Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Economic analysis of Czechoslovak New Wave in the Film industry in historical and political context of the 1960s
Název práce v češtině: Ekonomická analýza československé nové vlny ve filmovém rpůmyslu v historickém a politickém kontextu šedesátých let
Název v anglickém jazyce: Economic analysis of Czechoslovak New Wave in the Film industry in historical and political context of the 1960s
Klíčová slova: Filmový průmysl, československá nová vlna, nákladově-výnosová analýza, cenzura, návštěvnost kin, šedesátá léta
Klíčová slova anglicky: Film Industry; Czechoslovak New Wave; Cost-Benefit Analysis; Censorship; Film Attendance; the 1960s
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Institut ekonomických studií (23-IES)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Ing. Antonie Doležalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.07.2020
Datum zadání: 31.07.2020
Datum a čas obhajoby: 24.01.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2022
Oponenti: doc. Ing. Tomáš Cahlík, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Research question and motivation
The intended aim of the thesis is an economic analysis of the film industry in Czechoslovakia in the 1960s. The main research question I intend to study is whether the movies which belong to Czechoslovak New wave were profitable. As factors that could influence the film efficiency the state interventions, the filming time and the total cinema attendance will be examined.

In the theoretical part of my BA thesis, I would provide the historical context including the functioning of censorship. The film censorship in the 60s was mainly part of the production process, which had an impact on the strategy of film production (Skupa 2016). Then I would mention a few names, that had a politic influence on film production, for example, Alois Poledňák (director of Czechoslovak state film in the 1960s), who with his conforming personality could have affected the benevolence of censorship (Skupa 2016, Szczepanik 2016).It could be interesting to provide clustered data and meaningfully interpret them. This study could provide a basis for further research.


Contribution
There is already a lot of work about New Wave movies at that time in terms of art or history (Hames 2008), but since the film industry in Czechoslovakia in the 1960s is still not been analysed within the frame of economic analysis, it could bring a new perspective to light. Similar analysis has been done before within the scope of the interwar period (1918-1945) characterized by strong monopolization of the film industry (Doležalová and Moravcová 2020). However, economic analysis in Czechoslovakia of this kind with the film industry in state ownership has not been examined yet. I would like to restrict my study to the New Wave of Czechoslovak film to inspect the theme more profoundly.


Methodology
For historical context (including important persons influencing film industry) and censorship, I will use existing literature. I will use archival data from NFA (Národní filmový archiv), archival editions of the magazine Iluminace, or overviews and comparisons of the most important production data of the years 1960-1970. After gathering the data I will do the cost-benefit analysis of each movie and try to interpret the data altogether and the rest of the obtained data (filming time, cinema attendance, state support) interpret as well. Finally, I will make conclusions from all data gathered.
Seznam odborné literatury
Bauma, Pavol 1965. Ekonomika československého filmu. Bratislava : Slovenské vydavatel'stvo technické literatúry : Filmový ústav Bratislava, 1965
Doležalová, Antonie, and Moravcová, Hana 2020. “Czechoslovak film
industry on the way from private business to public good (1918-1945).” Business History. DOI: 10.1080/00076791.2020.1751822
Dvořáková, Tereza Czesany; Doležalová, Antonie; and Moravcová, Hana 2020. “Historie československého / českého filmu v zrcadle jeho ekonomických dat.” Časopis Iluminace 1/2020, s. 5-39. Praha : Národní filmový archiv, 2020
Hames, Peter 2005. The Czechoslovak new wave. London ; New York : Wallflower Press, 2005
Nesveda, Albert 1958. Organisace a ekonomika distribuce filmů. Praha : Československý film, 1958
Saska, František 1971. Přehledy a srovnání nejdůležitějších výrobních dat filmů roku 1960-1970. Praha : [Filmové studio Barrandov], 1971
Skupa, Lukáš 2016. Vadí – Nevadí: česká filmová cenzura v 60. Letech. Praha : Národní filmový archiv, 2016
Szczepanik, Petr 2004. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha : Nakladatelství Herrmann a synové, 2004
Szczepanik, Petr 2016. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha : Národní filmový archiv, 2016
Šmída, Bohumil 1985. Organizace československého filmového podnikání a filmové tvorby. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1985
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Introduction:
Motivation
A brief overview of existing knowledge
Organization of the thesis

Literature overview and background:
Literature on historical context
Literature on censorship

Methodology:
Description of data
Data analysis

Analysis and data interpretation:
Data interpretation in the historical context

Conclusion:
Topics for further research
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK