Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Užívání sociálních sítí v období distanční výuky na vysokých školách vzhledem k pandemii koronaviru u studentů adiktologie.
Název práce v češtině: Užívání sociálních sítí v období distanční výuky na vysokých školách vzhledem k pandemii koronaviru u studentů adiktologie.
Název v anglickém jazyce: Use of social networks in the period of distance learning at universities due to the coronavirus pandemic among addictology students.
Klíčová slova: sociální sítě – covid-19 – duševní zdraví – vysoká škola – distanční výuka
Klíčová slova anglicky: social networks – covid-19 - mental health - university - distance learning
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Svěcená, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.10.2020
Datum zadání: 30.10.2020
Datum a čas obhajoby: 14.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01638)
Oponenti: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Východiska: K omezení šíření nové nemoci covid-19 byla na území České republiky přijata plošná i lokální protiepidemická opatření. Tato opatření negativně ovlivnila každodenní život obyvatel. Jedním z důsledků opatření byla sociální izolace, která vedla ke zvýšení používání sociálních sítí ve společnosti. Platformy sociálních sítí byly využívány především pro udržení kontaktu s rodinou, přáteli a známými, prostřednictvím virtuální reality.
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce bylo zmapování proměny užívání sociálních sítí u studentů adiktologie vlivem pandemie koronaviru.
Metody: V rámci výzkumné části této práce bylo provedeno dotazníkové šetření mezi studenty adiktologie, které bylo vytvořeno na platformě Google, pomocí aplikace Google Forms. Toto šetření bylo následně distribuováno mezi jednotlivé ročníky pomocí studentských tutorů a sdílení dotazníku do oficiálních studentských facebookových skupin. Dále byla data převedena do programu Microsoft Excel a vyhodnocena pomocí popisné statistiky.
Výsledky: Z výzkumu, kterého se zúčastnilo 63 studentů adiktologie, vyplynulo, že u sociálních sítí Facebook, Instagram a Tiktok došlo v období pandemie k nárůstu strávené denní doby o více než 30 minut. Během distanční výuky došlo k nárůstu počtu studentů, kteří používali sociální sítě během výuky, zvýšil se počet studentů, kteří si zapnuli sociální sítě na začátku výuky a také došlo ke zvýšení počtu studentů používající sociální sítě během výuky, protože ztratili pozornost. V poslední části výzkumu byla prokázána určitá souvislost mezi vyšší mírou užívání sociálních sítí a výskytem příznaků depresivní poruchy.
Závěr: Práce mapuje proměnu doby užívání sociálních sítí, proměnu vzorců užívání sociálních sítí během výuky a výskyt symptomů depresivní poruchy, vzhledem ke zvýšenému používání sociálních sítí u studentů adiktologie. Tato práce může sloužit jako východisko pro další výzkumy v oblasti problematiky návykovosti užívání sociálních sítí. Tato problematika není zhlediska návykového chování dostatečně prozkoumaná vzhledem k relativně krátké době, která uplynula od rozšíření sociálních sítí mezi většinu populace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Background: Widespread and local anti-epidemic measures were taken in the Czech Republic to limit the spread of the new covid-19 disease. These measures have negatively affected the daily lives of the population. One of the consequences of the impact of the measures was social isolation, which led to an increase in the use of social networks in society. The social networks have been used primarily to keep in touch with family, friends and acquaintances, through virtual reality.
Aims: The aim of this bachelor thesis was to map the change in the use of social networks in students of addictology due to the coronavirus pandemic.
Methods: In the research part of this work, a questionnaire survey was conducted among students of addictology, which was created on the platform Google in application Google Forms. This survey was then distributed among students according to individual years of studies with the help of student tutors and sharing of the questionnaire to official year student Facebook groups. Furthermore, the data were transferred to Microsoft Excel and evaluated using descriptive statistics.
Results: A survey of 63 addictology students showed that the students increased their time spent on platforms Facebook, Instagram and Tiktok by more than 30 minutes due to global pandemic. During distance learning, there was an increase in the number of students who used social networks during classes, an increase in the number of students who turned on social networks at the beginning of classes, and there was also an increase in the number of students using social networks during classes because they lost attention. The last part of the research showed a certain connection between a higher rate of social network use and the occurrence of symptoms of depressive disorder.
Conclusion: The work maps the change in the time spent on social media, the change in patterns of social network use during distance learning and the occurrence of symptoms of depressive disorder, due to the increased use of social networks in students of addictology. This work can serve as a starting point for further research in the field of addictive use of social networks. This issue is not sufficiently explored yet in terms of addictive behavior due to the relatively short time that has elapsed since the expansion of social networks among the majority of the worlds population.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK