Příčiny atraktivity videí na platformě YouTube mezi teenagery
Název práce v češtině: | Příčiny atraktivity videí na platformě YouTube mezi teenagery |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Reason for the Attractiveness of Audiovisual Content Generated by Youtubers for Teenage Audience |
Klíčová slova: | Dospívající publikum, YouTube, youtuber, socializace, parasociální vztah, audiovizuální dílo |
Klíčová slova anglicky: | Teenage audience, YouTube, youtuber, socialization, parasocial relationship, audiovisual work |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.10.2020 |
Datum zadání: | 05.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2023 |
Oponenti: | Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BALLEYS, Claire, Florence MILLERAND, Christine THOËR a Nina DUQUE. Searching for Oneself on YouTube: Teenage Peer Socialization and Social Recognition Processes. Mediastudies.press [online]. Université de Fribourg, Université du Québec à Montréal, 2020 [cit. 2022-12-29]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/353053896
BANDURA, Albert. Social Learning Theory. New Jersey: Prentice Hall, 1977. ISBN 0-13-816751-6. BAZIN, André v BORDWELL, David a Kristin THOMPSONOVÁ. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. BEDROŠOVÁ, Marie, Renata HLAVOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ, Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL. EU KIDS ONLINE IV v České republice: České děti a dospívající na internetu: Zpráva z výzkumu na základních a středních školách. Masarykova Univerzita, 2018. BOORSTIN, Daniel J. The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. Vintage; 1st Vintage Books Ed edition. ISBN 978-0679741800. BOR, Vladimír. Recese. Praha: Paseka, 1993. ISBN 80-851-9235-7. BORDWELL, David a Kristin THOMPSONOVÁ. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. BURGESS, Jean a Joshua GREEN. YouTube: Online Video and Participatory Culture. 2. vydání. Polity press, 2018. ISBN 978-1-5095-3359-6. BARRATT, Emma L. a Nick J. DAVIS. Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR): a flow-like mental state [online]. 2015 [cit. 2022-12-29]. Dostupné z: https://doi.org/10.7717/peerj.851 BORDWELL, David a Kristin THOMPSONOVÁ. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. CLEVE, B. Film Production Management. Taylor & Francis, 2012. ISBN 978-1-136-04402-1. DREDGE, Stuart. YouTube was meant to be a video-dating website. The Guardian [online]. 2020 [cit. 2022-12-29]. ISSN 0261-3077. DYER, Richard. Heavenly Bodies. Taylor & Francis, 2003. ISBN 041531027XID. GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2. HARTMANN, Tilo. Horton and Wohl Revisited: Exploring Viewers' Experience of Parasocial Interaction. Journal of Communication [online]. 2011, 1104 - 1121 [cit. 2022-12-29]. Dostupné z: doi:10.1111/j.1460-2466.2011.01595.x HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. HUANG, Tsun-Yu, Wen-Kuo CHEN, Chien-Wen CHEN a Andri Dayarana K. SILALAHI. Understanding How Product Reviews on YouTube Affect Consumers’ Purchase Behaviors in Indonesia: An Exploration Using the Stimulus-Organism-Response Paradigm [online]. 2022 [cit. 2022-12-29]. Dostupné z: https://www.hindawi.com/journals/hbet/2022/4976980/ JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2284-9. JEŘÁBEK, Hynek. Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2003. KATZ, Elihu. Mass Communications Research and the Study of Popular Culture: An Editorial Note on a Possible Future for This Journal. Studies in Public Communication. University of Pennsylvania, 1959. KATZ, Elihu; BLUMLER, Jay; GUREVITCH, Michael. Uses and gratifications research. The public opinion quarterly [online], 1973. [cit. 2019-04-06]. ISSN: 1537-5331. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/2747854 KISHOLOY, Roy. How to Execute Celebrity Endorsements for Enhancing Brand Preferences?. 2018. ISBN 9781974521272. KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKI. České děti v kybersvětě: Jak se chovají a co jim hrozí?. Univerzita Palackého v Olomouci: Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, 2019. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. LAŠEK, Jan, VONDROUŠOVÁ, Jindra. Psychologie sociální a osobnosti. Hradec Králové, 2014. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1. PETRÁČKOVÁ, Věra a Jiří KRAUS. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 1997, ISBN 80-200-0607-9. PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants [online]. 2001 [cit. 2022-12-29]. Dostupné z: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf REIFOVÁ, Irena a kolektiv. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. TAYLOR, Charles. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2001. Morální a politická filosofie. ISBN 80-7007-150-8. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je získat vhled do perspektivy publika fenoménu youtuberingu, a to jednak pomocí studia odborných textů, jednak provedením focus groups se zástupci konzumentů mediálního obsahu a jednak prostřednictvím obsahové analýzy vybraných audiovizuálních obsahů platformy YouTube.
Práce přitom bude klást důraz především na následující oblasti: Charakteristické rysy videí youtuberů ve srovnání s jiným audiovizuálním obsahem, především s krátkými audiovizuálními díly umístěnými online Motivace ke konzumaci obsahu youtuberů a příčiny atraktivity tohoto obsahu Označení youtuber může zahrnovat velkou spoustu jednotlivců produkujících různé typy obsahů. Diplomová práce se však zaměří výlučně na videa s cílovou skupinou zahrnující z největší části děti. Půjde tedy výlučně o vlogy a streamy, resp. livestreamy a jejich konzumenty. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to gain insight into the audience perspective of the youtubing phenomenon by studying academic texts, conducting focus groups with representatives of media content consumers and content analysis of selected audiovisual content on the YouTube platform.
The work will focus on the following areas: Characteristic features of YouTubers' videos in comparison with other audiovisual content, especially short audiovisual works posted online Motivations for consuming YouTubers' content and reasons for the attractiveness of this content The term youtuber can encompass a large number of individuals producing different types of content. However, this thesis will focus exclusively on videos with a target audience including, for the most part, children. It will therefore be exclusively about vlogs and streams, or livestreams and their consumers. |