Práce s poezií v hodinách ČJL na střední škole
Název práce v češtině: | Práce s poezií v hodinách ČJL na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Workind with poetry in secondary school Czech langusge and literature classes |
Klíčová slova: | Poezie, výuková lekce, didaktika, literatura, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | Poetry, Class session, Didactics, Literature, High school |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.09.2020 |
Datum zadání: | 21.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 09:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Shromáždím z různých literárně-didaktických publikací metody a aktivity, které navrhují jejich autoři pro práci s básnickými texty.
Nabídnu vlastní invenci, nápady, jakým způsobem lze s konkrétními texty pracovat. Teoretickou část doplním autentickým materiálem od žáků z mých hodin. Aktivity a metody, které v hodinách vyzkouším, analyzuji a zhodnotím jejich přínos pro středoškolskou výuku literatury + doplním autentická hodnocení samotných žáků. Sesbírám a vyhodnotím nápady od zkušených praktiků. |
Seznam odborné literatury |
BRUKNER, Josef. FILIP, Jiří. Větší poetický slovník. Praha: Československý spisovatel 1968
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. HOZNAUER, Miloš. Dobrodružství s literaturou. Praha: SPN, 1993 KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997. KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995. MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci. Praha: Akademie múzických umění 2010. NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006. VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011. VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá způsoby práce s poezií v hodinách ČJL při výuce na střední škole. V teoretické části zkoumá vztah studentů k poezii, hledá smysl poezie z pohledu středoškolských studentů. V praktické části představuje celé lekce i dílčí aktivity zaměřené na výuku poezie, které byly realizované v hodinách ČJL. Lekce i aktivity jsou doplněny reflexí a autentickými ukázkami studentských prací, které byly v rámci realizovaných lekcí a aktivit studenty vytvořeny. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The dissertation is concerned with the different kinds of working with poetry in ČJL (Czech Language and Literature) classes in high school. In the theoretical part, students’ relationship towards poetry is studied, attempting to find the purpose of poetry from the viewpoint of high school students. In the practical part, entire classes and separate activities with a focus on poetry are introduced. These classes were carried out in actual classes of ČJL. Both classes and activities are supplemented with reflection and authentic excerpts of students’ work, which was created during the aforementioned classes and activities. |