Nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol jako aktéři vzdělávací politiky: případová studie
Název práce v češtině: | Nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol jako aktéři vzdělávací politiky: případová studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Non-teaching staff in kindergartens as education policy actors: case study |
Klíčová slova: | Vzdělávací politika, mateřská škola, aktéři vzdělávací politiky, pedagogický pracovník, nepedagogický pracovník, vztahy na pracovišti, motivace, hierarchie |
Klíčová slova anglicky: | Educational policy, kindergarten, actors of educational policy, pedagogical employee, non-pedagogical employee, workplace relations, motivation, hierarchy |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.09.2020 |
Datum zadání: | 07.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK314, 314, Malá učebna, 3.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2021 |
Oponenti: | Mgr. Karel Gargulák |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1. ARMSTRONG, Michael. A handbook of human resource managament practice. Kogan Page Limited, 2014. ISBN 978 0 7494 6964 1
2. BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN: 8071785377 3. BEST, Samuel. KRUEGER, Briand. Internet Data Collection. Kalifornie: SAGE. 2004. 4. BURKOVIČOVÁ, Radmila, KROPÁČKOVÁ, Jana. Profesní činnosti učitelek mateř-ských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-562 5. CLOTFELTER, Charles. HEMELT, Steven. LADD, Helen. Teaching Assistants and Nonteaching Staff: Do They Improve Student Outcomes? American Institutes for Re-search. Washington D.C., 2016 (online) 6. CRESWELL, John. Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Qu-antitative and Qualitative Research. New York, 2015. ISBN-13: 9780133549645 7. EGER, Ludvík. JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Řízení a kultura školy. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-01-7 8. FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce.“ Praha: Argo, 1988. 978-80-7203-935-7 9. GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3. 10. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0219-6 11. HOEKSMA, Nolen. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0083-3 12. HOFSTEDE, Geert. Cultures and Organizations: Software of the mind. London/New York, 1991. 978-0-07-166418-9 13. HORÁČKOVÁ, Ilona. Metodika práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Pa-lackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-7552-115-6 14. JEŽEK, Stanislav. Diagnostika klimatu školy. Smysluplnost vs. srovnatelnost. Zlín kon-ference AŠP SR a ČR,"Novinky v pedagogické a školní psychologii", 2005. 15. KALOUS, Jaroslav, VESELÝ, Arnošt. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-2461262-3 16. KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 17. KOHOUTEK, Jan; VESELÝ, Arnošt; ŠPAČKOVÁ, Zuzana. Vzdělávací politika. Br-no, 2015. 18. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Ústav pedagogických věd FF MU. Brno, 2009. ISSN 2336-4521 (online) 19. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-4435-3 20. KRÁTKÁ, Zdeňka. Motivace pedagogických pracovníků v mateřských školách. Praha, 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce: Jaro-slav KALOUS. 21. MAREŠ, Jiří. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3. 22. MAREŠ, Jiří. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Praha: Univerzita Karlo-va, Lékařská fakulta Hradec Králové, Ústav sociálního lékařství, 2015. 23. MOURALOVÁ, Magdalena. Učitelé jako aktéři vzdělávací politiky: konceptualizace aktérů ve veřejné politice a aplikace vybraných přístupů na příklad učitelů. Praha, 2019. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politiky. Vedoucí práce Veselý, Arnošt. 24. MUNN, Pamela. Parents and Schools: Customers,Managersor, Partners, London: Routledge, 1993.ISBN0‐415‐08926-3 25. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální Psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0577-X 26. NĚMEC, Zbyněk. ŠIMÁČKOVÁ-LAUREČNČÍKOVÁ, Klára. HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN: 978-80-7290-712-0 27. POTŮČEK, Martin a kolektiv. Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství, 2005. 28. PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2 29. PRŮCHA, Jan. WALTEROVÁ, Eliška. MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4. 30. PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-468-7 31. RICHMOND, Matthew. The Hidden Half: School Employees Who Don’t Teach. Ohio, 2014. 32. RITCHIE, Jane. LEWIS, Jane. QUALITATIVE RESEARCH PRACTICE. A Guide for Social Science Students and Researchers. New York, 2005. 33. SPILKOVÁ, Vladimíra. Klima současné školy. In: Sborník české pedagogické společ-nosti. Praha, 2004. 34. SPILKOVÁ, Vladimíra. Tvorba kvalitního klimatu (školy, třídy) – výzva pro učitelské vzdělávání. In CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ, D. (eds.) Klima současné české školy. Sborník příspěvků z 11.konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2003. ISBN: 80-7203-064-5. 35. STAKE, Richard.The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage, 1995. 36. SYSLOVÁ, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Zlín: Univerzita To-máše Bati ve Zlíně, 2016. 37. ŠVAŘÍČEK, Roman. ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0 38. TATE, Judith Ann, HAPP Mary Beth. Qualitative Secondary Analysis: A Case Exem-plar, Journal of Pediatric Health Care, 2018. 39. UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0 40. VALENTA, Jiří. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Anag, 2016. ISBN 978-80-7263-974-8 41. VANÍČEK, Jan. Profesní motivace učitelů a učitelek v základních školách speciálních. Brno, 2017. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lucie PROCHÁZKOVÁ. 42. VANÍČKOVÁ, Klára. Transkripce v konverzační analýze. Praha, 2014. 43. VEISOVÁ, Eva. Možnosti a důsledky kombinace metod v sociologickém výzkumu se zřetelem na metody focus groups a internetového výzkumu. Praha, 2009. 44. VESELÝ, Arnošt. Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Re-formy organizací veřejných služeb v teorii akontability. In: Sociologický časopis, Praha, 2012. (online) 45. VESELÝ, Arnošt. NEKOLA, Martin. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, me-tody a praxe. Praha: SLON, 2007. ISBN 9788086429755 46. ZEMANOVÁ, Lucie. Motivace budoucích učitelů při výběru učitelského povolání. Praha, 2019. (online) |
Předběžná náplň práce |
Obecným cílem této bakalářské práce je popsat role a kompetence nepedagogických zaměstnanců mateřských škol jako aktérů vzdělávací politiky. Na základě kvalitativních dat, která jsem získala prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 10 zaměstnanci mateřské školy s pseudonymem „Motýlek”, prozkoumávám a následně analyzuji role nepedagogických pracovníků v kultuře této mateřské školy.
Roli nepedagogických zaměstnanců v rámci instituce zkoumám hned z několika perspektiv, zaprvé z pohledu samotných nepedagogických zaměstnanců, za druhé z pohledu pedagogických zaměstnanců a třetí, doplňující pohled na nepedagogické zaměstnance pochází od bývalých žáků mateřských škol. Práce si rovněž klade za cíl upozornit na nepostradatelnost této skupiny zaměstnanců v běžném chodu instituce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this bachelor thesis is to describe the roles and competencies of non - teaching employees of kindergartens as actors of educational policy. Based on the qualitative data that I obtained through semi-structured interviews with 10 employees of the kindergarten with the pseudonym "Butterfly", I examine and then analyze the roles of non-teaching staff in its own culture.
I examine the role of non-teaching staff within the institution from several perspectives, firstly from the point of view of non-teaching staff themselves, secondly from the point of view of teaching staff and thirdly, the additional view of non-teaching staff comes from former kindergarten students. The work also aims to draw attention to the indispensability of this group of employees in the normal operation of the institution. |