Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol jako aktéři vzdělávací politiky: případová studie
Název práce v češtině: Nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol jako aktéři vzdělávací politiky: případová studie
Název v anglickém jazyce: Non-teaching staff in kindergartens as education policy actors: case study
Klíčová slova: Vzdělávací politika, mateřská škola, aktéři vzdělávací politiky, pedagogický pracovník, nepedagogický pracovník, vztahy na pracovišti, motivace, hierarchie
Klíčová slova anglicky: Educational policy, kindergarten, actors of educational policy, pedagogical employee, non-pedagogical employee, workplace relations, motivation, hierarchy
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.09.2020
Datum zadání: 07.09.2020
Datum a čas obhajoby: 17.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK314, 314, Malá učebna, 3.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2021
Oponenti: Mgr. Karel Gargulák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
1. ARMSTRONG, Michael. A handbook of human resource managament practice. Kogan Page Limited, 2014. ISBN 978 0 7494 6964 1

2. BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN: 8071785377

3. BEST, Samuel. KRUEGER, Briand. Internet Data Collection. Kalifornie: SAGE. 2004.

4. BURKOVIČOVÁ, Radmila, KROPÁČKOVÁ, Jana. Profesní činnosti učitelek mateř-ských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-562

5. CLOTFELTER, Charles. HEMELT, Steven. LADD, Helen. Teaching Assistants and Nonteaching Staff: Do They Improve Student Outcomes? American Institutes for Re-search. Washington D.C., 2016 (online)

6. CRESWELL, John. Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Qu-antitative and Qualitative Research. New York, 2015. ISBN-13: 9780133549645

7. EGER, Ludvík. JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Řízení a kultura školy. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-01-7

8. FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce.“ Praha: Argo, 1988. 978-80-7203-935-7

9. GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

10. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0219-6

11. HOEKSMA, Nolen. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0083-3

12. HOFSTEDE, Geert. Cultures and Organizations: Software of the mind. London/New York, 1991. 978-0-07-166418-9

13. HORÁČKOVÁ, Ilona. Metodika práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Pa-lackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-7552-115-6

14. JEŽEK, Stanislav. Diagnostika klimatu školy. Smysluplnost vs. srovnatelnost. Zlín kon-ference AŠP SR a ČR,"Novinky v pedagogické a školní psychologii", 2005.

15. KALOUS, Jaroslav, VESELÝ, Arnošt. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-2461262-3

16. KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007.

17. KOHOUTEK, Jan; VESELÝ, Arnošt; ŠPAČKOVÁ, Zuzana. Vzdělávací politika. Br-no, 2015.

18. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Ústav pedagogických věd FF MU. Brno, 2009. ISSN 2336-4521 (online)

19. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-4435-3

20. KRÁTKÁ, Zdeňka. Motivace pedagogických pracovníků v mateřských školách. Praha, 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce: Jaro-slav KALOUS.

21. MAREŠ, Jiří. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.

22. MAREŠ, Jiří. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Praha: Univerzita Karlo-va, Lékařská fakulta Hradec Králové, Ústav sociálního lékařství, 2015.

23. MOURALOVÁ, Magdalena. Učitelé jako aktéři vzdělávací politiky: konceptualizace aktérů ve veřejné politice a aplikace vybraných přístupů na příklad učitelů. Praha, 2019. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politiky. Vedoucí práce Veselý, Arnošt.

24. MUNN, Pamela. Parents and Schools: Customers,Managersor, Partners, London: Routledge, 1993.ISBN0‐415‐08926-3

25. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální Psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0577-X

26. NĚMEC, Zbyněk. ŠIMÁČKOVÁ-LAUREČNČÍKOVÁ, Klára. HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN: 978-80-7290-712-0

27. POTŮČEK, Martin a kolektiv. Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství, 2005.

28. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2

29. PRŮCHA, Jan. WALTEROVÁ, Eliška. MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.

30. PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-468-7

31. RICHMOND, Matthew. The Hidden Half: School Employees Who Don’t Teach. Ohio, 2014.

32. RITCHIE, Jane. LEWIS, Jane. QUALITATIVE RESEARCH PRACTICE. A Guide for Social Science Students and Researchers. New York, 2005.
33. SPILKOVÁ, Vladimíra. Klima současné školy. In: Sborník české pedagogické společ-nosti. Praha, 2004.

34. SPILKOVÁ, Vladimíra. Tvorba kvalitního klimatu (školy, třídy) – výzva pro učitelské vzdělávání. In CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ, D. (eds.) Klima současné české školy. Sborník příspěvků z 11.konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2003. ISBN: 80-7203-064-5.

35. STAKE, Richard.The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage, 1995.

36. SYSLOVÁ, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Zlín: Univerzita To-máše Bati ve Zlíně, 2016.

37. ŠVAŘÍČEK, Roman. ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0

38. TATE, Judith Ann, HAPP Mary Beth. Qualitative Secondary Analysis: A Case Exem-plar, Journal of Pediatric Health Care, 2018.

39. UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0

40. VALENTA, Jiří. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Anag, 2016. ISBN 978-80-7263-974-8

41. VANÍČEK, Jan. Profesní motivace učitelů a učitelek v základních školách speciálních. Brno, 2017. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lucie PROCHÁZKOVÁ.

42. VANÍČKOVÁ, Klára. Transkripce v konverzační analýze. Praha, 2014.

43. VEISOVÁ, Eva. Možnosti a důsledky kombinace metod v sociologickém výzkumu se zřetelem na metody focus groups a internetového výzkumu. Praha, 2009.

44. VESELÝ, Arnošt. Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Re-formy organizací veřejných služeb v teorii akontability. In: Sociologický časopis, Praha, 2012. (online)

45. VESELÝ, Arnošt. NEKOLA, Martin. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, me-tody a praxe. Praha: SLON, 2007. ISBN 9788086429755

46. ZEMANOVÁ, Lucie. Motivace budoucích učitelů při výběru učitelského povolání. Praha, 2019. (online)
Předběžná náplň práce
Obecným cílem této bakalářské práce je popsat role a kompetence nepedagogických zaměstnanců mateřských škol jako aktérů vzdělávací politiky. Na základě kvalitativních dat, která jsem získala prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 10 zaměstnanci mateřské školy s pseudonymem „Motýlek”, prozkoumávám a následně analyzuji role nepedagogických pracovníků v kultuře této mateřské školy.
Roli nepedagogických zaměstnanců v rámci instituce zkoumám hned z několika perspektiv, zaprvé z pohledu samotných nepedagogických zaměstnanců, za druhé z pohledu pedagogických zaměstnanců a třetí, doplňující pohled na nepedagogické zaměstnance pochází od bývalých žáků mateřských škol. Práce si rovněž klade za cíl upozornit na nepostradatelnost této skupiny zaměstnanců v běžném chodu instituce.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this bachelor thesis is to describe the roles and competencies of non - teaching employees of kindergartens as actors of educational policy. Based on the qualitative data that I obtained through semi-structured interviews with 10 employees of the kindergarten with the pseudonym "Butterfly", I examine and then analyze the roles of non-teaching staff in its own culture.
I examine the role of non-teaching staff within the institution from several perspectives, firstly from the point of view of non-teaching staff themselves, secondly from the point of view of teaching staff and thirdly, the additional view of non-teaching staff comes from former kindergarten students. The work also aims to draw attention to the indispensability of this group of employees in the normal operation of the institution.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK