Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Faktory ovlivňující důvěryhodnost zpravodajských informací na Facebooku v rámci žurnalistického diskursu
Název práce v češtině: Faktory ovlivňující důvěryhodnost zpravodajských informací na Facebooku v rámci žurnalistického diskursu
Název v anglickém jazyce: Factors influencing credibility of news on Facebook in journalistic discourse
Klíčová slova: Důvěra, zpravodajské informace, sociální sítě, Facebook, kredibilita
Klíčová slova anglicky: Trust, news information, social media, Facebook, credibility
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.10.2020
Datum zadání: 08.10.2020
Datum a čas obhajoby: 16.09.2024 08:30
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2024
Oponenti: Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
APPELMAN, Alyssa a SUNDAR, S. Shyam. Measuring Message Credibility. Online. 2016, roč. 93, č. 1, s. 59-79. ISSN 1077-6990. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1077699015606057.

BOYD, Danah M. a ELLISON, Nicole B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Online. Journal of Computer-Mediated Communication. 2007, roč. 13, č. 1, s. 210-230. ISSN 10836101. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.

CHUNG, Chung Joo; NAM, Yoonjae a STEFANONE, Michael A. Exploring Online News Credibility: The Relative Influence of Traditional and Technological Factors. Onli-ne. Journal of Computer-Mediated Communication. 2012, roč. 17, č. 2, s. 171-186. ISSN 10836101. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01565.x.

COLEMAN, Stephen; MORRISON, David E. a ANTHONY, Scott. A constructivist study of trust in the news. Online. Journalism Studies. 2012, roč. 13, č. 1, s. 37-53. ISSN 1461-670X. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/1461670X.2011.592353.

DIJCK, José van. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-019-9970-773.

FLETCHER, Richard a PARK, Sora. The Impact of Trust in the News Media on Online News Consumption and Participation. Online. Digital Journalism. 2017, roč. 5, č. 10, s. 1281-1299. ISSN 2167-0811. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1279979.

HAYES, Arthur S.; SINGER, Jane B. a CEPPOS, Jerry. Shifting Roles, Enduring Valu-es: The Credible Journalist in a Digital Age. Online. Journal of Mass Media Ethics. 2007, roč. 22, č. 4, s. 262-279. ISSN 0890-0523. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/08900520701583545.

KANG, Minjeong. Measuring Social Media Credibility: A Study on a Measure of Blog Credibility. Online. 2011, 31 s. Dostupné z: https://www.instituteforpr.org/wp-content/uploads/BlogCredibility_101210.pdf.

KOVACH, Bill a ROSENSTIEL, Tom. Blur: How to Know What's True in the Age of Information Overload. Bloomsbury USA, 2011. ISBN 978-1608193011.

LI, Ruohan a SUH, Ayoung. Factors Influencing Information credibility on Social Media Platforms: Evidence from Facebook Pages. Online. Procedia Computer Science. 2015, roč. 72, s. 314-328. ISSN 18770509. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.12.146.

MCKNIGHT, D. Harrison a KACMAR, Charles J. Factors and effects of information credibility. Online. Proceedings of the ninth international conference on Electronic com-merce. 2007, s. 423-432. ISBN 9781595937001. Dostupné z: https://doi.org/10.1145/1282100.1282180.

STRÖMBÄCK, Jesper, Yariv TSFATI a kol. News media trust and its impact on media use: toward a framework for future research. Annals of the International Communication Association [online]. 2020, 44(2), 139-156 [cit. 2020-09-06]. DOI: 10.1080/23808985.2020.1755338. ISSN 2380-8985. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23808985.2020.1755338

TSFATI, Yariv a ARIELY, Gal. Individual and Contextual Correlates of Trust in Media Across 44 Countries. Online. Communication Research. 2014, roč. 41, č. 6, s. 760-782. ISSN 0093-6502. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0093650213485972.

WARNER-SØDERHOLM, Gillian; BERTSCH, Andy; SAWE, Everlyn; LEE, Dwight; WOLFE, Trina et al. Who trusts social media? Online. Computers in Human Behavior. 2018, roč. 81, s. 303-315. ISSN 07475632. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.12.026.
Předběžná náplň práce
Sociální sítě jsou prostorem, v němž dochází k rozvoji takzvané „informační obezity“. V nepřeberném množství informací, které zahlcuje virtuální prostředí, se mísí fakta s fake news, pravda se lží, kvalitní obsah se spamem. Vzhledem ke značnému množství informací je pro provozovatele sociálních sítí téměř nemožné obsah filtrovat. Ačkoli je důvěra v jednotlivá informační média, včetně sociálních sítí, předmětem mnohých studií a každoročních analýz, faktory ovlivňující důvěryhodnost informací v tuzemské mediální krajině zůstávají prozkoumány jen částečně. Cílem práce je zmiňovanou mezeru na základě zahraničních vědeckých studií vyplnit a prozkoumat, na jakém základě vyhodnocují uživatelé zpravodajské informace na Facebooku jako důvěryhodné (kredibilní), či naopak. Práce si též klade za cíl prozkoumat, jak se míra důvěry ve zpravodajské informace sdílené na Facebooku profily českých zpravodajských deníků či internetových zpravodajských serverů mění v závislosti na sociodemografických charakteristikách uživatelů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Social networks are a space in which so-called "information obesity" is developing. The plethora of information that overwhelms the virtual environment mixes facts with fake news, truth with lies, quality content with spam. The sheer volume of information makes it almost impossible for social network operators to filter the content. Although trust in individual information media, including social networks, has been the subject of many studies and annual analyses, the factors affecting the credibility of information in the domestic media landscape remain only partially explored. The aim of this thesis is to fill the mentioned gap based on foreign scientific studies and to investigate on what basis users evaluate news information on Facebook as trustworthy (credible) or vice versa. The paper also aims to investigate how the level of trust in news information shared on Facebook by profiles of Czech news outlets or online news servers changes depending on the socio-demographic characteristics of users.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK