Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Validace testovací figuríny – rozdíly v mechanické odezvě člověka
Název práce v češtině: Validace testovací figuríny – rozdíly v mechanické odezvě člověka
Název v anglickém jazyce: Test dummy validation - differences in human mechanical response
Klíčová slova: Nárazové zkoušky, experiment, figurína, Dummy Hybrid III, kyvadlo, člověk
Klíčová slova anglicky: Crash tests, experiment, dummy, Dummy Hybrid III, pendulum, human
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Anatomie a biomechanika (51-500100)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Karel Jelen, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.09.2020
Datum zadání: 18.09.2020
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 08:00
Místo konání obhajoby: FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:12.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Oponenti: doc. Ing. Monika Šorfová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Ing. Petr Kubový
Ing. Hynek Purš, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce bylo ověření využitelnosti figuríny Dummy Hybrid III k nárazovým zkouškám v dopravním průmyslu v předním a bočním směru.

Metody: V předkládané diplomové práci bylo ke splnění cíle použito experimentálních metod. Měření drobných nárazů bylo provedeno v laboratořích Katedry anatomie a biomechaniky UK FTVS pomocí kyvadla vlastní konstrukce. Měření bylo provedeno na lidských probandech a rovněž na figuríně Dummy Hybrid III. Sledovány byly odezvy v oblasti hrudního obratle Th5 a na temeni hlavy po nárazu kyvadla do vybraných oblastí na těle člověka či figuríny. Nárazy byly provedeny ve čtyřech různých intenzitách do čela, spánkové kosti, hrudníku, ramene a stehna. Měřenou veličinou nárazu byla impaktní rychlost. Sledovanou veličinou odezvy na těle člověka i figuríny, byla velikost vzniklého zrychlení v oblasti hrudního obratle Th5 a na temeni hlavy (occiput).

Výsledky: Výsledky této práce rozšířily znalosti v oblasti nárazových zkoušek v dopravním průmyslu. Díky získaným výsledkům byla ověřena vhodnost laboratorního modelu kyvadla k dalším experimentálním měřením, které mohou být využity při nárazových zkouškách. Rovněž byla ověřena validita měřícího řetězce pro po experimentální testování drobných nárazů do lidí či figurín v předním či bočním směru. Byla zjištěna shoda naměřených hodnot mezi figurínou Dummy Hybrid III a člověkem.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Objectives: The main goal of this thesis was to verify the usability of the Dummy Hybrid III for crash tests in the transport industry (the front and side directions).

Methods: In the presented thesis, experimental methods were used to achieve the goal. The measurement of small impacts in laboratory conditions was carried out using the pendulum of the Department of Anatomy and Biomechanics of the UK FTVS. The measurement was performed on humans as well as on the Dummy Hybrid III. We monitored the reactions in the thoracic spine (thoracic vertebra Th5) and on the top of the head after impacts by a pendulum on certain areas on the human body/dummy. Impacts were delivered in four different intensities to the forehead, temporal bone, chest, shoulder and thigh. The measured impact quantity was the impact velocity. The observed magnitude of the response on the human body and dummy was the magnitude of the resulting acceleration in the area of the Th5 thoracic vertebra and the top of the head.

Results: The results of this work have expanded the knowledge in the field of crash tests in the transport industry. Thanks to the obtained results, there was verified the suitability of the laboratory model of the pendulum for further experimental measurements. So it can be used in the impact tests. The validity of the measuring chain was also verified after experimental testing of minor impacts to people in the front or side direction. A match of the measured values between the Dummy Hybrid III dummy and the human was found.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK