Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pěstování microgreens v mateřské škole
Název práce v češtině: Pěstování microgreens v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Growing Microgreens in Nursery Schools
Klíčová slova: microgreens, mikro zelenina, pěstování, mateřská škola, předškolní vzdělávání, předškolní věk, environmentální výchova a vzdělávání, rozvíjení přírodovědné pregramotnosti
Klíčová slova anglicky: microgreens, micro vegetables, cultivation, kindergarten, preschool education, preschool age, environmental education and training, development of science literacy
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 19.04.2020
Datum zadání: 21.04.2020
Datum a čas obhajoby: 26.05.2021 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:19.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 26.05.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Práce je koncipována jako rešeršně-výzkumná. Výzkum bude probíhat kvalitativně - s dětmi jedné mateřské školy. Studentka se seznámí s požadavky na formální úpravu diplomové práce a bude je akceptovat.
Studentka bude nejméně 1x měsíčně informovat vedoucí práce o průběhu její tvorby.
Seznam odborné literatury
BUREŠOVÁ, Květoslava a kol. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněţice: Chaloupky, 2007.
FRANKS, Eric. Microgreens: A guide to growing nutrient-packed greens. Gibbs Smith, 2009.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-051-0.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
KYRIACOU, Marios C., et al. Micro-scale vegetable production and the rise of microgreens. Trends in Food Science & Technology, 2016, 57: 103-115.
MIR, Shabir Ahmad; SHAH, Manzoor Ahmad; MIR, Mohammad Maqbool. Microgreens: Production, shelf life, and bioactive components. Critical reviews in food science and nutrition, 2017, 57.12: 2730-2736.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
ŠTORCH, Eduard. Dětská farma: eubiotická reforma školy. Brno: Ústřední spolek jednot učitelských na Moravě, 1929. Pedagogická práce.
XIAO, Zhenlei, et al. Assessment of vitamin and carotenoid concentrations of emerging food products: edible microgreens. Journal of agricultural and food chemistry, 2012, 60.31: 7644-7651.




Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat pěstováním microgreens v mateřské škole. Microgreens jsou klíčky až mladé rostliny různých druhů zeleniny pěstované v hlíně, které se sklízejí přibližně ve stáří deseti dnů. Díky snadnému pěstování je microgreens vhodnou činností pro děti předškolního věku v mateřské škole. Kromě zdravé potraviny přináší dětem pěstování microgreens příležitost rozvíjet klíčové kompetence a pregramotnosti, především přírodovědnou, matematickou i čtenářskou. Teoretická část práce poskytne informační základnu pro pěstování microgreens v podmínkách mateřské školy. Bude se zabývat pěstováním microgreens jako takovým, jednotlivými druhy vhodnými do mateřské školy a možnostmi využití. Představí možnosti pěstování v mateřských školách z hlediska historického, legislativního i didaktického.
Empirická část se zaměří na navrhnutí a realizaci projektu, v rámci kterého si děti v mateřské škole vypěstují microgreens. Mimo pěstování budou sepsány i další aktivity, při kterých budou děti v jednotlivých fázích růstu microgreens využívat. Projekt se zaměří zejména na rozvoj přírodovědného vzdělání. Projekt bude realizován v mateřské škole a jeho vhodnost bude vyhodnocena pomocí předem stanovených kritérií. Empirická část by v budoucnu mohla posloužit jako metodický materiál mateřských školám pro pěstování microgreens.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis focuses on the topic growing microgreens in nursery school. Microgreens are sprouts or young plants of various genuses of vegetable, gron in soil and harvested approximetely after ten days. Growing microgreens is appropriate actiity for children prechool age in kindegarten thanks to easy cultivation. Besides nutricious food, it brings to children opportunity to develop key competences and pre-literacy, such as scientific, mathematical and literacy.
The theoretical part will be an information base for growing microgreens in conditions of kindergarten. It will desribe how to grow microgreens, compare and describe kinds of microgreens suitable for kindergarten and possibilities of use. It will also summarizes cultivation at kindergartens as such, in terms of historical, legislative and didactic.
The aim of the empirical part is to design and implement project in which kindergarten children grow microgreens. Besides activity of growing microgreens, there will be activities, which uses parts of microgreens in their different stages of growth. Project will focus mainly on development of science education. The project will be implemented in kindergarten and its suitability will be assessed using predetermined criteria. In the future, the empirical part could serve as a methodological material for nursery schools to grow microgreens.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK