Platforma pro vytváření a sdílení interaktivních výukových materiálů založených na datech ze znalostních grafů
Název práce v češtině: | Platforma pro vytváření a sdílení interaktivních výukových materiálů založených na datech ze znalostních grafů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A platform for creating and sharing interactive educational materials based on data from knowledge graphs |
Klíčová slova: | vzdělávání|znalostní grafy |
Klíčová slova anglicky: | education|knowledge graphs |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra softwarového inženýrství (32-KSI) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Martin Nečaský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.02.2023 |
Datum zadání: | 13.02.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.02.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2023 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 20.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2023 |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Stenchlák |
Zásady pro vypracování |
Není tajemstvím, že výuka informatiky na základních i středních školách je nevyhovující. Často se vytrácí samotný pojem informatiky jako takový a tak je místo informatiky vyučována triviální práce s počítačem. Informatikou však rozumíme schopnost analytického myšlení, abstrakce, algoritmizace a práce s daty a informacemi. Poslední bod je doménou této práce. Protože je často problém přidávat do rozvrhu žáků a studentů další informatické hodiny, je nutné najít způsoby, jak začlenit práci s daty a informacemi do výuky jiných předmětů, např. dějepisu, literatury nebo zeměpisu. Z důvodu neexistence dostupných nástrojů se ale tato snaha obvykle redukuje pouze na úlohy typu "najděte na Wikipedii a napište referát". To může být pro žáky a studenty značně nudné.
Ideou práce je využít obrovské množství znalostí dostupných na webu v podobě strukturovaných znalostních grafů, jako např. Wikidata, DBPedia, FactGrid nebo Geonames pro zlepšení výuky práce s daty a informacemi a zpřístupnit je žákům a učitelům v podobě platformy, která jim umožní vytvářet tématické interaktivní vzdělávací materiály v podobě vizuálních interaktivních grafik. Např. umožní učiteli či žákovi pro hodinu literatury připravit interaktivní mind mapu s místy narození spisovatelů z daného období nebo pro hodinu dějepisu vytvořit časovou osu českých panovníků či jejich rodokmeny ve vizuální podobě. Pro přípravu materiálů bude platforma nabízet uživatelsky přívětivé prostředí čerpající data ze znalostních grafů. Materiály budou reprezentovány jako mind mapa. Uživatel ale bude mít také možnost si zobrazit tuto vytvořenou mind mapu na časové ose a zobrazit tak např. narození a úmrtí výše zmíněných českých panovníků. Pro účely práce bude dopředu vybrán jeden ze znalostních grafů, pro který bude platforma uzpůsobena. Při tvorbě se budou uživateli zobrazovat související návrhy k již přidaným entitám v mind mapě. Platforma bude navržena a vytvořena v podobě webové aplikace, která bude kromě vytváření materiálů umožňovat i jejich procházení učiteli i žáky. Bude umožňovat organizovat žáky do tříd a podporovat interakci mezi učiteli a žáky nad materiály. Na základě vytvořených materiálů bude možno žáky i přezkoušet zakrytím určitých entit v mind mapě. Platforma bude založena na principech SOLID(social linked data), což je specifikace, která lidem umožňuje bezpečně ukládat svá data v decentralizovaných úložištích dat. |
Seznam odborné literatury |
[1] http://wikidata.org
[2] https://www.dbpedia.org/ [3] https://database.factgrid.de/wiki/Main_Page [4] https://www.geonames.org/ [5] https://data.gov.cz/články/znalostní-grafy-01-úvod [6] https://solidproject.org/TR/ |