Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj gramatické kompetence u dítěte předškolního věku
Název práce v češtině: Vývoj gramatické kompetence u dítěte předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Development of Grammatical Competence in a Preschooler
Klíčová slova: dětská řeč; osvojování češtiny; gramatická kompetence; vývojová psycholingvistika; syntax
Klíčová slova anglicky: child language; acquisition of Czech; grammatical competence; developmental psycholinguistics; syntax
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.05.2020
Datum zadání: 14.05.2020
Datum a čas obhajoby: 20.05.2021 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka bude nahrávat subjekt (dítě předškolního věku) v interakci s dospělým, pořídí 6 nahrávek po 30 minutách. Rozhovory transkribuje pomocí transkripce CHAT, což je ortografická, nikoliv fonetická transkripce. Zaměří se na vývoj syntaktických struktur, tj. popíše typy vět a souvětí, která se v řeči sledovaného dítěte vyskytují, porovná jejich frekvenci a eventuální vývoj v sledovaném úseku. Zjištěná data vztáhne k výsledkům dosavadních výzkumů u nás a na Slovensku. Mezi sledované faktory budou patřit např. souvětí parataktická a hypotaktická, užité spojovací výrazy a jejich sémantika, možné chyby pramenící z hypergeneralizace.
Studentka provede důkladnou jazykovou a formální korekturu práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce a nutnosti jejího přepracování. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Studentka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury.
Seznam odborné literatury
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.

CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete
CHEJNOVÁ, P. Development of syntactic competence in a Czech child. Praha: Pedf Uk, 2019.

KESSELOVÁ, J. Syntax naratív detí predškolského veku. Studie z aplikované lingvistiky, vol. 2, 19–37, 2013.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018.

SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

http://laboratorium.detskarec.sk/

+ nové studie publikované v odborných časopisech
Předběžná náplň práce
1) Úvod.
2) Cíle práce.
3) Teoretická východiska.
4) Popis analyzovaných dat.
5) Popis metodologie.
6) Vlastní výzkum.
7) Diskuse, srovnání s dosavadními výsledky.
8) Závěr.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1) Introduction.
2) Objectives.
3) Theoretical background.
4) Data.
5) Methodology.
6) Results.
7) Discussion.
9) Conclusions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK