Vývoj gramatické kompetence u dítěte předškolního věku
Název práce v češtině: | Vývoj gramatické kompetence u dítěte předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Grammatical Competence in a Preschooler |
Klíčová slova: | dětská řeč; osvojování češtiny; gramatická kompetence; vývojová psycholingvistika; syntax |
Klíčová slova anglicky: | child language; acquisition of Czech; grammatical competence; developmental psycholinguistics; syntax |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.05.2020 |
Datum zadání: | 14.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude nahrávat subjekt (dítě předškolního věku) v interakci s dospělým, pořídí 6 nahrávek po 30 minutách. Rozhovory transkribuje pomocí transkripce CHAT, což je ortografická, nikoliv fonetická transkripce. Zaměří se na vývoj syntaktických struktur, tj. popíše typy vět a souvětí, která se v řeči sledovaného dítěte vyskytují, porovná jejich frekvenci a eventuální vývoj v sledovaném úseku. Zjištěná data vztáhne k výsledkům dosavadních výzkumů u nás a na Slovensku. Mezi sledované faktory budou patřit např. souvětí parataktická a hypotaktická, užité spojovací výrazy a jejich sémantika, možné chyby pramenící z hypergeneralizace.
Studentka provede důkladnou jazykovou a formální korekturu práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce a nutnosti jejího přepracování. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Studentka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.
CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete CHEJNOVÁ, P. Development of syntactic competence in a Czech child. Praha: Pedf Uk, 2019. KESSELOVÁ, J. Syntax naratív detí predškolského veku. Studie z aplikované lingvistiky, vol. 2, 19–37, 2013. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. http://laboratorium.detskarec.sk/ + nové studie publikované v odborných časopisech |
Předběžná náplň práce |
1) Úvod.
2) Cíle práce. 3) Teoretická východiska. 4) Popis analyzovaných dat. 5) Popis metodologie. 6) Vlastní výzkum. 7) Diskuse, srovnání s dosavadními výsledky. 8) Závěr. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1) Introduction.
2) Objectives. 3) Theoretical background. 4) Data. 5) Methodology. 6) Results. 7) Discussion. 9) Conclusions. |