleňování dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, přátelské vztahy mezi dětmi). Pro realizaci lekcí byly využity následující tituly: Flandil ve školce, Modrý tučňák a Papuchalk Petr. Každá lekce byla náležitě reflektována a doporučeny byly další knižní tituly vhodné pro řešení konkrétních problémových situací v mateřských školách. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis describes problem situations in kindergartens and their solutions. The theoretical part is focused on the characteristics of preschool children. The following is the topic of problem situations that occur in kindergarten. The next part is focused on the role of the kindergarten teacher. The last part is presents working with a book in kindergarten. The practical part presents an analysis of the situation in selected kindergartens. The questionnaire presents the five most common current problem situations (aggressive child, adaptation to kindergarten, child with a different mother tongue, children with special educational needs, friendly relations between children). The aim of the bachelor's thesis is to think about suitable methods of solving work with a story in preschool children and to plan individual lessons that will be implemented with children in kindergarten. The lessons are realized with the use of books Flandil in Kindergarten, Blue Penguin and Papuchalk Petr. These lessons will be reflected, then recommendations for practice will be proposed and four suitable book titles will be presented. |