Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Závislostní chování na technologiích u dětí závislých matek: kvalitativní analýza z pohledu obou aktérů
Název práce v češtině: Závislostní chování na technologiích u dětí závislých matek: kvalitativní analýza z pohledu obou aktérů
Název v anglickém jazyce: Technology-mediated addictive behavior in children of drug-addicted mothers: a qualitative analysis from the perspective of both actors
Klíčová slova: behaviorální závislosti – závislosti na procesech – technologie – děti závislých
Klíčová slova anglicky: behavioral addictions – process addictions – technologies – children of addicts
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.10.2020
Datum zadání: 30.10.2020
Datum a čas obhajoby: 13.06.2022 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01638)
Oponenti: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat souvislost mezi výskytem problematického užívání technologií u dětí a závislostí u matek těchto dětí, a to z pohledu obou aktérů.

OTÁZKY:
1. Jaký je vzorec užívání technologie u dítěte?
2. Lze identifikovat u dítěte závislostní chování na technologii? Pokud ano, jak se závislostní chování projevuje?
3. Existuje souvislost mezi závislostí matky a rozvojem závislostního chování dítěte? Pokud ano, v čem se projevuje?
4. Liší se pohled matky a dítěte na jeho závislostní chování? Pokud ano, v čem?
5. V jakých aspektech lze identifikovat příležitosti pro adiktologické intervence v dyádě matka-dítě?

METODY TVORBY A ANALÝZY DAT: Data budou získána pomocí modifikovaného dotazníku dle Griffithse, který bude předkládán potenciálně závislým nebo závislostí ohroženým dětem. Dále bude použit polostrukturovaný rozhovor, který bude nahráván na diktafon a následně přepsán. Bude použita metoda otevřeného kódování.

METODY VÝBĚRU A ROZSAH VÝZKUMNÉHO SOUBORU: Výzkumný soubor se bude skládat z x dvojic matka-dítě. Výběr bude záměrný, účelový – jeho kritériem bude závislost u matky a zároveň potenciální závislost nebo ohrožení závislostí na technologiích u jejího dítěte.
Předběžná náplň práce
Východiska:Studie ukazují, že závislostní chování na technologiích u dětí narůstá. Používání technologií je pro osoby z Generace Z běžnou součástí života. Generace rodičů těchto dětí může mít k používání technologií odlišný postoj. Práce mapuje výchovné strategie matek v dané oblasti a porovnává postoj dětí a matek k závislostnímu chování na technologiích.
Cíl:Hlavním cílem výzkumu je popsat závislostní chování na technologiích u dětí klientek adiktologické služby, popsat postoj a přístup těchto žen k závislostnímu chování jejich dětí. Záměrem práce je také cílit na rozdíly ve vnímání závislostního chování na technologiích v dyádě matka–dítě.
Metody:Výzkumný soubor tvořily záměrným výběrem získané 4 dvojice respondentů matka-dítě. Jednalo se o kvalitativní přístup výzkumu. Byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru a otevřeného kódování. Jako doplňková metoda byl použit dotazník MEPA-20 pro rodiče, dále dotazník vycházející z Grifitthse, nástroj zaměřený na zjištění závislostního chování na technologiích.
Výsledky:Matky mají odlišné vnímání závislostního chování v porovnání se svými dětmi. Matky dětí se závislostním chování přikládají danému chování větší váhu, skóre v dotazníku dle Griffithse bylo ve všech případech vyšší než u dítěte. Výchovné přístupy matek zahrnovaly především aktivní a restriktivní mediaci. U všech matek převažovala zdravá forma mediace.
Závěr a doporučení:Jedná se o kvalitativní výzkum a jeho závěry nelze zobecňovat. Tento výzkum přináší popis mateřských výchovných přístupů v oblasti závislostního chování na technologiích. Výzkum popisuje rozdílné postoje matek a jejich dětí, tento rozdílný pohled může souviset s tématem motivace k léčbě. Role matek je při práci s dětmi se závislostním chováním podstatná a obzvláště u dětí je třeba brát mateřský pohled v úvahu. V oblasti rodičovských přístupů je třeba dalšího zkoumání.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Background:Many studies show that technology-mediated addictive behaviors are on the rise among children. For Generation Z, using technology is a normal part of life. The generation of parents of these children may have different attitudes towards technology use. This paper maps mothers' parenting strategies in this area and it compares children's and mothers' attitudes towards technology-mediated addictive behaviours.
Aims:The main aim of the research is to describe the technology-mediated addictive behaviours of children of clients of the addiction services, and to describe the attitude and approach of these women towards their children's addictive behaviour. It is also intended to target the differences in perceptions of addictive behavior on technology in the mother-child dyad.
Methods:The research population consisted of 4 mother–child dyads, which were chosen deliberately. It was a qualitative research approach. A semi-structured interview and open coding method was used. As a complementary method were used The MEPA-20 questionnaire for parents, as well as a questionnaire based on Grifitths - an instrument aimed at identifying technology addictive behaviour.
Results:Mothers have different perceptions of addictive behaviors compared to their children. Mothers of children with addictive behaviours gave more weight to the behaviour. Their scores on the Griffiths questionnaire is higher than scores of their children in all cases. The mothers' approaches included mainly active and restrictive mediation. For all mothers, a healthy form of mediation prevailed.
Conclusion and recommendations:This is a qualitative research and its findings cannot be generalised. Nevertheless, this research provides a description of maternal parenting approaches to technology addictive behaviors. The research describes the different attitudes of mothers and their children. This different perspective may be related to the motivation for the treatment. The role of mothers is essential while working with children with addictive behaviors. The maternal perspective needs to be taken into account, especially for working with children. Further research is needed in the area of parenting approaches.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK