Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Odpovědnost za újmu způsobenou při provozu dopravních prostředků
Název práce v češtině: Odpovědnost za újmu způsobenou při provozu dopravních prostředků
Název v anglickém jazyce: Liability for Damage Caused in Connection with Operation of Vehicles
Klíčová slova: odpovědnost, provoz dopravních prostředků, dopravní prostředek, doprava
Klíčová slova anglicky: liability, operation of vehicles, vehicle, transport
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanského práva (22-KOP)
Vedoucí / školitel: doc. JUDr. Petr Šustek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.07.2020
Datum zadání: 01.07.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.01.2021
Datum a čas obhajoby: 25.01.2021 12:30
Místo konání obhajoby: místnost 406
Datum odevzdání elektronické podoby:17.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 25.01.2021
Oponenti: doc. JUDr. Michaela Hendrychová, CSc.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Odpovědnost za újmu způsobenou při provozu dopravních prostředků je jako objektivní odpovědnost upravena v § 2927 a násl. občanského zákoníku mezi dalšími tzv. zvláštními skutkovými podstatami. Pro vznik povinnosti k náhradě újmy je třeba, aby byly splněny všechny zákonné předpoklady, kromě základních i ty specifické, které jsou pro každý druh objektivní odpovědnosti upraveny zvlášť.
Při stanovování specifických předpokladů vzniku povinnosti k náhradě újmy dle § 2927 však občanský zákoník užívá pojmů jako „dopravní prostředek“, „doprava“, „provozovatel“ nebo „zvláštní povaha provozu“, aniž by současně tyto pojmy blíže vymezoval. Nedostatečná konkretizace uvedených pojmů potom působí interpretační a aplikační problémy v praxi.
Cílem této práce je zanalyzovat některé vybrané problematické aspekty objektivní odpovědnosti dle § 2927 občanského zákoníku, zhodnotit zákonnou dikci a dále nabídnout odpovědi na některé dosud nezodpovězené nebo nejistě či protichůdně zodpovězené otázky s vybranými aspekty souvisejícími. K tomuto účelu bylo užito zejména deskriptivně-analytické metody a metody komparace, kdy některé aspekty byly komparovány s rakouskou právní úpravou, která je české právní úpravě z důvodu společných právních kořenů velmi blízká.
Z hlediska struktury je v úvodní kapitole předestřena geneze zvláštní právní úpravy odpovědnosti dle § 2927 občanského zákoníku, neboť je významná pro náležité uchopení současné právní úpravy, která vychází z dřívějších právních úprav platných a účinných na českém území. Druhá kapitola se zabývá smyslem a účelem zvláštní právní úpravy, neboť tu je třeba mít na zřeteli při výkladu problematických pojmů, a předestírá všechny zákonné předpoklady, které je nutné pro vznik povinnosti k náhradě újmy dle § 2927 občanského zákoníku naplnit. Třetí, čtvrtá a pátá část jsou pak zaměřeny na samotné problematické specifické předpoklady vzniku povinnosti k náhradě újmy dle § 2927 občanského zákoníku, totiž na pojmy doprava, dopravní prostředek, provozovatel a provoz a jeho zvláštní povaha. Poslední část této práce se věnuje možnostmi odpovědné osoby se odpovědnosti zprostit.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Liability for damage caused in connection with operation of vehicles is defined as a no-fault liability in sec. 2927 et seq. of Czech Civil Code and it belongs among other so-called special cases of no-fault liability. In order for the obligation to compensate for damage to arise, it is absolutely necessary that all legal preconditions are met, both elemental ones as well as specific ones which are regulated specifically for each type of no-fault liability.
However, when determining specific preconditions for the occurrence of the obligation to compensate pursuant to sec. 2927, the Civil Code uses terms such as “vehicles“, “transport“, “operator“ or “special nature of transport“ without defining these terms in any way at the same time. The insufficient concretization of above mentioned terms then causes many practical problem connected with their interpretation and application.
The aim of this thesis is to analyze some selected problematic aspects of no-fault liability according to sec. 2927 of Czech Civil Code, to evaluate the legal diction and to offer answers to some unanswered and uncertainly or conflictingly answered questions related to these selected legal aspects. For such purpose, mainly the descriptive-analytical method and the method of comparison were used, since some selected aspects were compared with the Austrian legislation, which is very close to the Czech legislation due to common legal roots.
From the structural point of view, the introductory chapter presents the genesis of the special legal regulation of liability according to sec. 2927 of Civil Code, as it is important for the proper grasp of the current legal regulation, which is based on earlier legal regulations valid and effective in the Czech Republic. The second chapter deals with the meaning and purpose of the special legal regulation, as it must be taken into account when interpreting problematic aspects. In the second chapter all preconditions that must be fulfilled under sec. 2927 of Civil Code for the obligation to compensate for damage to arise are predented as well. The third, fourth and fifth part of this thesis are focused on problematic specific legal preconditions of the obligation to compensate for damage according to sec. 2927 of Civil Code, namely on terms such as transport, vehicle, operator, operation of vehicle and special nature of operation of vehicle. The last part of this thesis then deals with possibilities of the responsible person to be exonerated.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK