Komparace elektronických sportů a vybraných sportů z marketingového hlediska
Název práce v češtině: | Komparace elektronických sportů a vybraných sportů z marketingového hlediska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of e-sports and selected sports from the marketing perspective |
Klíčová slova: | Esport, videohry, marketing, tradiční sporty, sportovní marketing, reklama v rámci hry, sponzorství, CSR |
Klíčová slova anglicky: | Esport, videogames, marketing, traditional sport, sports marketing, in-game advertising, sponsorships, CSR |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.10.2020 |
Datum zadání: | 12.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H107, Hollar - místn. č. 107 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Knihy
BILLINGS, Andrew C., Michael L. BUTTERWORTH a Paul D. TURMAN, 2018. Communication and Sport: Surveying the Field. Thousand Oaks, California: SAGE. ISBN 978-1-5063-1555-3. BRIDGES, Brian John Edward, 1993. Japan and Korea in the 1990s: From Antagonism to Adjustment. Hong Kong: Edward Elgar, 186 s. ISBN 9781852786816. BUYTENDIJK, F. J. J. a DOBSEVAGE, Alvin P., 1955. Le Football: une etude psychologique. Philosophy and Phenomenological Research [online]. 16(2) [cit. 2021-7-23]. ISSN 00318205. Dostupné z: doi:10.2307/2103785 COLLINS, Roger, 1961. Man play and games. Glencoe: The Free Press of Glencoe, s.15. COX, Richard H. Sport psychology: concepts and applications / Richard H. Cox. 6. Boston: McGraw-Hill, 2007. ISBN 0072972955. ČERNÝ, Jiří, 1968. Fotbal je hra: Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, s. 15-18. DAL YONG, Jin, 2010. Korea's Online Gaming Empire. Cambridge: The MIT Press. ISBN 9780262014762. HEJLOVÁ, Denisa, 2015. Public relations. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5022-4. HUIZINGA, Johan, 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin. Studie (Dauphin). ISBN 80-727-2020-1. HUTCHINS, Brett a David ROWE, 2013. Sport Beyond Television: The Internet, Digital Media and the Rise of Networked Media Sport. Abingdon-on-Thames: Routledge, 254 s. ISBN 9780415734202. KUNZ, Vilém, 2018. Sportovní marketing: CSR a sponzoring / Vilém Kunz. Praha: Grada. ISBN 9788027105601. MULLIN, Bernard James, Stephen HARDY a William Anthony SUTTON, 2007. Sport Marketing. 3. Champaign: Human Kinetics. ISBN 9780736060523. NOVÁ, Jana, Jiří NOVOTNÝ, Oldřich RACEK, Jaroslav REKTOŘÍK, Aleš SEKOT a Milena STRACHOVÁ, 2016. Management, marketing a ekonomika sportu. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-8346-2. SEKOT, Aleš, 2006. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada. ISBN 80-210-4201-X. SLEPIČKA, Pavel a Jiří PEKÁREK, 1990. Sportovní diváctví: rozbor negativních jevů na stadiónech: prevence proti diváckým výstřelkům. Praha: Olympia. Spartakus (Olympia). ISBN 80-703-3012-0. TAYLOR, T. L., 2012. Raising the Stakes: E-Sports and the Professionalization of Computer Gaming. Cambridge: The MIT Press. ISBN 9780262301268. WITTGENSTEIN, Ludwig, 2019. Filosofická zkoumání. 2. Praha: Filosofia. ISBN 978-80-7007-597-5. Články v odborných periodicích CORNWELL, T. Bettina a Isabelle MAIGNAN, 1998. An International Review of Sponsorship Research. Journal of Advertising. 27(1), 1-21. ISSN 0091-3367. Dostupné z: doi:10.1080/00913367.1998.10673539 CHERNIKOVA, Angelina a Murilo BRANCO, 2019. Product placement in computer/video games: an analysis of the impact on customers purchasing decision. Innovative Marketing. 15(3), 60-70. ISSN 18142427. Dostupné z: doi:10.21511/im.15(3).2019.05 GRENIER-HEMPHILL, Ronnie, 2015. DECLINING ATTENDANCE TRENDS IN COLLEGIATE AND PROFESSIONAL SPORTS. Eugene. Bakalářská práce. D. Clark Honors College. Vedoucí práce Paul Swangard. HOLÁNEK, Michal, 2013. Návštěvnost Gambrinus ligy v letech 2008-2013. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. Vedoucí práce Vladimír Janák. KOPECKÝ, Martin, 2018. Kdo produkuje a kdo konzumuje mediální obsahy streamované na video platformě Twitch, UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut komunikačních studií a žurnalistiky Katedra Žurnalistiky, Diplomová práce, Rok obhajoby: 2018, Vedoucí práce: Mgr. Pavel Kasík QUESTER, Pascale G. a Beverley THOMPSON, 2001. Advertising and Promotion Leverage on Arts Sponsorship Effectiveness. Journal of Advertising Research. 41(1), 33-47. ISSN 0021-8499. Dostupné z: doi:10.2501/JAR-41-1-33-47 ROWE, David, 1996. The global love-match: sport and television. 18(4), 565-582. ISSN 0163-4437. Dostupné z: doi:10.1177/016344396018004004 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s tématem elektronického sportu a s možným využitím jeho marketingového potenciálu. Zabývá se paralelami s tradičními sporty a na příkladech sponzoringu, product placementu, aktivitách společenské odpovědnosti a následných úskalích se snaží znázornit, v čem si jsou tato odvětví podobná, a v čem se naopak liší. V první části se práce zabývá fenomenologií sportu, díky které je možné odpovědět na otázku, zdali lze považovat esport za sport. Dále se práce věnuje historii esportu za účelem uvedení čtenáře do souvislostí v současnosti. V následujících kapitolách jsou pak vysvětleny zkoumané marketingové nástroje a média, na kterých se můžeme s esportem a tradičními sporty setkat. V praktické části jsou pak na konkrétních příkladech znázorněny jejich implementace v obou odvětvích. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of this bachelor’s thesis is to introduce the topic of electronic sports and the use of its marketing potential to the reader. It also focuses on its parallels with traditional sports and tries to show on examples of sponsoring, product placement, corporate social responsibilities, and pitfalls the differences and similarities of both fields. In the first part, the work deals with the phenomenology of sport, thanks to which it is possible to answer the question of whether esport can be considered a sport. Furthermore, the work deals with the history of esport in order to put the reader into the context of today’s situation. The following chapters then explain the researched marketing tools and media on which we can watch sports and traditional sports. In the practical part, their specific implementations in both sectors are shown on specific examples. |