Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Úlohy pro práci s aplety - experimenty vedoucí ke kvantové mechanice
Název práce v češtině: Úlohy pro práci s aplety - experimenty vedoucí ke kvantové mechanice
Název v anglickém jazyce: Tasks accompanying applets - experiments leading to quantum mechanics
Klíčová slova: interaktivní aplety|kvantová mechanika|konceptuální úlohy|posloupnost úloh|experimenty vedoucí ke kvantové mechanice
Klíčová slova anglicky: interactive applets|quantum mechanics|conceptual tasks|learning sequence|experiments leading to quantum mechanics
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Řešitel: Jonatan Gangur - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.10.2020
Datum zadání: 04.11.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.05.2022
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2022
Oponenti: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se s dostupnými aplety a jejich kolekcemi z kvantové mechaniky se zaměřením na ty, které ilustrují experimenty, které vedli ke vzniku kvantové mechaniky
2) Seznámit se s publikovanými úlohami, které doprovázejí vybrané aplety
3) Ve spolupráci s vedoucí práce vytipovat z existujících úloh úlohy vhodné pro vybrané aplety a doplnit je úlohami nově vytvořenými tak, aby vytvořily sekvenci vhodnou pro studenty úvodního vysokoškolského kurzu kvantové mechaniky
4) V případě potřeby vybrané úlohy přeložit do češtiny
5) K apletům vytvořit úvodní texty, které popíšou princip daného experimentu, jeho význam a způsob, jak ho aplet modeluje
6) Všechny úlohy technicky zpracovat tak, aby mohly být publikovány u vybraných apletů či na stránkách řešitelského pracoviště a byly tak veřejně dostupné
7) Vypracovat stručná vzorová řešení vytvořených sekvencí úloh
Seznam odborné literatury
PhET Interactive Simulations project – Interactive Simulations for Science and Math. University of Colorado Boulder. Dostupné online: https://phet.colorado.edu/.
Belloni M., Christian W., Cox A. J.: Physlet Quantum Physics: An Interactive Introduction. Pearson Prentice Hall, 2006. Aplety jsou dostupné take online https://www.compadre.org/pqp/
Kohnle A. (vedoucí týmu) a kol.: The Quantum Mechanics Visualisation Project. University of St Andrews. [cit. 4. 9. 2020] Dostupné online: https://www.st-andrews.ac.uk/physics/quvis/
Kohnle A. a kol. A new multimedia resource for teaching quantum mechanics concepts. Am. J. Physics 80, 148 (2012); https://doi.org/10.1119/1.3657800
Mazur, E. (1997). Peer instruction: a user’s manual. Upper Saddle River: Prentice Hall, Inc.
Pollock, S. et al. (n. d.). Concept Tests and Course Materials from CU Boulder. http://www.colorado.edu/physics/EducationIssues/cts/
Pollock S., Passante G., Sadaghiani H.: Adaptable Curricular Exercises for Quantum Mechanics. Součást serveru PhysPort. https://www.physport.org/curricula/ACEQM/index.cfm
a další dle pokynů vedoucí práce
Předběžná náplň práce
Tato práce se zabývá tvorbou úloh k apletům, týkajících se pokusů,
které stály u zrodu kvantové fyziky. Práce využívá již existující aplety. demonstrující
uvedené experimenty. V rámci práce byly vytvořeny 4 pracovní listy, zaměřené
na záření absolutně černého tělesa, Rutherfordův rozptyl, Bohrův model atomu
a spektrální čáry a fotoelektrický jev. Obsahují jak stručné shrnutí teorie, tak
otázky. Ke každé otázce je v textu uveden odkaz na aplet a popis práce s ním.
Studenti samostatně pomocí apletu vyřeší úlohu a poté si její řešení ověří ve vzorovém
řešení. Krátký text před některými úkoly je věnován zařazení problému
do historického kontextu. Aplety a náměty na některé úkoly jsou převzaty z externích
zdrojů. Hlavním přínosem této práce je utřídění problémů s ohledem na
historickou návaznost, vytvoření úkolů a jejich řešení a popis práce s aplety z různých
zdrojů. Výsledný obsah slouží studentům tohoto předmětu jako pomůcka
při studiu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with creation of tasks for applets of quantum physics,
relating to experiments, which was crucial for development of quantum physics.
The thesis uses the applets, which already exist and they demonstrate the mentioned
experiments. In this thesis, there have been created 4 worksheets, focused
on black body radiation, Rutherford gold foil experiment, Bohr model of atom
and spektral lines and photoelectric effect. They contain brief summary of theory
and the tasks. For each task, there is a link to aplet and instructions how to
work with it. Students solve the task individually by using the aplet and they
check their results in the sample solution. There is a short text, introducing some
tasks to the historical context. Aplets and topics of some tasks are took over from
external sources. The main contribution of this thesis is classification of problems
with regard to historical the conncetion, creating tasks end their solution along
with instruction how to work with applets from various sources. The final content
helps students of this course as a studying aid.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK