Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století
Název práce v češtině: Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století
Název v anglickém jazyce: Teaching history in the Mělník region in the 1970s and 1980s
Klíčová slova: výuka dějepisu - didaktika dějepisu - tzv. normalizace - dějiny výuky - orální historie
Klíčová slova anglicky: teaching history - didactics of history - so-called normalization - history of teaching - oral history
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 20.10.2020
Datum zadání: 20.10.2020
Datum a čas obhajoby: 17.01.2022 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:01.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 17.01.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka bude provádět heuristiku spočívající ve shromáždění relevantních pramenů různé povahy. bude pracovat se vzpomínkami pamětníků (získaných metodou oral hsitory), prameny normativní povahy (dobovými kurikulárními dokumenty, legislativními normami), dobovou didaktickou literaturou (časopisy, monografie, metodické příručky, učebnice) atd. tyto prameny bude vyhodnocovat pod vedením školitele a následně syntetizovat získané závěry.
Seznam odborné literatury
JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. Masarykova univerzita, 2014.
MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Karolinum Press, 2013.
MORKES, František. Mezipředmětové vztahy v historii výuky [online][cit. 2007-30-04]. Dostupný z WWW< http://www. msmt. cz/Files/DOC/NHMezipredmetovevztahyvhistoriivyuky. DOC.
SOMR, Miroslav. Dějiny školství a pedagogiky. Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal; KNOTOVÁ, Dana. Dějiny socialistického školství: terra inkognita historicko-pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace, 2015, 25.3.
ZOUNEK, Jiří; KNOTOVÁ, Dana; ŠIMÁNĚ, Michal. Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství: K metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu. Studia paedagogica, 2015, 20.3: 89-112.
ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal; KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků: sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Wolters Kluwer, 2017.
ZOUNEK, Jiří; KNOTOVÁ, Dana; ŠIMÁNĚ, Michal. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Wolters Kluwer, 2017.
Předběžná náplň práce
Hlavním záměrem práce bude zodpovězení otázky, jak reálně probíhala výuka dějepisu na základních a středních školách na mělnicku (s přihlédnutím k okolním regionům). Hlavním předmětem zájmu bude praxe výuky dějepisu, srovnání této praxe s oficiálními normami (kurikulárními dokumenty a dobovou teorií). Práce bude reflektovat metody výuky, obsah výuky, postoje učitelů a žáků k výuce, význam ideologického diskursu pro pedagogickou praxi atp.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main purpose of the work will be to answer the question of how the teaching of history really took place at primary and secondary schools in Mělník (taking into account the surrounding regions). The main subject of interest will be the practice of teaching history, comparison of this practice with official standards (curricular documents and contemporary theory). The work will reflect the methods of teaching, the content of teaching, the attitudes of teachers and students to teaching, the importance of ideological discourse for pedagogical practice, etc.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK