Mistr Budňanského oltáře a kontext dílenského provozu konce 15. století v Čechách
Název práce v češtině: | Mistr Budňanského oltáře a kontext dílenského provozu konce 15. století v Čechách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The master of the Budnany altarpiece and context of workshop praxis at the end of the 15th century in Bohemia |
Klíčová slova: | Mistr Budňanského oltáře, Mistr Vejprnického oltáře, Mistr Křivoklátského oltáře, Vejprnický oltář, Budňanský oltář, Průhonický oltář, Oltář křižovnického kláštera, deskové malířství, malířská dílna, 15. století, okolo 1500 |
Klíčová slova anglicky: | Master of the Budnany altarpiece, Master of the Vejprnice altarpiece, Master of the Křivoklát altarpiece, Vejprnice altarpiece, Pruhonice altarpiece, Budňany altarpiece, panel painting, painting workshop, 15. century, around 1500 |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.06.2020 |
Datum zadání: | 11.06.2020 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2021 |
Oponenti: | PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvodem
Přehled stavu bádání a literatury k tématu Mistr Vejprnického oltáře a jeho dílna jako konstrukt Vejprnický oltář Budňanský oltář Průhonický oltář Oltář Křižovnického kláštera Skupina děl jako doklad malířské dílny Technologické aspekty Vztah k Norimberskému malířskému centru Vztah k Pražskému malířskému centru Skupina Vejprnického oltáře a její kontext v soudobém dílenském provozu Závěr |
Seznam odborné literatury |
Helena DÁŇOVÁ / Štěpánka CHLUMSKÁ (ed.): Očím skryté. Průzkum podkreseb na deskových malbách 14.–16. století ze sbírek Národní galerie v Praze. Praha 2017
Helena DÁŇOVÁ / Štěpánka CHLUMSKÁ / Radka ŠEFCŮ (ed.): Očím na odiv. výzdobné techniky v malířství a sochařství 14.-16. století. Praha 2017 Jan FIŘT: Recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách (Disertační práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy). Praha 2016 Jaromír HOMOLKA / Josef KRÁSA / Václav MENCL / Jaroslav PEŠINA / Josef PETRÁŇ: Pozdně gotické umění v Čechách. Praha 1978 Karel CHYTIL: Malířstvo pražské XV. a XVI. věku a jeho cechovní kniha staroměstská z let 1490–1582. Praha 1906 Antonín MATĚJČEK: Malířství In: Vojtěch BIRNBAUM / Zdeněk WIRTH (ed.): Dějepis výtvarného umění v Čechách. Praha 1931 Roman MUSIL: Západočeská galerie v Plzni. Plzeň 2019 Jaroslav PEŠINA: Pozdně gotické deskové malířství v Čechách. Praha 1940 Jaroslav PEŠINA: Česká malba pozdní gotiky a renesance 1450–1550. Praha 1950 Jaroslav PEŠINA: Nový pokus o revizi dějin českého malířství 15. století. In: Umění VIII, 1960, 109-134 Jaroslav PEŠINA: Paralipomena k dějinám českého malířství pozdní gotiky a renesance. In: Umění XV, 1967, 218-252, 325-367 Alfred STANGE: Deutsche Malerei der Gotik: IX. Franken, Böhmen und Thüringen-Sachsen in der Zeit von 1400 bis 1500. München 1958 |
Předběžná náplň práce |
Mistr Vejprnického oltáře (za jiných okolností pojmenován také Mistr Budňanského oltáře), se jeví jako pravděpodobně Pražská malířská dílna působící v 90. letech 15. st. Historiky umění byla zkonstruována na základě dochovaných děl, které zahrnují tři malované oltářní celky a jednu desku, původně také část oltáře. Převážně se jedná o díla řemeslné kvality, které dle současné interpretace ilustrují průměrnou produkci pražských dílen na konci 15. st. Stylově jsou odvozeny velmi silně od Norimberského malířského centra, ovšem údajně také od problematicky definovaného soudobého „dvorského“ malířství v Praze. Autorem této koncepce je Jaroslav Pešina, který se tématu věnoval zdaleka nejvíce, naposledy v roce 1978. Obsahem práce bude především komplexní monografické zhodnocení skupiny děl a jejich vzájemných vztahů včetně kritické revize předchozích badatelských příspěvků. Práce bude zahrnovat také načrtnutí dobového kontextu dílenské praxe ve vztahu k rozebíranému materiálu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The master of the Vejprnice altarpiece (in other circumstances also named the Master of the Budňany altarpiece), seems to be probably the Prague painting workshop operating in the 1490s. Art historians were constructed it on the basis of preserved works, which include three painted altarpieces and one single panel, originally also part of another altar. These are mostly works of lower quality, which according to the current interpretation illustrate the average production of Prague workshops at the end of the 15th century. Stylistically derived very strongly from the Nuremberg Center, but supposedly also from the problematically defined "court" painting in Prague. The author of this concept is Jaroslav Pešina, who devoted by far the most to the topic, but most recently in 1978. Thesis will contain a comprehensive monographic study of a group of works and their mutual relations including a critical revision of previous research. The study will also include a brief excursion to the contemporary context of the workshop practice in relation to the material in question. |