Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Povědomí o greenwashingu a zeleném konzumu u mladé generace
Název práce v češtině: Povědomí o greenwashingu a zeleném konzumu u mladé generace
Název v anglickém jazyce: Awareness of greenwashing and green consumption among the young generation
Klíčová slova: Greenwashing, greenmarketing, ecolabels, povědomí, spotřebitelské chování, kvantitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: Greenwashing, greenmarketing, ecolabels, consumer behavior, povědomí, awareness, quantitative research
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Miessler
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.10.2020
Datum zadání: 09.10.2020
Datum a čas obhajoby: 20.09.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2021
Oponenti: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
DE FREITAS NETTO, S.V., SOBRAL, M.F.F., RIBEIRO, A.R.B. et al., 2020. Concepts and forms of greenwashing: a systematic review. Environmental Sciences Europe [online]. 2020, 32(1) [cit. 2021-03-05]. ISSN 2190-4707. Dostupné z: doi:10.1186/s12302-020-0300-3

FUTERRA GREENWASH GUIDE, 2011. In: Slideshare [online]. Futerra, [cit. 2021-03-01]. Dostupné z: https://www.slideshare.net/patsario/futerra-greenwash-guide

GRANT, J., 2007. The Green Marketing Manifesto. Hoboken, NJ, USA: John Wiley, 2007. ISBN 9780470723241.

HARTMANN, K., 2020. Zelené klamstvo: Záchrana světa jako výnosný obchodný model. Praha: Premedia 2020. ISBN 978-80-8159-815-9

NADÁNYIOVÁ, M., 2016. Greenwashing and its Impact on Slovak Consumers. Littera Scripta [online]. České Budějovice: The Institute of Technology and Business in České Budějovice, 9(2), 68.-78. ISSN 1805-9112. [online] Dostupné z: http://journals.vstecb.cz/category/litterascripta/9-rocnik/2_2016/

SZABO, S., WEBSTER, J., 2020. Perceived Greenwashing: The Effects of Green Marketing on Environmental and Product Perceptions. J Bus Ethics (2020). [online] [cit. 2021-03-01] Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10551-020-04461-0

TERRA CHOICE, 2009. The Seven Sins of Greenwashing. [online] [cit. 2021-03-03] Dostupné z: The Seven Sins of Greenwashing - [PDF Document] (fdocuments.in)

TERRA CHOICE, 2010. The Sins of Greenwashing: Home and Family Edition. In: The Sins of Greenwashing [online]. [cit. 2021-03-10]. Dostupné z: http://sinsofgreenwashing.com/index35c6.pdf

Předběžná náplň práce
Téma ekologie rezonuje společností v posledních letech stále více a pojem udržitelnost se začal skloňovat v mnoha podobách. Do boje za zelenou budoucnost vyrazily firmy s nabídkou svých produktů a marketingovými strategiemi, které v sobě mnohdy skrývají praktiky greenwashingu, jež lakují produkty či celé firmy na zeleno a pravda o dopadu na životní prostředí zůstává mnohdy skryta. Ačkoliv jsou praktiky považovány za klamavou reklamu, která je státem regulována, v praxi se můžeme stále setkat zhruba s polovinou produktů, které neposkytují dostatečné informace k posouzení přesnosti tvrzení. Cílem práce je tak reflektovat problematiku greenwashingu a zmapovat jaké o tomto fenoménu panuje povědomí v české společnosti s užším zaměřením na mladou generaci, protože právě ta byla v posledních letech centrem pozornosti ve spojení s hnutím Fridays For Future. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a výzkumnou část, kde je za pomoci kvantitativního výzkumu ověřována hypotéza, podle které je mladá generace ekologicky uvědomělejší, a tak je i jejich povědomí o greenwashingu větší. Výzkum ukázal, že povědomí o greenwashingu je malé z hlediska terminologie, nicméně po představení jednotlivých praktik na příkladech je s tímto fenoménem obeznámena valná většina, ovšem rozpoznat je v praxi není schopen téměř nikdo. Mladá generace je ekologicky uvědomělá, ale její povědomí o greenwashingu není větší, což dokazuje, že problematika by měla být širokou veřejností diskutována, aby se zamezilo manipulaci s dobrými úmysly spotřebitele a udržitelný rozvoj mohl být na vzestupu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The topic of ecology has resonated more and more in society in recent years, and the concept of sustainability in many forms is an integral part of this. Companies set out to fight for a green future with their product offerings and marketing strategies. But greenwashing practices can often be part of this company communication and the product or a brand could look more ecological than it is and the truth about the impact on the environment often remains hidden. Although the practices are considered misleading advertising, which is regulated by the state, in practice we may still find about half of the products that do not provide sufficient information to assess the accuracy of the claim. The aim of this work is to reflect on the issue of greenwashing and map the awareness of this phenomenon in Czech society with a closer focus on the young generation because it was the young generation that has been the focus of attention in connection with the Fridays For Future movement in recent years. The work is divided into theoretical, methodological, and research parts. In the research part is using quantitative research, the hypothesis is examined according to which the young generation is more ecological, and thus their awareness of greenwashing is greater. Research has shown that awareness of greenwashing is low in terms of terminology, however, after the presentation of individual practices on examples, the vast majority is familiar with this phenomenon, but almost no one can recognize them in practice. The young generation cares a lot about the environment but their awareness of greenwashing is low, which proves that the issue should be discussed by the general public to avoid manipulating consumer intentions and sustainable development could rise.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK