Vliv genderu na vnímání atraktivity u mladých lidí
Název práce v češtině: | Vliv genderu na vnímání atraktivity u mladých lidí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of gender on the perception of attractiveness in young people |
Klíčová slova: | atraktivita, vnímání atraktivity, mladí lidé, partnerské preference, gender, přitažlivost |
Klíčová slova anglicky: | attractiveness, perception of attractiveness, young people, partner preferences, gender, attraction |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Markéta Mazáková Šetinová, M.Sc., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.10.2020 |
Datum zadání: | 30.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK211, 211, Malá učebna, 2.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Nela Andresová |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Předpokládané metody zpracování
Ve své práci budu využívat metody kvantitativního výzkumu. Vytvořím anonymní dotazník v online prostředí, složený z převážně uzavřených otázek, pomocí nichž se pokusím získat odpověď na mou výzkumnou otázku. Můj vzorek budou tvořit mladí dospělí lidé mezi 18 a 25 lety věku. Pokud to bude jen trochu možné, budu se snažit, aby byli respondenti přibližně rovnoměrně rozděleni na muže a ženy, abych mohla obě pohlaví spravedlivě srovnávat. Pro sběr dat využiji sociální sítě či osobní známosti. Následnou analýzu dat provedu v programu SPSS, který mi pomůže přehledně znázornit do grafů a tabulek výsledky mého zkoumání. Etické souvislosti zvažovaného projektu Je pravda, že budu ve své práci pracovat s otázkami na poměrně citlivé téma, ale jelikož budu při realizaci projektu pracovat pouze s anonymním dotazníkem a data z něj budou využita pouze pro mou osobní analýzu (což bude respondentům předem zdůrazněno), dle mého názoru je má práce spojena pouze s minimálními etickými riziky (např. potenciálním únikem dat, před kterým se ovšem ochráním dostatečným zabezpečením). |
Seznam odborné literatury |
1. BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychologická encyklopedie: Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2009
2. BUSS, D. M., D. P. SCHMITT. „Sexual strategies theory: an evolutionary perspective on human mating.“ Psychological Review. 1993, 100(2): 204 - 232. 3. FITNESS, J., FLETCHER, G., & OVERALL, N. Interpersonal attraction and intimate relationships. Handbook of Social psychology (Hogg M.A., Cooper J. – editováno). Sage publications: London, 2007 4. FREVERT, T., WALKER, L. Physical Attractiveness and Social Status. Sociology Compass. 2014, 8(3). 5. HAMPLOVÁ, D., P. ŠALAMOUNOVÁ, G. ŠAMANOVÁ. Životní cyklus - sociologické a demografické perspektivy. Praha: SLON, 2006. 6. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010 7. LAMY L. Physical Attractiveness and Romantic Relationships: A Review. Psychology and Psychotherapy: Research Study. 2020, 3(4). 8. MATĚJŮ, P., D. HAMPLOVÁ, P. HAMPL, M. LOUŽEK, S. WEIDNEROVÁ, P. ANÝŽOVÁ, M. SMITH. Moc krásy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017. 9. RAMSEY, J. L., LANGLOIS, J. H., HOSS, R. A., RUBENSTEIN, A. J., & GRIFFIN, A. M. Attractiveness, attraction, and sexual selection: Evolutionary perspectives on the form and function of physical attractiveness. Advances in Experimental Social Psychology. 2004. 10. SLAMĚNÍK, I., J. VÝROST. Sociální psychologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. |
Předběžná náplň práce |
Každý máme někoho, kdo nás něčím přitahuje, kdo nám připadá atraktivní, třeba už na první pohled. Nicméně pro každého z nás to bude z jiného důvodu. Cílem mé bakalářské práce bude zjistit, co pro mladé lidi znamená atraktivita opačného pohlaví. Jak sami vnímají pojem „atraktivní“. Co všechno si představí a jaké aspekty zahrnou do své subjektivní představy „atraktivního muže/atraktivní ženy“. Konkrétně se zaměřím na mladé dospělé lidi ve věku od 18 do 25 let žijící v České Republice, přičemž budu srovnávat rozdíly mezi vnímáním atraktivity u mužů a žen. Jelikož však téma atraktivity je spíše psychologickým předmětem zkoumání a sociologie se jím příliš nezabývá, bude základem, z něhož bude vycházet mé zkoumání a předpoklady, sociologická debata na téma partnerských preferencí, jež je na sociologické půdě poměrně hojně zkoumané.
Atraktivita silně zasahuje do vztahů, ať už partnerských či přátelských, nově vznikajících či již existujících. Pojem atraktivita se dá vnímat různě. Každý si pod ním představí něco trochu jiného a každý si tak trochu vytváří svou osobní definici tohoto pojmu sám. Pojem atraktivita definuje například Kolářský jako „vlohy k všeobecnému vábení zdůrazňováním signálů vlastní pohlavní příslušnosti [Kolářský in Baštecká 2009], či také například autoři Fitness, Fletcher a Overall, jež jej vymezují jako funkci kulturně společensky sdílených norem spojených s individuálními preferencemi člověka [Fitness, Fletcher, Overall 2007]. Tento pojem je možné rozdělit na dvě složky – atraktivitu osobní a atraktivitu fyzickou. Tyto dvě složky se navzájem prolínají, už jen tím, že jedna může například celá zastínit druhou, či vykompenzovat její nedostatek. Fyzická atraktivita, neboli také krása, zahrnuje mnoho faktorů - jako například tvary postavy, výšku, gestikulaci, úsměv, dynamiku pohybu, barvu vlasů a očí či charakteristiku tváře. Hraje velmi důležitou roli při vytváření prvního dojmu z daného člověka a při prvotním navazování a vzniku interpersonálních vztahů. Ačkoliv je fyzická atraktivita velmi subjektivní, konkrétní ideální rysy se pro jednotlivé kultury, pohlaví a věkové skupiny dají nalézt [Ramsey a spol 2004.]. Druhým typem je atraktivita osobní, která bývá považována za nutnou a oproti fyzické atraktivitě důležitější pro dlouhodobou udržitelnost interpersonálních vztahů. Do atraktivity osobní zahrnují Výrost a Slaměník například osobnostní vlastnosti, postoje, názory, zájmy, socioekonomický status... [Slaměník, Výrost 2008]. Často bývá osobní atraktivita označována jako charisma, jež je chápáno jako schopnost jedince působit na lidi a zaujmout je pouze na základě svých názorů, přesvědčení, způsobu komunikace [Hartl, Hartlová 2010]. Sociologové ovšem zpravidla nejsou schopni oddělit vliv fyzické krásy od sociální (osobní) atraktivity, protože se vzájemně doplňují a podporují [Matějů a spol. 2017: 10]. Můžeme tedy vidět, že slovo atraktivita může být vnímáno více způsoby. A právě rozdíl v tom, jak jej vnímají mladí muži a ženy, se budu snažit vyzkoumat. Budu se zajímat o to, zdali mladí lidé vnímají za slovem „atraktivní“ spíše jen fyzickou atraktivitu, či do tohoto označení zahrnují i jiné aspekty. Ráda bych se v práci zaměřila i na vysvětlení rozdílných preferencí mužů a žen v kontextu sociálních norem a očekávání. Jak jsem již zmínila v úvodu, pojem atraktivita však sám o sobě není v sociologii příliš zkoumaný, zabývá se jím spíše sociální psychologie. Nicméně již mnoho sociologických studií se zabývalo partnerskými preferencemi, které jsou s atraktivitou úzce provázané, jelikož některé z klíčových faktorů při výběru partnera lze shrnout právě zkoumaným pojmem “atraktivita”. Na mnoha studiích bylo prokázáno, že právě fyzická atraktivita je primárním faktorem při výběru partnera [Swami & Furnham 2008], což nám ukazuje například i výzkum Dany Hamplové [2017]. Hamplová také poukázala na genderové rozdíly při výběru partnera. Zatímco ženy při výběru mužů kladly vedle samotného vzhledu velký důraz na jeho sociálně-ekonomické postavení, u mužů podobná korelace nebyla nalezena - muži naopak při výběru žen vnímali jako rozhodující faktor fyzickou atraktivitu i přes socio-ekonomické rozdíly [Hamplová in Matějů a spol. 2017]. Tento fakt nám potvrzuje například i studie Busse a Schmitta, kteří také došli k závěru, že muži při výběru partnerky preferují už z evolučních důvodů mladistvý fyzický vzhled ženy, tj. znaky plodnosti ženy, zatímco pro ženy jsou důležité signály schopnosti zabezpečení ze strany muže, jako je inteligence a vyšší status [Buss, Schmitt 1993]. Toto zjištění týkající se partnerských preferencí bych chtěla ve své práci aplikovat i na téma atraktivity a využít jej jako hypotézu pro svůj výzkum. Cílem mé práce bude tedy zjistit, co znamená pojem “atraktivní” pro danou věkovou kategorii a interpretovat rozdíly mezi vnímáním atraktivity mladých mužů a žen za pomoci sociologických a psychologických debat. V rámci toho se pokusím otestovat, zda muži při představě „atraktivní ženy“ vnímají pouze fyzicky atraktivní ženu (tedy krásnou), zatímco pro ženy musí „atraktivní muž“ odpovídat více kritériím (předpoklad vycházející z aktuálních zjištění o partnerských preferencích). |