Analýza jazykového projevu Jana Wericha v jeho předscénách
Název práce v češtině: | Analýza jazykového projevu Jana Wericha v jeho předscénách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Linguistic Analysis of Spoken Orations in Jan Werich's Proscenium |
Klíčová slova: | forbína, analýza, jazykověda, Jan Werich, Miroslav Horníček, spolupráce, humor, publikum, divadlo |
Klíčová slova anglicky: | proscenium, analysis, linguistics, Jan Werich, Miroslav Horníček, collaboration, humour, audience, theatre |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.11.2020 |
Datum zadání: | 09.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Pavel Sojka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka zasadí dílo Jana Wericha do rámcových historických souvislostí a vývoje dramatické tvorby (Osvobozené divadlo, Divadlo ABC). Opře se o poetiku Osvobozeného divadla a detailně bude analyzovat předscény, ať už dostupné z podání dvojice Werich a Voskovec, nebo později Werich a Horníček. Provede jazykovou analýzu těchto předscén, a to z hlediska všech jazykových plánů, a bude charakterizovat autorský jazyk J. Wericha. Zdroje zvolí na základě vlastní rešerše (zadání práce vychází ze zájmu studentky v závislosti na její znalosti pramenné základny). Pokusí se vyvodit v tomto směru i obecnější závěry.
Součástí práce budou: Samostatná rešerše odborných zdrojů a sestavení databáze pramenů a literatury Excerpce literatury pro teoretickou část, vyvození závěrů ve vztahu k práci Teorie, cíle, metodologie, výzkum, závěr, diskuse. Důkladná jazyková a formální korektura práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce. Důkladná kontrola citačního aparátu – student zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Werich, Jan, Voskovec, Jiří a Kofroň, Václav, ed. Nikdy nic nikdo nemá-. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001. 463 s. V & W neznámí; 1929-1938 (II). Knihovna Iluminace; 15. ISBN 80-7004-089-0. Dále dle vlastní rešerše autorky, např. Werich, J./Horníček, M. Předscény. Supraphon, viz online https://www.supraphonline.cz/album/745-werich-hornicek-predsceny Literatura: Čermák, František. Lexikon a sémantika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010.. Janoušek, Jiří a Werich, Jan. Rozhovory s Janem Werichem. Praha: HAK, 1999. 292 s. ISBN 80-85910-22-5. Kolařík, Aleš. Povaha komiky a humoru tzv. forbín v inscenacích Divadla ABC Balada z hadrů a Těžká Barbora. Bakalářská práce. Vedoucí práce: Mgr. Libor Vodička, Ph.D. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Katedra divadelních studií, 2016. Machala, Lubomír et al. Panorama české literatury. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2015. 2 svazky (607; 303 stran). Universum. ISBN 978-80-242-4818-9. Pelc, Jaromír. Zpráva o Osvobozeném divadle. 1. vyd. Praha: Práce, 1982. 213 s., [91] s. obr. příl. Kamarád. Schonberg, Michal. Osvobozené. Vyd. v tomto překladu a v tomto rozsahu 1. Praha: Odeon, 1992. 402 s., [64] s. obr. příl. Klub čtenářů; sv. 669. ISBN 80-207-0415-9. HOFFMANNOVÁ, Jana. PROJEVY MLUVENÉ A PSANÉ. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. URL: https://www.czechency.org/slovnik/PROJEVY MLUVENÉ A PSANÉ (2017) - tam viz další sekundární literaturu Základní jazykové příručky a gramatiky českého jazyka, základní díla české stylistiky dle aktuálního stavu v literatuře. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zaměřuje na forbíny především v souvislosti s Janem Werichem, jenž se podílel na jejich zrodu. V jednotlivých kapitolách teoretické části se práce zabývá pojmem forbína, jejími autory, představiteli a proměnami napříč roky. Porovnává partnerskou dvojici Voskovec + Werich s dvojicí Werich + Horníček, přičemž se zaměřuje na dominanci Jana Wericha a jeho vliv na mladšího a méně zkušenějšího Miroslava Horníčka. Dále se práce zaobírá okolnostmi, které se podílely na vzniku nové klaunské dvojice W+H po Voskovcově odchodu z Československa. Praktická část podává informace o výjimečných jazykových schopnostech Jana Wericha, jeho citu pro improvizaci a v neposlední řadě i o jeho původu. Všechny tyto faktory ovlivnily jeho lingvistické přístupy a měly značný vliv i na jeho mladšího partnera, jehož přístupy k forbíně budou porovnávány s těmi Werichovými.
Cílem bakalářské práce je tyto skutečnosti dokázat na jazykové analýze v praktické části práce zaměřující se na jazykové schopnosti obou aktérů s vyšší orientací na Jana Wericha. K rozboru byly využity forbíny Hned mě hněť! aneb o imperativech a Velká předscéna, jejichž nahrávky byly dokončeny v roce 1958. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis focuses on a proscenium related to Jan Werich, who participated in its creation. The chapters of the theoretical part discuss the concept of a proscenium, its authors, performers and transformations through years. The thesis compares Voskovec's and Werich's collaboration with the one of Werich and Horníček. Furthermore, it deals with circumstances involving the beginning of the new couple of comedians after Voskovec left the Czechoslovakia. The practical part is based on unique language skills of Jan Werich, his sense of improvisation, and, last but not least, his origin. All these factors involved his linguistic approach and had a great impact on his younger partner, whose approach will be compared to Werich's.
The aim of this bachelor thesis is to prove theoretical facts considering the analysis as the main issue of the practical part. With a bigger focus on Jan Werich, it will provide the linguistic abilities of both men. The analysis uses two examples of a proscenium. These are Hned mě hněť! aneb o imeprativech and Velká předscéna. Both of them were recorded in 1958. |