Marketingová komunikace nikotinových výrobků v českém prostředí
Název práce v češtině: | Marketingová komunikace nikotinových výrobků v českém prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Marketing communication of nicotine products in Czech environment |
Klíčová slova: | nikotinové produkty, nikotin, tabák, tabákové produkty, cigarety, žvýkací tabák, e-cigarety, http, IQOS, glo |
Klíčová slova anglicky: | nicotine products, nicotine, tobacco, tobacco products, cigarettes, chewing tobacco, e-cigarettes, http, IQOS, glo |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.10.2020 |
Datum zadání: | 12.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2021 |
Oponenti: | Mgr. Adam Kulhánek, Ph.D., MBA |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BALATKOVÁ, Táňa. Analýza komunikace kampaní proti kouření. Praha, 2013. 106 s. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce Mgr. Daniel Köppl.
BEČKOVÁ, Ilona, VIŠŇOVSKÝ, Peter. Farmakologie drogových závislostí. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 112 s. ISBN 80-7184-864-6. [cit. 2021-03-16] BROOSE, L. S., SIMONAVICIUS, E., & CHEESEMAN, H., 2018. Awareness and Use of ‘Heat- not-burn’ Tobacco Products in Great Britain. Tobacco Regulatory Science Břeclav: Adamira. [cit. 2021-03-16] BUROVÁ, Silvie. Sestra a kouření, Brno, 2006. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/mbmhk/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Lékařská fakulta. Vedoucí práce Josef HOLÍK. [cit. 2021-03-16] D ́AMBROSCA, Renáta. Vztah mezi subjektivně vnímanou pracovní zátěží a kuřáctvím u všeobecných sester Praha, 2015. 122 s. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, 2. LF, Ústav ošetřovatelství[cit. 2021-03-16] FENDRYCHOVÁ, Michaela. Reklama, sponzorství a jejich vliv na podobu Formule 1. In: Svět formule, 2016. [online]. [cit. 2021-02-15]. Dostupné z: http://www.svetformule.cz/clanek/4380-Reklama- sponzorstvi-a-jejich-vliv-na-podobu-Formule-1/ GILMAN, Sander L. a XUN, Zhou. 2006. Úvod. In Příběh kouře : Člověk a kouření od úsvitu dějin až po současnost. Praha : Dybbuk, s. 7 - 31. ISBN 80-86862-23-2. [cit. 2021-03-16] HABARTA, Jiří. Pilotní projekt spolupráce neziskové organizace s Policií České republiky na prosazení práva v oblasti zákona č.379/2005 Sb."tabákového zákona" ve Vsetíně. [Promoting the Tobacco Control Law No. 379/2005 in the City of Vsetín: a Pilot Project Based on the Cooperation of an NGO and the Local Department of the Czech Police Force ]. Praha, 2013. 63 s., Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie. Vedoucí práce JUDr. Michaela Štefunková, PhD. [cit. 2021-03-16] HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. 2015. Kindle E-kniha. [cit. 2021-03-16] HEJLOVÁ, D., SCHNEIDEROVÁ, S., KLABÍKOVÁ RÁBOVÁ, T., KULHÁNEK, A., 2018–2019. Analysis of Presumed IQOS Influencer Marketing on Instagram in the Czech Republic. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: https://adiktologie-journal.eu/wp-content/uploads/2019/10/kulhanek2.pdf?fbclid=IwAR3tvQBVCHz5e9wlzQZdAtLYvT89RW4Zc8jsjja6o0Z6fig7cSfy9iXYj_s HÖNIGOVÁ, Karolína: Trendy užívání elektronické cigarety v populaci kuřáků tabáku. [Trends in the use of electronic cigarette in the population of smokers of tobacco]. Praha, 2014. 76 s., 4 příl. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie 1. LF UK 2014. Vedoucí práce MUDr. Lenka Štěpánková, Ph.D. [cit. 2021-03-16] HOUDKOVÁ, Denisa. Kvalitativní analýza vzorců užívání IQOS mezi uživateli tabáku v České republice. [A qualitative analysis of IQOS usage patterns among tobacoo users in the Czech Republic]. Praha, 2019. 74 s., 6 příl. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie 1. LF UK 2019. Vedoucí závěrečné práce Mgr. Adam Kulhánek. [cit. 2021-03-16] KARLÍČEK, Miroslav a Petr KRÁL. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3541-2. [cit. 2021-03-16] Kodex reklamy, Rada pro reklamu, 2013. [online]. [cit. 2021-02-30] Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php KOZÁK, J. T., 1993. Rizikový faktor kouření. První vydání, Praha: KPK. [cit. 2021-03-16] KOZÁK, J.,Králíková, E., Zdravotnické noviny, 2 / 1997. [cit. 2021-03-16] KOZÁK, Jiří. Rizikový faktor kouření.1.vyd. Praha.1993. ISBN 80-85267-42-X. [cit. 2021-03-16] Králíková, E., et al., 2013. Závislost na tabáku: epidemiologie, prevence a léčba. [cit. 2021-03-16] KRÁLÍKOVÁ, E.: Tobacco control in the Czech Republic, Central Euroepan Journal of Public Health, 8, 2000, č. 2 [cit. 2021-03-16] KUČEROVÁ, Jarmila. Vliv marketingových aktivit výrobců tabákových produktů na nezletilé. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: https://hygiena.szu.cz/pdfs/hyg/2016/01/08.pdf Mezinárodní marketingové principy společnosti British American Tobacco, 2019. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: http://www.batczech.cz/group/sites/BAT_A66HPK.nsf/vwPagesWebLive/DO9T5KJ8 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/vestniky/vest_MSMT_11_2007.pdf MLČOCH, Zdeněk. Kuřákova plíce, [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: http://www.kurakovaplice.cz/koureni_cigaret/kurak-a- koureni/napisy-na-krabickach/38-zakon-prikazujici-uvadet-napisy-na-krabicky-od- cigaret.html NEŠPOR, K., & Csémy, L. (2003). Alkohol, drogy a vaše děti. Jak problémům předcházet, jak je rozpoznávat, jak je zvládat. 5. revidované vydání. Praha, Sportpropag, s.11. NOVÁK, M., 1980. O kouření. Praha, Avicenum [cit. 2021-03-16] NOVAKOVÁ Eva, Jandová Venuše, Reklama a její regulace, Linde Praha, 2006 [cit. 2021-03-16] PAZDERA, Vojtěch, Michal FOUSEK a Martin FERUS. Spektroskopie tabákového kouře. Československý časopis pro fyziku [online]. Česká republika: Akademie věd České republiky, 2011, roč. 61, č. 2, s. 65-73 [cit. 2021-03-16] PRESL, J., 1995. Drogová závislost. 2. rozšířené vydání. Praha: Maxdorf Raboch, J., Zvolský, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha; Galén. ISBN 80-7262-140-8. [cit. 2021-03-16] Remešová, R., 2014. Harm reduction a kouření tabáku. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova. [cit. 2021-03-16] SHAPIRO, H., 2005. DROGY: Obrazový průvodce. Praha; Svojtka & CO, s.r.o. ISBN 80-7352-295-0. [cit. 2021-03-16] SOUKUPOVÁ, Monika. Tabák a teenageři. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. 3. Lékařská fakulta. [cit. 2021-03-16] ŠIMÁKOVÁ, Lucie. Regulace užívání tabákových výrobků. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Právnická fakulta. ŠIMON, Jaroslav. Doporučené postupy pro praktické lékaře: Tabakismus. Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, 2002. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné také z: http://www.cls.cz/dp. [cit. 2021-03-16] ŠTABLOVÁ, R., 1997. Drogy, kriminalita a prevence. 1. vyd. Praha: Policejní akademie České republiky. [cit. 2021-03-16] ŠTICHOVÁ, Kateřina. Vývoj české tabákové reklamy. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova. FF, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. [cit. 2021-03-16] Tisková zpráva. Univerzita Karlova. Praha, 2019. Nový výzkum FSV UK ukazuje neférové praktiky tabákových společností. [online]. [cit. 2021-02-28]. Dostupné z: https://fsv.cuni.cz/tz-novy-vyzkum-fsv-uk-ukazuje-neferove-praktiky-tabakovych-spolecnosti TYLER, A., 2000. Drogy v ulicích. Praha: Ivo Železný. [cit. 2021-03-16] URBAN, E., 1973. Toxikománie. Praha: Avicenum. [cit. 2021-03-16] Vokurka, M., Hugo, J., Praktický slovník medicíny, 1998. [cit. 2021-03-16] WINTER, Filip. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007. ISBN 80-7201- 654-7. ŽALOUDÍK, Jan, Kouření a rakovina. [online]. [cit. 2021-03-16]. Dostupné z: http://www.onko.cz/_pub/publikace/koureni-a-rakovina.pdf |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce je poskytnout ucelený pohled na působení nikotinových produktů na českém trhu. V teoretické části práce je charakterizován tabák, nikotin a jejich účinky na lidský organismus, popsána je také historie užívání tabáku a jeho vývoj. Je předložen základní přehled dosavadních poznatků ohledně závislosti na nikotinu, motivace k jeho užívání a stručně představena základní preventivní opatření a státní legislativa týkající se působení tabákových a nikotinových produktů na našem trhu. Dále jsou představeny konkrétní příklady na tabákové produkty z historie a ukázky protikuřáckých kampaní z Česka i ze světa. Poslední kapitola teoretické části se věnuje vlivu reklamní komunikaci nikotinového průmyslu na děti a mladistvé. Praktická část je zaměřena na aktuální reklamní komunikaci vybraných značek a blíže specifikuje nikotinové produkty. Tato část práce má za cíl zmapovat aktuální komunikaci HTP značek IQOS, glo a e-cigaret v Česku. K tomuto účelu je popsána komunikace značek na sociálních sítích, v proběhlých kampaních, zveřejněných publikacích a na webových stránkách, kde společnosti působí. V závěru práce je shrnuto, jak nikotinové produkty na českém trhu aktuálně působí a identifikována současné situace dle zjištění, která byla popsána v praktické části. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to provide a comprehensive insight of the impact of nicotine products on the Czech market. The theoretical part characterizes tobacco, nicotine and their effects on the human body, the history of tobacco use and its development. It presents a basic overview of current knowledge about nicotine addiction, motivation to use it and briefly introduces the basic preventive measures and state legislation concerning the operation of tobacco and nicotine companies on our market. Furthermore, specific examples of tobacco products from history and examples of anti-smoking campaigns from the Czech Republic and around the world are introduced. The last chapter of the theoretical part describes the influence of this communication on children and adolescents. The practical part is focused on the current advertising communication of selected brands and specifies nicotine products in more detail. This part of the work aims to map the current communication of HTP brands IQOS, gloand and e-cigarettes in the Czech Republic. For this purpose, the communication of brands on social networks, in past campaigns, published publications and on the website where the companies operate is described. At the end of this work is summarized how nicotine products currently operate on the Czech market and the current situation according to the findings, which were described in the practical part is identified. |